Event & Kurser

Beteendeinsikter och webbpsykologi

Använd psykologi som metod
Hundratals nöjda deltagare hittills
Aktuell och omtalad kursledare

För dig som vill förstå användarbeteende på webben

Konvertering handlar om att få människor att utföra ett visst typ av beteende vid ett givet tillfälle. Dagens komplexa digitala landskap kräver därför att du förstår hur människor fungerar och vad som får oss att agera. Beteendedesign är ett fält med grunderna i inlärningspsykologi, beteendeekonomi och neurovetenskap med syftet att skapa just budskap och design som får människor att agera – på precis det sätt du vill.

Den här kursen är perfekt för dig som arbetar inom kommunikation, marknadsföring eller produkt/affärsutveckling och som vill få en djupare förståelse för människans digitala beteende och praktiska modeller som hjälper dig att förbättra din konvertering – på ett nytt, beteendebaserat sätt.

Aktuella kursdatum

Distans
17 december
Stockholm
12 november
Pris: 8 950 kr
Grupprabatt: Anmäl två eller fler och spara 10% på totalbeloppet

Distanskursen äger rum i Zoom

Kursen i Stockholm äger rum på Usine Conference, Västgötagatan 2-4 på Södermalm i Stockholm

Omfattning: Heldag, 09.00-16.30

Gruppstorlek: Max 20 deltagare

Frågor? Maila webbdagarna@idg.se

Håll dig uppdaterad om nya kurstillfällen

Det här får du som deltagare

  • Vad beteendedesign och webbpsykologi är och vilken forskning som ligger till grund för ämnet och dess metoder
  • Psykologiska grundbultar som hjälper dig att förstå hur dina användare eller kunder tänker och agerar i dina kanaler
  • Verktyg för att utföra en beteendeanalys
  • Modeller för att definiera utmaningar och skapa texter, design och andra typer av call to actions som ökar nyckelbeteenden
  • Inspirerande exempel på hur digitala företag använder beteendedesign för att påverka sina användares beteenden

Kursledare: Niklas Laninge – ledande auktoritet inom beteendedesign

Niklas är psykolog som grundat en rad digitala företag där beteendeförändring alltid varit kärnan i verksamheten. Sedan 2010 har han skrivit böcker om beteendedesign samt föreläst och hjälpt företag att använda insikter från psykologi i kommunikation och produktutveckling. I dag arbetar Niklas som VD för Nordic Behaviour Group.

Niklas är huvudansvarig för kursprogrammets innehåll.

Kursprogrammet

09:00-09:30 – Introduktion till beteendedesign

  • Fältets akademiska bakgrund
  • Exempel på beteendedesign i vardagen
  • Naturliga användningsområden för ämnet
  • Lär dig se beteendedesignen i ditt liv

 

09:30-10:30 – Kundpsykologiska drivkrafter

  • Grundbultarna i inlärningspsykologi och vad de innebär för dig som arbetar med digitala plattformar
  • Varför gör människor som de gör?
  • Vilka robusta psykologiska forskningsfynd kastar nytt ljus på återkommande utmaningar?

 

10:30-10:45 – Förmiddagspaus

 

10:45-11:15 – Kundpsykologiska drivkrafter: Fortsättning

 

11:15-12:15 – Beteendeanalys

  • Vad är egentligen ett beteende och vad styr dem?
  • Bryt ner utmaningar till beteenden
  • Analysera din målgrupps beteende
  • Sammanställning av beteendeanalys

 

12:15-13:15 – Lunch

 

13:15-14:00 – Triggers som förenklar beteenden

  • Studier på hur minskad friktion leder till konvertering
  • Exempel på företag som förenklar för användaren
  • Modeller för att generera CTA:s som förenklar

 

14:00-14:45 – Triggers som gör önskade beteenden mer attraktiva

  • Studier som skapar attraktion
  • Exempel på CTA:s som fångar kundens uppmärksamhet

 

14:45-15:00 – Eftermiddagspaus

 

15:00-15:15 – Triggers som anspelar på sociala drivkrafter

  • Skapa nätverkseffekter och sociala bevis
  • Exempel på lyckade referral-insatser

 

15:15-16:00 – Triggers som kommer vid rätt tillfälle

  • Studier kring vikten av tajming, tidpunkt och att skicka rätt trigger vid rätt tillfälle

 

16:00-16:30 – Summering av dagen

  • Vad du ska göra när du är tillbaka på arbetsplatsen, hur du lär kollegorna att använda modellerna från kursen och var du kan hitta mer inspiration
  • Q&A
  • Jag fick idéer och konkreta tips tack vare initierad, mysig, lyhörd och otroligt kunnig föreläsare!
    – Tim Leffler, Skribent, Atea
  • En av de mest intressanta och givande kurser jag någonsin deltagit på
    – Adam Rooth, Produktchef, Objektvision
  • Skicklig kursledare som med humor, kunskap och engagemang guidade oss igenom både teori och praktik
    – Anna-Carin Carnebro, Webbansvarig, Sveriges Allmännytta

Vanliga frågor

Nej, men för att du ska få ut så mycket som möjligt av kursen är det centralt att du har en yrkesroll som lämpar sig för användandet av webbpsykologi och beteendedesign. Kursen passar extra bra om du exempelvis arbetar med kundanalys, marknadsföring, kommunikation, produktutveckling eller utveckling av digitala tjänster.

Ja! Du får dels kursledarens hela presentation från dagen, och dels en komprimerad powerpoint som hjälper dig att sammanfatta dagen på ett enkelt sätt för dina kollegor. Dessutom får du flera ramverk och verktyg för att ta ditt arbete med beteendedesign vidare.

Kursinnehållet är detsamma, med en kursledare som leder och guidar dig under dagen, och du lär dig precis lika mycket på båda versionerna av kursen. Enda skillnaden är att distanskursens struktur är anpassad för en digital kursupplevelse. Det innebär att exempelvis dagens övningar har ett format som är optimerat för distansarbete.

Du kan ställa frågor till kursledaren före, under och även efter kurstillfället. Du har även möjlighet att interagera med andra deltagare under kursen.

Det enda som krävs är att du har tillgång till en dator, mobil eller surfplatta med god internetuppkoppling samt hörlurar. Det är även önskvärt att du kan sitta ostört. Du behöver inte något särskilt program installerat utan du ansluter enkelt till videoplattformen Zoom – där kursen hålls – via en länk som vi skickar till dig per mail i anslutning till kursstart.

Du kan avboka din plats kostnadsfritt fram till 21 dagar före utbildningstillfället. Därefter går det att boka om platsen till ett kommande tillfälle. Vänligen observera att ombokning endast gäller fram till och med 7 dagar före utbildningstillfället. Vid avbokning mindre än 7 dagar inför utbildningstillfället godtas endast sjukdom som giltigt skäl, annars debiteras hela avgiften för utbildningen och platsen är förbrukad. Bokad plats kan överlåtas till en kollega utan kostnad fram till 2 arbetsdagar före utbildningen, men behöver meddelas omgående. Eventuell avbokning, ombokning eller överlåtelse meddelas skriftligen till webbdagarna@idg.se. Övriga villkor: För dig som reser rekommenderar vi avbokningsbara alternativ vid bokning av resa och uppehälle.

Vi svarar gärna på dina frågor! Du når oss genom att maila webbdagarna@idg.se.

Se kursdatum och boka