Event & Kurser

Sociala medier – så lyckas du

Delta tryggt och enkelt på distans
Hundratals nöjda deltagare hittills
Erfaren och omtyckt kursledare

För dig som arbetar med sociala medier

Välkommen till vår mycket populära sociala medier-kurs. Som deltagare får du svar på hur du skapar relevant och engagerande innehåll, vilka kanaler du ska prioritera, hur du mäter och följer upp dina insatser och hur du ska tänka för att skapa en långsiktig strategi som bidrar till hela verksamhetens affärsmål. 

Kursen är perfekt för dig som jobbar med ett varumärke i sociala medier – och som på bara en dag vill ha tips, inspiration och verktyg för att ta er närvaro till nästa nivå.

Kursen går utmärkt att boka fristående men ingår även i det populära kursprogrammet Certifierad social media manager.

Den här kursen erbjuds även som distanskurs. Läs mer längre ner under Vanliga frågor.

Det här lär du dig på kursen

  • Att skapa en modern sociala medier-strategi
  • Hur du skapar relevant och engagerande innehåll
  • Vad du behöver veta om de olika kanalerna för att sprida ditt innehåll
  • Hur en optimal sociala medier-organisation ser ut och vilka kompetenser som behövs
  • Hur du sätter upp rätt mål och KPI:er

Kursprogrammet

 

09:00-10:30 – Principer för att arbeta med sociala medier

  • Så fungerar sociala medier – att kommunicera med guldfiskar i 3 sekunders-sekvenser
  • “Social first” – vilken effekt får vår kommunikation och marknadsföring när sociala medier får en mer central roll? Hur påverkar det oss när vi måste vara sociala för att kunna konkurrera?
  • Marknadsteamets, kommunikationsavdelningen och alla andras roll i att organisera sig kring sociala medier
  • Hög- och lågengagemangs-produkter/tjänster – skiljer sig arbetet med sociala medier inom olika kategorier av B2B och B2C?
  • Workshop

 

10:30-10:45 – Förmiddagspaus

 

10:45-12:00 – Strategi och uppföljning

  • Sociala medier-strategi – där du börjar resan med att räkna hem din aktivitet i sociala medier
  • Varumärke VS. Sälj – så särskiljer du aktiviteter och sätter ambitionen för din närvaro i sociala medier
  • KPI:er och mätpunkter – vad kan mätas och hur mäter vi?
  • Kommunicera resultat – så bygger du enkel rapportering som gör att du får hela organisationen med dig
  • Workshop

 

12:00-13:00 – Lunch

 

13:00-14:30 – Sociala kanaler

  • Sociala kanalerna du behöver hålla koll på just nu – Ska du hoppa på alla trender?
  • Fördjupning Facebook
  • Fördjupning Instagram
  • Organiskt vs. Köpt – tips och tricks för annonsering
  • Dark social – så hanterar du de dolda kanalerna
  • Workshop

 

14:30-14:45 – Eftermiddagspaus

 

14:45-16:00 – Innehåll

  • Innehåll – så bygger du organiskt engagemang över kanalerna
  • Tips på hur du ta fram bra innehåll
  • Workshop – skapa din egen innehållsmall

Kursledare: Sara Öhman – ledande sociala medier-expert

Sara är frilansande konsult och en av Sveriges främsta experter inom sociala medier och digital marknadsföring, med fokus på att driva och konvertera trafik. Hon är dessutom en mycket uppskattad Webbdagarna-talare och är pedagogisk som få. I korthet: En bättre kursledare inom sociala medier får du leta länge efter.

 

Vanliga frågor om distanskursen

Kursinnehållet är detsamma, med en kursledare som leder och guidar dig under dagen, och du lär dig precis lika mycket på båda versionerna av kursen. Enda skillnaden är att distanskursens struktur är anpassad för en digital kursupplevelse. Det innebär att exempelvis dagens övningar har ett format som är optimerat för distansarbete.

Du kan ställa frågor till kursledaren före, under och även efter kurstillfället. Du har även möjlighet att interagera med andra deltagare under kursen.

Det enda som krävs är att du har tillgång till en dator, mobil eller surfplatta med god internetuppkoppling samt hörlurar. Det är även önskvärt att du kan sitta ostört. Du behöver inte något särskilt program installerat utan du ansluter enkelt till videoplattformen Zoom – där kursen hålls – via en länk som vi skickar till dig per mail i anslutning till kursstart.

Om du mot förmodan inte är nöjd med distanskursen erbjuder vi dig möjligheten att delta på ett framtida tillfälle av den fysiska versionen av kursen – utan extra kostnad.

Vanliga frågor

Kurstillfället kan komma att omvandlas till en distanskurs, om omständigheterna kring COVID-19 så kräver. Du kommer då att bli informerad i god tid om förändringen. Vill du av någon anledning inte delta på distans, kan du utan kostnad välja att omboka eller avboka din plats.

Efter avslutad kurs får du tillgång till kursledarens hela presentation. Den fungerar som en sammanfattning av dagens lärdomar som du kan gå tillbaka till i efterhand vid behov. Du har även möjlighet att ställa frågor till kursledaren upp till tre månader efter kursen för att få fortsatt stöd med ditt arbete i sociala medier. Detta brukar vara mycket uppskattat av våra deltagare.

Vi har branschens kanske allra mest generösa avbokningsvillkor. Du kan avboka din plats helt kostnadsfritt fram till 30 dagar före kursstart. Får du förhinder efter detta datum kan du överlåta din plats till en kollega utan kostnad – eller välja att ha bokningen innestående till framtida kurstillfällen. Din bokning går alltså inte till spillo även om du får förhinder att delta med mycket kort varsel.

Vi svarar gärna på dina frågor! Du når oss enklast genom att maila webbdagarna@idg.se eller ringa/sms:a John Sundström på 070-7257188.

Några av de hundratals företag vi utbildat tidigare

Passar inte datumen? Lämna din mailadress här så håller vi dig uppdaterad om nya kurstillfällen.

Se kursdatum och boka