Event & Kurser

Google Analytics 4

Delta på distans eller i Stockholm
Hundratals nöjda deltagare hittills
Hyllad och erfaren kursledare

För dig som vill förstå och använda Google Analytics 4

Google Analytics 4 är den nya generationen av Google Analytics – och en hel del har förändrats från den tidigare versionen Universal Analytics. På den här kursen lär du dig allt om hur Google Analytics 4 (GA4) fungerar och får en komplett bild av alla nyheter du måste ha koll på. Vi går grundligt igenom allt ifrån den nya logiken bakom sessioner och events till hur du skapar rapporter och funnels – samt hur du utforskar och visualiserar den data som är relevant för just dig.

Kursen blandar teori med flera praktiska övningar och leds av en av Sveriges mest framstående experter inom webbanalys och teknisk marknadsföring.

Kursen är perfekt för dig som vill få full koll på hur Google Analytics 4 fungerar – och hur detta moderna analysverktyg kan hjälpa just dig att förstå besökarnas beteende på din sajt eller app.

Kursen går utmärkt att boka fristående men ingår även i kursprogrammet Certifierad digital marketing manager.

Aktuella kursdatum

Distans
8 december
Pris: 7 950 kr (Distans) | 8 950 kr (Stockholm)
Våra kurser blir ofta fullbokade. Säkra din plats i god tid.

Distanskursen äger rum i Zoom

Kursen i Stockholm äger rum på Usine Conference, Västgötagatan 2-4 på Södermalm i Stockholm

Omfattning: Heldag, 09.00-16.00

Gruppstorlek: Max 20 deltagare

Frågor? Maila webbdagarna@idg.se

Håll dig uppdaterad om nya kurstillfällen

Det här lär du dig på kursen

  • Grunderna i hur nya Google Analytics 4 fungerar och är uppbyggt
  • De viktigaste skillnaderna jämfört med Universal Analytics
  • Vilka trafikkällor som är viktigast för din sajt och hur de samspelar med varandra
  • Hur du skapar rapporter och funnels som är relevanta för just dig
  • Vad dina besökare gör på din sajt eller app och vilka de är
  • Hur du mäter och analyserar vad varje besökare är värd

Kursledare: Ted Solomon –
ledande expert inom teknisk marknadsföring

Ted Solomon är grundare och vd för den datadrivna marknadsföringsbyrån Ctrl Digital som på bara några år har blivit pionjärer inom ”cloud for marketing”, ett samlingsbegrepp för att aktivera företagens insamlade data via molnteknik för att accelerera digital tillväxt. Ctrl Digital har många av Sveriges större företag som sina kunder.

Ted är en av landets främsta experter på digital analys och teknisk marknadsföring.

Kursledare: Elin Svensson – Analytics specialist

Elin Svensson är en av Ctrl Digitals specialister inom analys och teknisk marknadsföring. Hon har bland annat bred kunskap inom tracking och implementation av Google Analytics 4 och en gedigen erfarenhet av att utbilda kunder i verktyget.
Elin har även hög kompetens inom skapande av mätplaner, uppföljning av affärsmål och användarintegritet.

Kursprogrammet

09:00-09:30 – En ny generation av webbanalys

  • Webbanalys i dag
  • Viktiga verktyg
  • Evolutionen av Google Analytics

 

09:30-10:30 – Funktioner och terminologi

  • Dimensioner och mätvärden
  • Användare och sessioner
  • Konverteringar
  • Rapporter

 

10:30-10:45 – Förmiddagspaus

 

10:45-12:15 – Gränssnitt

  • Kontostruktur
  • Navigering i verktyget
  • Rapporter för förvärv (acquisition) och engagemang
  • Intäktsgenerering
  • Jämförelser och segmentering

 

12:15-13:15 – Lunch

 

13:15-14:15 – Attribution

  • Så fungerar kampanjspårning
  • Attributionsmodeller
  • Jämförelser av modeller

 

14:15-14:30 – Eftermiddagspaus

 

14:30-15:45 – Utforska och visualisera data

  • Så bygger du trattar (funnels) och rapporter
  • Free-form utforskande
  • Så upptäcker du avvikelser i datan

 

15:45-16:00 – Summering och slutsatser

 

Vanliga frågor om distanskursen

Kursinnehållet är detsamma, med en kursledare som leder och guidar dig under dagen, och du lär dig precis lika mycket på båda versionerna av kursen. Enda skillnaden är att distanskursens struktur är anpassad för en digital kursupplevelse. Det innebär att exempelvis dagens övningar har ett format som är optimerat för distansarbete.

Du kan ställa frågor till kursledaren före, under och även efter kurstillfället. Du har även möjlighet att interagera med andra deltagare under kursen.

Det enda som krävs är att du har tillgång till en dator, mobil eller surfplatta med god internetuppkoppling samt hörlurar. Det är även önskvärt att du kan sitta ostört. Du behöver inte något särskilt program installerat utan du ansluter enkelt till videoplattformen Zoom – där kursen hålls – via en länk som vi skickar till dig per mail i anslutning till kursstart.

Om du mot förmodan inte är nöjd med distanskursen erbjuder vi dig möjligheten att delta på ett framtida tillfälle av den fysiska versionen av kursen – utan extra kostnad.

Fler vanliga frågor

Du behöver ha ett gmail-konto och du kommer få ett demo-konto till Google Analytics innan kursen. Informationen får du per mail.

Ja – efter kursen får du tillgång till kursledarens hela presentation. Den fungerar som en sammanfattning av dagens lärdomar som du kan gå tillbaka till i efterhand vid behov.

Du som tidigare har deltagit på Webbdagarna Academy eller Webbdagarna får ta del av vår uppskattade och välanvända community-rabatt – som ger dig 1 000 kronor i rabatt på ordinarie kurspris. Uppge "Community" som kampanjkod på kursens bokningssida för att ta del av rabatten. Tänk gärna på att du även kan maila din bokning till webbdagarna@idg.se om du föredrar det – så säkrar vi din plats åt dig utan att du behöver fylla i dina uppgifter själv på bokningssidan.

Du kan avboka din plats kostnadsfritt fram till och med 21 dagar före kursstart. Därefter går det att överlåta platsen till en kollega utan kostnad, eller boka om platsen till ett kommande kurstillfälle. Vänligen notera » överlåtelse eller ombokning gäller endast fram till och med 7 dagar före kursstart. Eventuell avbokning, ombokning eller överlåtelse meddelas skriftligen till webbdagarna@idg.se.

Vi svarar gärna på dina frågor! Du når oss enklast genom att maila webbdagarna@idg.se eller ringa/sms:a John Sundström på 070-7257188.

Några av de hundratals företag vi utbildat tidigare

Se kursdatum och boka