Event & Kurser

Annonsera på Facebook och Instagram

99,3% nöjda deltagare hittills
Omtyckt och erfaren kursledare
Modern kurslokal och liten grupp

För dig som vill annonsera effektivt i sociala medier

Det är i dag viktigare än någonsin att synas i sociala medier. Och numera räcker det inte med att göra regelbundna statusuppdateringar för att nå din målgrupp – den organiska spridningen behöver kompletteras med träffsäker annonsering för att nå full effekt.

På denna mycket aktuella heldagskurs lär du dig att annonsera både kostnadseffektivt och datadrivet på Facebook och Instagram. Du får en grundläggande genomgång av Facebook Ads – både teoretiskt och praktiskt – och dessutom fördjupad kunskap i alltifrån segmentering av målgrupper till spårning, optimering och uppföljning.

I korthet: Kursen är perfekt för dig som jobbar som exempelvis marknadsförare, kommunikatör, webbredaktör eller sociala medier-ansvarig – och som vill få en heltäckande bild av hur du får maximal ROI på din annonsering på Facebook och Instagram.

Kursen går utmärkt att boka fristående men ingår även i kursprogrammet Certifierad social media manager.

Det här lär du dig på kursen

  • Hur annonsering på Facebook och Instagram fungerar
  • Sätta rätt mål för din annonsering och skapa säljande annonser
  • Segmentera dina målgrupper och välja rätt kanal
  • Kontostruktur, kampanjinställningar, spårning och målgrupper
  • Optimering, mätning och uppföljning av din annonsering för ännu bättre resultat

Kursprogrammet

08:30-09:00 – Registrering med frukost

 

09:00-09:50 – Kontostruktur

  • Vad är Facebook Business Manager?
  • Vad är en kampanj, Ad-Set och annons?
  • Välj rätt strategi och kampanjmålsättning
  • Så strukturerar du dina kampanjer, Ad-sets och annonser

Övning: Skapa en lättare kontostruktur

 

10:00-11:00 – Detaljerade målgrupper och kopplingar

  • Vad vet Facebook om oss användare?
  • Målgruppens byggstenar
  • Vad är detaljerade målgrupper?
  • Inkludera, begränsa, uteslut detaljerade målgrupper
  • Vad är kopplingar?
  • Kombinera kopplingar och detaljerade målgrupper

Övning: Skapa en detaljerad målgrupp

 

11:10-12:10 – Anpassade målgrupper & lookalike

  • Vad är en anpassad målgrupp?
  • Använd anpassade målgrupper för att nå/utesluta tidigare besökare och kunder
  • Skapa en maillista på tidigare kunder/prospekt
  • Facebook pixel
  • Vad är en lookalike-målgrupp?
  • Använd anpassade målgrupper för att skapa lookalike-målgrupper

Övning: Skapa en anpassad målgrupp och en lookalike-målgrupp

 

12:15-13:15 – Lunch (på den prisade restaurangen Usine)

 

13:15-14:45 – Skapa högpresterande annonser

  • Annonsformat – vad bör du tänka på när du tar fram olika annonser?
  • Skapa vinnande annonstexter och annonsbilder
  • Call-to-action – så ska du tänka
  • Best practice – lär dig från vinnande exempel
  • Varför ska man UTM-tagga en annons?

Övning: Skapa annonser för Facebook/Instagram och ett enklare A/B-test

 

14:45-15:00 – Eftermiddagsfika (frukt och smarriga bakverk)

 

15:00-16:00 – Mätning, analys och optimering

  • Lär känna dina nyckeltal och utvärdera annonseringen
  • Att tänka på när du optimerar dina kampanjer
  • Budgetfördelning, budgivning, enheter och placeringar
  • Skapa skräddarsydda rapporter
  • Skapa automatiska regler
  • Facebook vs Google Analytics

Övning: Skapa en anpassad vy i Ads Manager

 

Kursledare: Nicklas Krus – ledande expert på annonsering i sociala medier

Nicklas Krus är Pineberrys Head of Social Media och en erkänd expert både på digital annonsering och SEO. Nicklas förklarar komplicerad annonseringsstrategi med sitt norrländska lugn så att alla kan förstå. Han föreläser ofta inom ämnet och kommer på den här kursen lära dig att använda Facebook Ads på ett lönsamt sätt. Så att du kan hitta nya kunder och bygga ditt varumärke – till en så låg kostnad som möjligt.

  • Kursen var utmärkt. Djup och bra genomgång kombinerat med detaljerad dokumentation att fortsätta med hemma
    – Tommy Olsson, Västerås flygmuseum

Vanliga frågor

Efter avslutad kurs får du tillgång till Nicklas (dagens kursledare) hela presentation. Den fungerar som en sammanfattning av dagens lärdomar som du kan gå tillbaka till i efterhand vid behov. Du har även möjlighet att ställa frågor till Nicklas upp till tre månader efter kursen för att få fortsatt stöd med din annonsering. Detta brukar vara mycket uppskattat av våra deltagare.

Nej, du behöver inga förkunskaper. Det är dock en fördel, men inget krav, att du har ett konto i Facebook Ads som du kan jobba med under dagen för att få ut maximal nytta av kursen.

Ja, den passar utmärkt även för dig i offentlig sektor. Vi har haft hundratals nöjda deltagare från just offentlig sektor på den här kursen tidigare.

Vi har branschens kanske allra mest generösa avbokningsvillkor. Du kan avboka din plats helt kostnadsfritt fram till 30 dagar före kursstart. Får du förhinder efter detta datum kan du överlåta din plats till en kollega utan kostnad – eller välja att ha bokningen innestående till framtida kurstillfällen. Din bokning går alltså inte till spillo även om du får förhinder att delta med mycket kort varsel.

Vi svarar gärna på dina frågor! Du når oss enklast genom att maila webbdagarna@idg.se eller ringa/sms:a John Sundström på 070-7257188.

Passar inte datumen? Lämna din mailadress här så håller vi dig uppdaterad om nya kurstillfällen.

 

Relaterade kurser

 

Se alla våra kurser »

Se datum och boka