Event & Kurser

Sociala medier – analys och optimering

Prioritera och öka effektiviteten
100% nöjda deltagare hittills
Erfaren och välkänd kursledare

För dig som vill bli expert på sociala medier

Välkommen till en fördjupande kurs som ger dig avancerade kunskaper om hur du planerar och optimerar ditt arbete i sociala medier. Som deltagare lär du dig att komma närmare din målgrupp och maximera insatserna utifrån dina kommunikations- eller affärsmål, bland annat genom att bli duktig på att analysera dina sociala medier och få ökad om vilken statistik som hjälper dig ta bättre beslut för dina sociala medier. Du får även fördjupa dig i att målgruppssegmentera utifrån beteenden, hur du ska tänka för att nå ut i relevanta communities och öka engagemanget hos din målgrupp – både hos de du redan har som följare och de som är inom de intresseområden du kan nå ut till.

Kursen har ett praktiskt upplägg och du arbetar mycket med din verksamhets egna sociala kanaler under dagen. Vid dagens slut har du fått tillräcklig kunskap för att tillhöra toppskiktet bland sociala medier-ansvariga i Sverige. 

Kursen är perfekt för dig som redan jobbar med sociala medier och har ett frekvent uppdaterat flöde – som du vill ta till nästa nivå.

Kursen går utmärkt att boka fristående men ingår även i kursprogrammet Certifierad social media manager.

Aktuella kursdatum

Distans
12 juni
Stockholm
30 april
Pris: 8 950 kr
Grupprabatt: Anmäl två eller fler och spara 10% på totalbeloppet

Distanskursen äger rum i Zoom

Kursen i Stockholm äger rum på Usine Conference, Västgötagatan 2-4 på Södermalm i Stockholm

Omfattning: Heldag, 09.00-16.00

Gruppstorlek: Max 15 deltagare

Frågor? Maila webbdagarna@idg.se

Håll dig uppdaterad om nya kurstillfällen

Det här lär du dig på kursen

  • Att diagnostisera dina sociala medier för att kunna prioritera insatser
  • Hur du arbetar med nätverk och communities samt målgruppssegmenterar dina sociala medier utifrån beteenden
  • Att ta fram en mätplan och kommunicera om sociala medier pedagogiskt i din organisation
  • Skapa rutiner som ökar effektiviteten i ditt arbete
  • Hitta bättre sätt för hur du hanterar funktioner och format i sociala medier

Kursledare: Sara Öhman – ledande sociala medier-expert

Sara är frilansande konsult och en av Sveriges främsta experter inom sociala medier och digital marknadsföring, med fokus på att driva och konvertera trafik. Hon är en mycket erfaren, pedagogisk och uppskattad utbildare.

Kursprogrammet

09:00-10:30 – Optimera: Ta dina sociala medier till nästa nivå

  • Den perfekta sociala medier-närvaron – hur ser den ut och vad innebär den?
  • Diagnostisera dina sociala medier – ta reda på hur det egentligen går för dem
  • Kommunicera resultat – så bygger du enkel rapportering som gör att du får hela organisationen med dig
  • Workshop: Vi analyserar tillsammans våra sociala medier med hjälp av fem olika mätpunkter.

 

10:30-10:45 – Förmiddagspaus

 

10:45-11:45 – Målgruppsegmentering, mätning och uppföljning

  • Målgruppsegmentering i sociala medier – relationer, beteenden och sociala aspekter
  • Nätverk och communities – lär dig identifiera och arbeta konkret med dem
  • KPI:er, mätpunkter och att kommunicera resultat till hela organisationen
  • Workshop: Ta fram en aktiveringsplan för dina olika målgrupper

 

11:45-12:45 – Lunch 

 

12:45-14:30 – Aktivering i sociala kanaler

  • Boostande aktiviteter i sociala kanaler – vanliga format som kan hjälpa dig skapa engagemang och konvertering
  • Innehållsplanera – skapa aktiveringsflöden som hjälper dig i din planering
  • Annonsering av redaktionellt innehåll i sociala kanaler – ta fram annonsplan för att förstärka organisk aktivitet

 

14:30-14:45 – Eftermiddagspaus

 

14:45-16:00 – Få ut maximalt av ditt innehåll

  • Hitta ditt narrativ för sociala kanaler – öka din aktivitet genom att skala upp ditt berättande
  • Djupdykning i format – dessa bör du skapa innehåll för
  • Så blir du kreativ när du arbetar med funktioner i sociala kanaler – Lär av de bästa kreatörerna!
  • Superbra och fördjupande kurs för den som vill börja jobba mer systematiskt med sociala medier
    – Maria Ottoson, Content Strategist på Raring Design AB

Vanliga frågor om distanskursen

Kursinnehållet är detsamma, med en kursledare som leder och guidar dig under dagen, och du lär dig precis lika mycket på båda versionerna av kursen. Enda skillnaden är att distanskursens struktur är anpassad för en digital kursupplevelse. Det innebär att exempelvis dagens övningar har ett format som är optimerat för distansarbete.

Du kan ställa frågor till kursledaren före, under och även efter kurstillfället. Du har även möjlighet att interagera med andra deltagare under kursen.

Det enda som krävs är att du har tillgång till en dator, mobil eller surfplatta med god internetuppkoppling samt hörlurar. Det är även önskvärt att du kan sitta ostört. Du behöver inte något särskilt program installerat utan du ansluter enkelt till videoplattformen Zoom – där kursen hålls – via en länk som vi skickar till dig per mail i anslutning till kursstart.

Om du mot förmodan inte är nöjd med distanskursen erbjuder vi dig möjligheten att delta på ett framtida tillfälle av den fysiska versionen av kursen – utan extra kostnad.

Fler vanliga frågor

Efter avslutad kurs får du tillgång till kursledarens hela presentation. Den fungerar som en sammanfattning av dagens lärdomar som du kan gå tillbaka till i efterhand vid behov. Du har även möjlighet att ställa frågor till kursledaren upp till tre månader efter kursen för att få fortsatt stöd med ditt arbete i sociala medier. Detta brukar vara mycket uppskattat av våra deltagare.

Du kan avboka din plats kostnadsfritt fram till 21 dagar före utbildningstillfället. Därefter går det att boka om platsen till ett kommande tillfälle. Vänligen observera att ombokning endast gäller fram till och med 7 dagar före utbildningstillfället. Vid avbokning mindre än 7 dagar inför utbildningstillfället godtas endast sjukdom som giltigt skäl, annars debiteras hela avgiften för utbildningen och platsen är förbrukad. Bokad plats kan överlåtas till en kollega utan kostnad fram till 2 arbetsdagar före utbildningen, men behöver meddelas omgående. Eventuell avbokning, ombokning eller överlåtelse meddelas skriftligen till webbdagarna@idg.se. Övriga villkor: För dig som reser rekommenderar vi avbokningsbara alternativ vid bokning av resa och uppehälle.

Vi svarar gärna på dina frågor! Du når oss genom att maila webbdagarna@idg.se.

  • En inspirerande dag med många nya användbara tips
    – Elena Gomez, Marknadskoordinator, Mercur

Några av de hundratals företag vi utbildat tidigare

Se kursdatum och boka