MENU

Lyckas med din närvaro i sociala medier
– populär heldagskurs i Stockholm

Välkommen till vår mycket populära sociala medier-kurs. Som deltagare får du svar på hur du skapar relevant och engagerande innehåll, vilka kanaler du ska prioritera, hur du mäter och följer upp dina insatser och hur du ska tänka för att skapa en långsiktig strategi som bidrar till hela verksamhetens affärsmål. I korthet: vi hjälper dig att få ut mer av de resurser du investerar i sociala medier.

 

För dig som arbetar med sociala medier

Kursen vänder sig till dig som jobbar med ett varumärke i sociala medier. Du har ambitionen att ta er närvaro till nästa nivå och vill veta hur. Du arbetar förmodligen med marknadsföring eller kommunikation, antingen som operativt eller strategiskt ansvarig eller både och.

 

“Fick med mig massor av nya insikter och inspiration! Hjärnan går på högvarv nu med tankar och idéer på hur vi kan ändra våra strategier för sociala medier” – Malin Burlin Lundmark, Kommersiellt ansvarig, Skellefteå Airport

Anmäl dig till kurstillfället 9 oktober

Se pris och boka

Anmäl dig till kurstillfället 20 november

Se pris och boka

Det här lär du dig som deltagare

  • Att skapa en modern sociala medier-strategi
  • Hur du skapar relevant och engagerande innehåll
  • Vad du behöver veta om de olika kanalerna för att sprida ditt innehåll
  • Hur en optimal sociala medier-organisation ser ut och vilka kompetenser som behövs
  • Hur du sätter upp rätt mål och KPI:er

Kursledare: Sara Öhman

Sara är frilansande konsult och en av Sveriges främsta experter inom sociala medier och digital marknadsföring, med fokus på att driva och konvertera trafik. Hon är dessutom en mycket uppskattad Webbdagarna-talare och är pedagogisk som få. I korthet: En bättre kursledare inom sociala medier får du leta länge efter.

Här är dagens program

 

08:30-09:00 – Registrering med frukost

  • Registrering i receptionen på IDG´s nya kontor på Magnus Ladulåsgatan 65.

 

09:00-10:30 – Principer för att arbeta med sociala medier

  • Så fungerar sociala medier – att kommunicera med guldfiskar i 3 sekunders-sekvenser
  • “Social first” – vilken effekt får vår kommunikation och marknadsföring när sociala medier får en mer central roll? Hur påverkar det oss när vi måste vara sociala för att kunna konkurrera?
  • Marknadsteamets, kommunikationsavdelningen och alla andras roll i att organisera sig kring sociala medier
  • Hög- och lågengagemangs-produkter/tjänster – skiljer sig arbetet med sociala medier inom olika kategorier av B2B och B2C?
  • Workshop

 

10:30-10:45 – Förmiddagsfika

 

10:45-12:00 – Strategi och uppföljning

  • Sociala medier-strategi – där du börjar resan med att räkna hem din aktivitet i sociala medier
  • Varumärke VS. Sälj – så särskiljer du aktiviteter och sätter ambitionen för din närvaro i sociala medier
  • KPI:er och mätpunkter – vad kan mätas och hur mäter vi?
  • Kommunicera resultat – så bygger du enkel rapportering som gör att du får hela organisationen med dig
  • Workshop

 

12:00-13:00 – Lunch (en väldigt god lunch)

 

13:00-14:30 – Sociala kanaler

  • Sociala kanalerna du behöver hålla koll på just nu – Ska du hoppa på alla trender?
  • Fördjupning Facebook
  • Fördjupning Instagram
  • Organiskt vs. Köpt – tips och tricks för annonsering
  • Dark social – så hanterar du de dolda kanalerna
  • Workshop

 

14:30-14:45 – Eftermiddagsfika (frukt och smarriga bakverk)

 

14:45-16:00 – Innehåll

  • Innehåll – så bygger du organiskt engagemang över kanalerna
  • Tips på hur du ta fram bra innehåll
  • Workshop – skapa din egen innehållsmall

Det praktiska

Kursen arrangeras i mediehuset IDG:s nya lokaler på Magnus Ladulåsgatan 65 i Stockholm och har max 15 platser. Vi tar väl hand om dig under dagen – en ordentlig frukost, utsökt lunch (på den prisade restaurangen Usine) och eftermiddagsfika ingår i kursavgiften. Hittills har 100 procent av våra deltagare gett toppbetyg till maten och servicen på Webbdagarna Academy.

Anmäl dig till kurstillfället 9 oktober

Se pris och boka

Anmäl dig till kurstillfället 20 november

Se pris och boka