MENU

Annonsera på Facebook och Instagram
– heldagskurs i Stockholm

Det är i dag viktigare än någonsin att synas i sociala medier. Och numera räcker det inte med att göra regelbundna statusuppdateringar för att nå din målgrupp – den organiska spridningen behöver kompletteras med träffsäker annonsering för att nå full effekt. På denna mycket aktuella heldagskurs lär du dig att annonsera både kostnadseffektivt och datadrivet på Facebook och Instagram. Du får en grundläggande genomgång av Facebook Ads – både teoretiskt och praktiskt – och dessutom fördjupad kunskap i alltifrån segmentering av målgrupper till spårning, optimering och uppföljning.

I korthet: vår erfarna kursledare hjälper dig att få maximal ROAS på din annonsering i sociala medier.

 

För dig som vill annonsera effektivt i sociala medier

Kursen vänder sig till dig som vill få en heltäckande bild av hur du lyckas på riktigt med annonsering på Facebook och Instagram. Kanske jobbar du som marknadsförare, kommunikatör, webbredaktör, sociala medier-ansvarig eller e-handlare.

 

Kommande kurstillfällen:

29 januari

Se pris och boka

Det här lär du dig som deltagare

✅ Hur annonsering på Facebook och Instagram fungerar

✅ Sätta rätt mål för din annonsering och skapa säljande annonser

✅ Segmentera dina målgrupper och välja rätt kanal

✅ Kontostruktur, kampanjinställningar, spårning och målgrupper

✅ Optimering, mätning och uppföljning av din annonsering för ännu bättre resultat

 

  • Kursen var utmärkt. Djup och bra genomgång kombinerat med detaljerad dokumentation att fortsätta med hemma
    – Tommy Olsson, Västerås flygmuseum

Kursledare: Nicklas Krus – ledande expert på annonsering i sociala medier

Nicklas Krus är Pineberrys Head of Social Media och en fena både på digital annonsering och SEO. Nicklas förklarar komplicerad annonseringsstrategi med sitt norrländska lugn så att alla kan förstå. Han föreläser ofta inom ämnet och kommer på den här kursen lära dig att använda Facebook Ads på ett lönsamt sätt. Så att du kan hitta nya kunder och bygga ditt varumärke – till en så låg kostnad som möjligt.

 

Kursprogram

 

08:30-09:00 – Registreringen öppnar

 

09:00-09:50 – Facebook och Instagram

  • Varför ska du annonsera på Facebook och Instagram?
  • Sätt upp mål för din annonsering
  • Skillnaden mellan organiska inlägg och annonsering
  • Välj rätt kanal för att hitta dina kunder

 

09:50-10:50 – Kontostruktur, kampanjinställningar, spårning och målgrupper

  • Välj rätt strategi och kampanjinställningar
  • Så strukturerar du dina kampanjer, Ad Sets och annonser
  • Facebook-pixel – så implementerar du den
  • Bygg unika målgrupper som passar din verksamhet – och lär dig skapa en Custom Audience

 

10:50-11:00 – Förmiddagspaus

 

11:00-12:15 – Skapa annonser som säljer

  • Annonsformat – vad bör du tänka på när du tar fram olika annonser?
  • Skapa vinnande annonstexter och annonsbilder
  • Call-to-action – så ska du tänka
  • Best practice – lär dig från vinnande exempel

 

12:15-13:15 – Lunch (en väldigt god lunch)

 

13:15-13:50 – Dynamiska produktannonser (DPA) och retargeting

  • Skillnaden mellan DPA och retargeting
  • När ska jag använda DPA och vad är en DPA-feed?
  • Skapa en retargeting-grupp på dina tidigare besökare
  • Segmentera dina besökare efter exempelvis ålder, kön och ort

 

13:50-14:45 – Instagram: Sätt en vinnande strategi och målsättning

  • Annonsformat – det här måste du tänka på när du tar fram annonser för Instagram
  • Så hittar du dina målgrupper på Instagram

 

14:45-15:00 – Eftermiddagsfika

 

15:00-16:00 – Optimering, mätning och uppföljning

  • Lär känna dina nyckeltal och utvärdera annonseringen
  • Att tänka på när du optimerar dina kampanjer
  • Budgetfördelning, budgivning, enheter och placeringar
  • Skapa skräddarsydda rapporter
  • Varför ska du använda UTM-spårning?

Några av de hundratals företag vi utbildat tidigare

Praktisk information

Plats: Magnus Ladulåsgatan 65 på Södermalm i Stockholm

Omfattning: Heldag, 09.00-16.00

Gruppstorlek: Max 15 deltagare – vilket ger utrymme för diskussioner och möjlighet att ställa egna frågor

Vad ingår: Frukost, utsökt lunch och eftermiddagsfika samt kursmaterial

 

Vanliga frågor

Efter avslutad kurs får du tillgång till Nicklas (dagens kursledare) hela presentation. Den fungerar som en sammanfattning av dagens lärdomar som du kan gå tillbaka till i efterhand vid behov. Du har även möjlighet att ställa frågor till Nicklas upp till tre månader efter kursen för att få fortsatt stöd med din annonsering. Detta brukar vara mycket uppskattat av våra deltagare.

Nej, du behöver inga förkunskaper. Det är dock en fördel, men inget krav, att du har ett konto i Facebook Ads som du kan jobba med under dagen för att få ut maximal nytta av kursen.

Ja, den passar utmärkt även för dig i offentlig sektor. Vi har haft hundratals nöjda deltagare från just offentlig sektor på den här kursen tidigare.

Vi har branschens kanske allra mest generösa avbokningsvillkor. Du kan avboka din plats helt kostnadsfritt fram till 30 dagar före kursstart. Får du förhinder efter detta datum kan du överlåta din plats till en kollega utan kostnad – eller välja att ha bokningen innestående till framtida kurstillfällen. Din bokning går alltså inte till spillo även om du får förhinder att delta med mycket kort varsel.

Vi svarar gärna på dina frågor! Du når oss enklast genom att maila webbdagarna@idg.se eller ringa/sms:a John Sundström på 070-7257188.

Kommande kurstillfällen:

29 januari

Se pris och boka

Passar inte datumen? Lämna din mailadress här så håller vi dig uppdaterad om nya kurstillfällen.

Se alla våra kurser