Event & Kurser

Sociala medier – strategier för kanaler och innehåll

Rätt innehåll och relevanta KPI:er
Hundratals nöjda deltagare hittills
Erfaren och omtyckt kursledare

För dig som arbetar med sociala medier

Välkommen till vår mycket populära sociala medier-kurs. Som deltagare får du svar på hur du skapar relevant och engagerande innehåll, vilka kanaler du ska prioritera, hur du mäter och följer upp dina insatser och hur du ska tänka för att skapa en långsiktig strategi som bidrar till hela verksamhetens affärsmål. 

Kursen är perfekt för dig som jobbar med ett varumärke i sociala medier – och som på bara en dag vill ha tips, inspiration och verktyg för att ta er närvaro till nästa nivå samt skapa strategier för både innehåll och kanaler.

Kursen går utmärkt att boka fristående men ingår även i det populära kursprogrammet Certifierad social media manager.

Aktuella kursdatum

Distans
19 mars
11 juni
Stockholm
29 april
Pris: 8 950 kr
Grupprabatt: Anmäl två eller fler och spara 10% på totalbeloppet

Distanskursen äger rum i Zoom

Kursen i Stockholm äger rum på Usine Conference, Västgötagatan 2-4 på Södermalm i Stockholm

Omfattning: Heldag, 09.00-16.00

Gruppstorlek: Max 15 deltagare

Frågor? Maila webbdagarna@idg.se

Håll dig uppdaterad om nya kurstillfällen

Det här lär du dig på kursen

  • Att skapa en modern sociala medier-strategi
  • Hur du skapar relevant och engagerande innehåll
  • Vad du behöver veta om de olika kanalerna för att sprida ditt innehåll
  • Hur en optimal sociala medier-organisation ser ut och vilka kompetenser som behövs
  • Hur du sätter upp rätt mål och KPI:er

Kursledare: Sara Öhman – ledande sociala medier-expert

Sara är frilansande konsult och en av Sveriges främsta experter inom sociala medier och digital marknadsföring, med fokus på att driva och konvertera trafik. Hon är en mycket erfaren, pedagogisk och uppskattad utbildare.

Kursprogrammet

09:00-10:30 – Sociala medier idag: Vad krävs för att lyckas?

  • Var är plattformarna på väg? Detta händer hos Meta (Facebook och Instagram), TikTok, LinkedIn och YouTube
  • Beteenden i sociala medier – Så fungerar användandet av sociala medier. Hur ser den vanliga användaren ut och vad krävs för att nå ut till olika målgrupper
  • Marknadsteamets, kommunikationsavdelningen och alla andras roll i att organisera sig kring sociala medier
  • Workshop: Kartlägga möjligheter och förstå sin målgrupp

 

10:30-10:45 – Förmiddagspaus

 

10:45-11:45 – Hitta din strategi för sociala medier

  • Sociala medier-strategi – där du börjar resan med att räkna hem din aktivitet i sociala medier
  • Besluta om ambitionsnivå: Leda, supporta eller följa upp? Hitta syftet med dina sociala medier
  • Sätta mål: Arbeta tillsammans och uppnå det din organisation behöver i sociala medier

11:45-12:45 – Lunch

 

13:00-14:30 – Ta fram din kanal-strategi

  • Sociala kanalerna du behöver hålla koll på just nu – Ska du hoppa på alla trender?
  • Fördjupning i Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn och Youtube – Vad gör din målgrupp i de olika kanalerna och hur kan du möta dem?
  • Workshop: Ta fram en kanalstrategi, där vardera kanal uppfyller sitt syfte! Vi skapar en översikt på vilken nytta kanalerna kan göra för er marknadsföring

 

14:30-14:45 – Eftermiddagspaus

 

14:45-16:00 – Engagera dina följare med hjälp av ditt innehåll

  • Effektivera skapandet av innehåll – Spara tid med hjälp av mallar, planer och verktyg
  • Tips på hur du ta fram bra innehåll och sätter regler för ditt egna skapande
  • Workshop: Skapa din egna innehållsmall
  • Matnyttig, konkret och informativ kurs
    Karin Weijdegård, Communications Officer, Johanneberg Science Park

Vanliga frågor om distanskursen

Kursinnehållet är detsamma, med en kursledare som leder och guidar dig under dagen, och du lär dig precis lika mycket på båda versionerna av kursen. Enda skillnaden är att distanskursens struktur är anpassad för en digital kursupplevelse. Det innebär att exempelvis dagens övningar har ett format som är optimerat för distansarbete.

Du kan ställa frågor till kursledaren före, under och även efter kurstillfället. Du har även möjlighet att interagera med andra deltagare under kursen.

Det enda som krävs är att du har tillgång till en dator, mobil eller surfplatta med god internetuppkoppling samt hörlurar. Det är även önskvärt att du kan sitta ostört. Du behöver inte något särskilt program installerat utan du ansluter enkelt till videoplattformen Zoom – där kursen hålls – via en länk som vi skickar till dig per mail i anslutning till kursstart.

Om du mot förmodan inte är nöjd med distanskursen erbjuder vi dig möjligheten att delta på ett framtida tillfälle av den fysiska versionen av kursen – utan extra kostnad.

Fler vanliga frågor

Efter avslutad kurs får du tillgång till kursledarens hela presentation. Den fungerar som en sammanfattning av dagens lärdomar som du kan gå tillbaka till i efterhand vid behov. Du har även möjlighet att ställa frågor till kursledaren upp till tre månader efter kursen för att få fortsatt stöd med ditt arbete i sociala medier. Detta brukar vara mycket uppskattat av våra deltagare.

Du kan avboka din plats kostnadsfritt fram till 21 dagar före utbildningstillfället. Därefter går det att boka om platsen till ett kommande tillfälle. Vänligen observera att ombokning endast gäller fram till och med 7 dagar före utbildningstillfället. Vid avbokning mindre än 7 dagar inför utbildningstillfället godtas endast sjukdom som giltigt skäl, annars debiteras hela avgiften för utbildningen och platsen är förbrukad. Bokad plats kan överlåtas till en kollega utan kostnad fram till 2 arbetsdagar före utbildningen, men behöver meddelas omgående. Eventuell avbokning, ombokning eller överlåtelse meddelas skriftligen till webbdagarna@idg.se. Övriga villkor: För dig som reser rekommenderar vi avbokningsbara alternativ vid bokning av resa och uppehälle.

Vi svarar gärna på dina frågor! Du når oss genom att maila webbdagarna@idg.se.

Några av de hundratals företag vi utbildat tidigare

Se kursdatum och boka