Event & Kurser

Google Analytics 4 (GA4) – introduktion

Utforska och visualisera din data
Hundratals nöjda deltagare hittills
Hyllad och erfaren kursledare

För dig som vill förstå och använda Google Analytics 4

Google Analytics 4 är den nya generationen av Google Analytics – och en hel del har förändrats från den tidigare versionen Universal Analytics. På den här kursen lär du dig allt om hur Google Analytics 4 (GA4) fungerar och får en komplett bild av alla nyheter du måste ha koll på. Vi går grundligt igenom allt ifrån den nya logiken bakom sessioner och events till hur du skapar rapporter och funnels – samt hur du utforskar och visualiserar den data som är relevant för just dig.

Kursen blandar teori med flera praktiska övningar och leds av en av Sveriges mest framstående experter inom webbanalys och teknisk marknadsföring.

Kursen är perfekt för dig som vill få full koll på hur Google Analytics 4 fungerar – och hur detta moderna analysverktyg kan hjälpa just dig att förstå besökarnas beteende på din sajt eller app. Det är bra om du använt dig av Universal Analytics eller loggat in i GA4 tidigare. Det är också bra om du har grundläggande förståelse för digital marknadsföring eller i hur man följer upp resultat av content på webbplatser eller sociala medier.

Denna kurs går att boka fristående men ingår också i programmet Certifierad conversion manager.

Med anledning av sommarens besked från IMY finns här en intervju med vår kursledare Ted Solomon om läget kring Google Analytics 4 och GDPR.

Aktuella kursdatum

Distans
3 april
Göteborg
6 mars
Stockholm
16 maj
Pris: 8 950 kr
Grupprabatt: Anmäl två eller fler och spara 10% på totalbeloppet

Distanskursen äger rum i Zoom

Kursen i Stockholm äger rum på Usine Conference, Västgötagatan 2-4 på Södermalm i Stockholm

Kursen i Göteborg äger rum på Mindpark, Masthamnsgatan 3 i Göteborg

Omfattning: Heldag, 09.00-16.00

Gruppstorlek: Max 20 deltagare

Frågor? Maila webbdagarna@idg.se

Håll dig uppdaterad om nya kurstillfällen

Det här lär du dig på kursen

  • Grunderna i hur nya Google Analytics 4 fungerar och är uppbyggt
  • De viktigaste skillnaderna jämfört med Universal Analytics
  • Vilka trafikkällor som är viktigast för din sajt och hur de samspelar med varandra
  • Hur du skapar rapporter och funnels som är relevanta för just dig
  • Vad dina besökare gör på din sajt eller app och vilka de är
  • Hur du mäter och analyserar vad varje besökare är värd

Kursledare: Ted Solomon

Ted Solomon är grundare och vd för den datadrivna marknadsföringsbyrån Ctrl Digital som på bara några år har blivit pionjärer inom ”cloud for marketing”, ett samlingsbegrepp för att aktivera företagens insamlade data via molnteknik för att accelerera digital tillväxt. Ctrl Digital har många av Sveriges större företag som sina kunder.

Ted är en av landets främsta experter på digital analys och teknisk marknadsföring.

Kursledare: Elin Svensson

Elin Svensson är en av Ctrl Digitals specialister inom analys och teknisk marknadsföring. Hon har bland annat bred kunskap inom tracking och implementation av Google Analytics 4 och en gedigen erfarenhet av att utbilda kunder i verktyget.

Elin har även hög kompetens inom skapande av mätplaner, uppföljning av affärsmål och användarintegritet.

Kursprogrammet

09:00-09:30 – Uppstart

  • Introduktion
  • Teknisk setup

 

09:30-10:00 – En ny generation av webbanalys

  • Webbanalys i dag
  • Viktiga verktyg
  • Evolutionen av Google Analytics

 

10:00-10:45 – Terminologi

  • Dimensioner och mätvärden
  • Användare och sessioner
  • Konverteringar

 

10:45-11:00 – Förmiddagspaus

 

11:00-12:00 – Gränssnitt

  • Kontostruktur
  • Navigering i verktyget
  • Rapporter för förvärv (acquisition) och engagemang
  • Intäktsgenerering
  • Jämförelser och segmentering

 

12:00-13:15 – Lunchpaus

 

13:15-14:15 – Gränssnitt övningar

  • Trafikrapporter
  • E-commerce rapporter
  • Sidrapporter
  • Filtrering

 

14:15-14:30 – Eftermiddagspaus

 

14:30-15:15 – Attribution

  • Attributionsmodeller
  • Jämförelser av modeller

 

15:15-16:00 – Quiz och summering

  • En väldigt bra kurs, bra mix på frågor och fakta. Tydligt upplägg. Rekommenderar alla att gå denna kurs.
    – Anders Holmström, Kommunikationsansvarig, Liberalerna Stockholmsförbundet
  • Bra kurs med bra verkliga exempel och pålästa föreläsare som har koll på det senaste.
    – Jacob Svenberg, Webbredaktör, Svenska institutet för standarder, SIS
  • Perfekt kurs för att hitta viljan till att ta det där sista steget över till GA4.
    – Yvonne Duran, Marknadsansvarig, Solarwork

Vanliga frågor

Cirka en vecka innan kursen får du information om förberedelser gällande google-konto / beta-konto inför kursen.

Kursinnehållet är detsamma, med en kursledare som leder och guidar dig under dagen, och du lär dig precis lika mycket på båda versionerna av kursen. Enda skillnaden är att distanskursens struktur är anpassad för en digital kursupplevelse. Det innebär att exempelvis dagens övningar har ett format som är optimerat för distansarbete.

Du behöver ha med en dator för att kunna ta till dig utbildningen på bästa sätt.

Du behöver ha tillgång till en dator med bra internetuppkoppling och hörlurar. Det är även önskvärt att du kan sitta ostört. Du behöver inte något särskilt program installerat utan du ansluter enkelt till videoplattformen där kursen hålls via en länk som du får per mail cirka en vecka innan kursstart.

Alla fysiska kurstillfällen hålls på Usine Conference, som ligger på plan 3 i huset Fatburen. Fatburen har adress Södermalmsallén 36-38 och ingång till huset finns från Södermalmsallén 36, Västgötagatan 4 eller Magnus Ladulåsgatan 65. Fatburen ligger bakom torget på Medborgarplatsen och nås via buss, tunnelbana eller pendeltåg. Det finns även parkeringshus för bil i närheten.

Efter avslutad kurs får du tillgång till kursledarens presentation. Den fungerar som en sammanfattning av dagens lärdomar som du kan gå tillbaka till i efterhand vid behov. Du har även möjlighet att ställa frågor till kursledaren efter kursen för att få fortsatt stöd med din annonsering.

Du kan avboka din plats kostnadsfritt fram till 21 dagar före utbildningstillfället. Därefter går det att boka om platsen till ett kommande tillfälle. Vänligen observera att ombokning endast gäller fram till och med 7 dagar före utbildningstillfället. Vid avbokning mindre än 7 dagar inför utbildningstillfället godtas endast sjukdom som giltigt skäl, annars debiteras hela avgiften för utbildningen och platsen är förbrukad. Bokad plats kan överlåtas till en kollega utan kostnad fram till 2 arbetsdagar före utbildningen, men behöver meddelas omgående. Eventuell avbokning, ombokning eller överlåtelse meddelas skriftligen till webbdagarna@idg.se. Övriga villkor: För dig som reser rekommenderar vi avbokningsbara alternativ vid bokning av resa och uppehälle.

Vi svarar gärna på dina frågor! Du når oss genom att maila webbdagarna@idg.

Se kursdatum och boka