Event & Kurser

Annonsera på Facebook och Instagram

Effektiv och optimerad annonsering
99,3% nöjda deltagare hittills
Omtyckt och erfaren kursledare

För dig som vill annonsera effektivt i sociala medier

Det är i dag viktigare än någonsin att synas i sociala medier. Och numera räcker det inte med att göra regelbundna statusuppdateringar för att nå din målgrupp – den organiska spridningen behöver kompletteras med träffsäker annonsering för att nå full effekt.

På denna mycket aktuella heldagskurs lär du dig att annonsera både kostnadseffektivt och datadrivet på Facebook och Instagram. Du får en grundläggande genomgång av Facebook Ads – både teoretiskt och praktiskt – och dessutom fördjupad kunskap i alltifrån segmentering av målgrupper till spårning, optimering och uppföljning.

Kursen är perfekt för dig som jobbar som exempelvis marknadsförare, kommunikatör, webbredaktör eller sociala medier-ansvarig – och som vill få en heltäckande bild av hur du får maximal ROI på din annonsering på Facebook och Instagram.

Kursen kan bokas fristående men ingår även i kursprogrammen Certifierad social media manager och Certifierad digital marketing manager.

Aktuella kursdatum

Distans
2 maj
Stockholm
21 mars
7 juni
Pris: 7 950 kr (Distans) | 8 950 kr (Stockholm)
Våra kurser blir ofta fullbokade. Säkra din plats i god tid.

Distanskursen äger rum i Zoom

Kursen i Stockholm äger rum på Usine Conference, Västgötagatan 2-4 på Södermalm i Stockholm

Omfattning: Heldag, 09.00-16.00

Gruppstorlek: Max 20 deltagare

Frågor? Maila webbdagarna@idg.se

Håll dig uppdaterad om nya kurstillfällen

Det här lär du dig på kursen

  • Hur annonsering på Facebook och Instagram fungerar
  • Sätta rätt mål för din annonsering och skapa säljande annonser
  • Segmentera dina målgrupper och välja rätt kanal
  • Kontostruktur, kampanjinställningar, spårning och målgrupper
  • Optimering, mätning och uppföljning av din annonsering för ännu bättre resultat

Kursledare: Victor Alenlid – expert på annonsering i sociala medier

Victor är teamledare och konsult inom SEM och sociala medier på Pineberry. Han är utbildad marknadsförare och har en examen i Digital marknadsföring från Stockholms internationella handelsskola. Under sina år på Pineberry har han hjälpt hundratals kunder få fler konverteringar och ökad synlighet genom annonsering på Google och i sociala medier.

Victor bidrar regelbundet till bloggen Sökmotorkonsult och är en återkommande gäst i Sökpodden, Sveriges största podcast om digital marknadsföring.

Kursledare: My Isaksson

My Isaksson arbetar som specialist inom SEM, Meta och övriga sociala medier på Pineberry. Hon har bred erfarenhet från ett stort antal branscher på både stora och små företag.

För Pineberrys kunder sköter My allt från varumärkesbyggande annonsering i sociala kanaler till ren konvertering via Google ads, både inom B2B och B2C.

Kursprogrammet

09:00-09:50 – Kontostruktur

  • Vad är Facebook Business Manager?
  • Vad är en kampanj, Ad-Set och annons?
  • Välj rätt strategi och kampanjmålsättning
  • Så strukturerar du dina kampanjer, Ad-sets och annonser

Övning: Skapa en lättare kontostruktur

 

10:00-11:00 – Detaljerade målgrupper och kopplingar

  • Vad vet Facebook om oss användare?
  • Målgruppens byggstenar
  • Vad är detaljerade målgrupper?
  • Inkludera, begränsa, uteslut detaljerade målgrupper
  • Vad är kopplingar?
  • Kombinera kopplingar och detaljerade målgrupper

Övning: Skapa en detaljerad målgrupp

 

