För dig som vill bli en sociala medier-expert i framkant
Välkommen till vårt eftertraktade certifieringsprogram som gör dig till sociala medier-expert i framkant. Upplägget är enkelt: Gå våra tre hyllade kurser inom sociala medier och genomför vår lärorika certifieringsuppgift. Därefter är du certifierad – ett kvitto för både dig och din arbetsgivare på att du besitter viktiga och uppdaterade kunskaper om sociala medier ur ett affärs- och kommunikationsperspektiv.
Certifieringen är ditt bevis på att du kan
✅ Skapa en modern strategi och organisationsstruktur för sociala medier
✅ Annonsera smart, riktat och kostnadseffektivt
✅ Koppla din närvaro i sociala medier till affärs- och kommunikationsmål
✅ Principerna för att skapa engagemang och bygga varumärke i sociala medier
✅ Mäta, analysera och optimera all din aktivitet
Så här blir du certifierad
✅ Steg 1: Delta på dessa tre hyllade endagskurser
- Annonsera på Facebook och Instagram »
- Sociala medier – strategier för kanaler och innehåll »
- Sociala medier – analys och optimering »
Gå in på respektive kurssida för att se kursdatum – eller lämna en intresseanmälan så får du en överblick av alla kursdatum per mail.
✅ Steg 2: Klara vår lärorika certifieringsuppgift
I uppgiften arbetar du med din egen organisations sociala medier-närvaro, vilket gör det mycket värdefullt för både dig och din arbetsgivare. Läs mer om uppgiften i vår FAQ längre ner.
✅ Steg 3: Grattis! Du är nu certifierad social media manager
Certifieringen är ditt kvitto på att du besitter moderna yrkeskunskaper om sociala medier.
Din certifiering godkänns av:
Katarina Strömberg
E-post: katarina.stromberg@idg.se
Läs mer här-
– Åsa Holmqvist Ekman, Digital & Marketing project coordinator, DS Smith
Vanliga frågor
Uppgiften består av ett kunskapstest och ett case. Uppgiften skickas till dig digitalt efter att du gått den tredje kursen i programmet i form av ett Google-dokument. I caset jobbar du med ett antal frågeställningar och utmaningar kring sociala medier, kopplat till just din organisation, som du ska lösa med hjälp av de kunskaper du fått från de tre kurstillfällena. Det är ett perfekt tillfälle att omsätta kunskaperna i praktiken vilket skapar stort värde för både dig och din arbetsgivare. Caset är framtaget av Webbdagarnas redaktion tillsammans med kursledarna Sara Öhman och Nicklas Krus.
Certifieringsuppgiften tar cirka 1-3 arbetsdagar att genomföra – denna tidsuppskattning kan variera beroende på ambitionsnivå och tidigare erfarenhet. Deadline är ett helt år men vi rekommenderar dig att slutföra uppgiften så snart du kan efter kursprogrammet. Du mailar in uppgiften till webbdagarna@idg.se. Vi återkopplar därefter inom två veckor. När du blir godkänd får du ett digitalt certifieringsdiplom. Blir du inte godkänd skickar vi dig tydlig feedback kring vad du behöver ändra för att bli det.
Ja – om du inte vill eller har möjlighet att använda din nuvarande organisations sociala medier-arbete i caset tilldelas du ett fiktivt case, som är precis lika lärorikt.
Certifieringen är ett kvitto på att du har gått aktuella kurser inom sociala medier med erfarna experter som utbildare – samt att du har visat att du kan omsätta kunskaperna i praktiken. Ett bevis på dina kunskaper som en del i din karriärutveckling samtidigt som det skapar värde för din nuvarande arbetsgivare, dels genom att ha investerat i din kompetensutveckling och dels då du i certifieringsuppgiften arbetar hands-on med din organisations utmaningar och möjligheter inom sociala medier.
Du väljer ordningen helt själv. Det finns ingen deadline utan du väljer själv när du ska gå kurserna samt slutföra uppgiften.
Lämna en intresseanmälan här på sidan eller maila webbdagarna@idg.se så återkommer vi med prisförslag för resterande kurser.
Ja – certifieringen och den tillhörande uppgiften är helt valfri. Alla kurser kan läsas fristående från varandra.
Vi svarar gärna på dina frågor! Du når oss på webbdagarna@idg.