11:10-12:10 – Anpassade målgrupper & lookalike

  • Vad är en anpassad målgrupp?
  • Använd anpassade målgrupper för att nå/utesluta tidigare besökare och kunder
  • Skapa en maillista på tidigare kunder/prospekt
  • Facebook pixel
  • Vad är en lookalike-målgrupp?
  • Använd anpassade målgrupper för att skapa lookalike-målgrupper

Övning: Skapa en anpassad målgrupp och en lookalike-målgrupp

 

12:15-13:15 – Lunch

 

13:15-14:45 – Skapa högpresterande annonser

  • Annonsformat – vad bör du tänka på när du tar fram olika annonser?
  • Skapa vinnande annonstexter och annonsbilder
  • Call-to-action – så ska du tänka
  • Best practice – lär dig från vinnande exempel
  • Varför ska man UTM-tagga en annons?

Övning: Skapa annonser för Facebook/Instagram och ett enklare A/B-test

 

14:45-15:00 – Eftermiddagspaus

 

15:00-16:00 – Mätning, analys och optimering

  • Lär känna dina nyckeltal och utvärdera annonseringen
  • Att tänka på när du optimerar dina kampanjer
  • Budgetfördelning, budgivning, enheter och placeringar
  • Skapa skräddarsydda rapporter
  • Skapa automatiska regler
  • Facebook vs Google Analytics

Övning: Skapa en anpassad vy i Ads Manager

  • Kursen var utmärkt. Djup och bra genomgång kombinerat med detaljerad dokumentation att fortsätta med hemma
    – Tommy Olsson, Västerås flygmuseum

Vanliga frågor

Nej, du behöver inga förkunskaper. Det är en fördel – men inget krav – att du har ett konto i Facebook Ads som du kan jobba med under dagen för att få ut maximal nytta av kursen.

Ja, den passar utmärkt även för dig i offentlig sektor. Vi har haft hundratals nöjda deltagare från just offentlig sektor på den här kursen tidigare.

Kursinnehållet är detsamma, med en kursledare som leder och guidar dig under dagen, och du lär dig precis lika mycket på båda versionerna av kursen. Enda skillnaden är att distanskursens struktur är anpassad för en digital kursupplevelse. Det innebär att exempelvis dagens övningar har ett format som är optimerat för distansarbete.

Du behöver ha med en dator för att kunna ta till dig utbildningen på bästa sätt.

Du behöver ha tillgång till en dator med bra internetuppkoppling och hörlurar. Det är även önskvärt att du kan sitta ostört. Du behöver inte något särskilt program installerat utan du ansluter enkelt till videoplattformen där kursen hålls via en länk som du får per mail cirka en vecka innan kursstart.

Du kan ställa frågor till kursledaren före, under och även efter kurstillfället. Du har även möjlighet att interagera med andra deltagare under kursen.

Alla fysiska kurstillfällen hålls på Usine Conference, som ligger på plan 3 i huset Fatburen. Fatburen har adress Södermalmsallén 36-38 och ingång till huset finns från Södermalmsallén 36, Västgötagatan 4 eller Magnus Ladulåsgatan 65. Fatburen ligger bakom torget på Medborgarplatsen och nås via buss, tunnelbana eller pendeltåg. Det finns även parkeringshus för bil i närheten.

Efter avslutad kurs får du tillgång till kursledarens presentation. Den fungerar som en sammanfattning av dagens lärdomar som du kan gå tillbaka till i efterhand vid behov. Du har även möjlighet att ställa frågor till kursledaren efter kursen för att få fortsatt stöd med din annonsering.

Du kan avboka din plats kostnadsfritt fram till och med 21 dagar före kursstart. Därefter går det att överlåta platsen till en kollega utan kostnad, eller boka om platsen till ett kommande kurstillfälle. Vänligen notera att överlåtelse eller ombokning gäller endast fram till och med 7 dagar före kursstart. Eventuell avbokning, ombokning eller överlåtelse meddelas skriftligen till webbdagarna@idg.se.

Vi svarar gärna på dina frågor! Du når oss genom att maila webbdagarna@idg.se.

Några av de hundratals företag vi utbildat tidigare

Se kursdatum och boka