Event & Kurser

Lär dig skapa & leda workshops

Delta tryggt och enkelt på distans
100% nöjda deltagare hittills
Mycket omtyckt kursledare

För dig som vill leda effektiva workshops – både fysiskt och digitalt

Konkurrenskraft i dag handlar mycket om en organisations förmåga att utveckla en kultur av innovation, samarbete och samskapande. Att utveckla sin skicklighet inom att skapa och leda workshops, för att stötta en grupp att nå sitt syfte och mål, har därför blivit en eftertraktad kompetens.

Den här kursen tar avstamp i forskning och studier inom effektiva och högpresterande team, facilitering, processdesign, workshopdesign, pedagogik, beteendevetenskap, gruppdynamik och den sociala hjärnan (SCARF). För högsta möjliga lärande blandas teori, praktik och reflektion under dagen. Du som deltagare får dessutom, genom hur kursledaren faciliterar kursen, flera konkreta exempel på professionell facilitering och upplevelsebaserat lärande.

I korthet: Kursen är perfekt för dig som är exempelvis team-ledare, workshopledare, projektledare, produktionsledare eller chef – och som med högt självförtroende vill kunna skapa och leda workshops som har olika syften och mål.

Den här kursen erbjuds även som distanskurs. Läs mer längre ner under Vanliga frågor.

Det här lär du dig på kursen

  • Hur du skapar processdesign för workshops, med olika delmoment och övningar
  • Hur du framgångsrikt öppnar, genomför och avslutar en workshop
  • Exempel på olika workshop-metoder och modeller för strategiskt och kreativt arbete, prioritering och beslutsfattande
  • Grunderna i facilitering / faciliterande förhållningssätt
  • Facilitatorns verktygslåda – exempelvis öppna frågor, neutralt språk och energizers
  • Utmaningarna och möjligheterna med facilitering i det digitala rummet till skillnad från det fysiska

Kursprogrammet

 

09.00-10.45 – Facilitering & workshopdesign: Varför behövs det, vad är det för något och hur gör man?

  • Så skapar du motivation, engagemang och högpresterande team i det fysiska rummet såväl som i det digitala
  • Definitioner, ramverk och förhållningssätt

 

10.45-11.00 – Förmiddagspaus

 

11.00-12.00 – Workshop: Så skapar du psykologisk trygghet i en grupp

  • Hjärnans behov i sociala sammanhang
  • Beteenden och kommunikation som belönar istället för att hota
  • Skapa närhet trots avstånd i distansgrupper

 

12.00-13.00 – Lunchpaus

 

13.00-14.15 – Facilitatorns verktygslåda

  • Mind-set
  • Språk / facilitera diskussion
  • Öppna frågor / skapa kraftfulla frågeställningar
  • Hantering av triggers och utmanande beteenden
  • Övergripande ramverk och modeller

 

14.15-14.30 – Eftermiddagspaus

 

14.30-15.45 – Planera & skapa en workshop

  • Lär dig planera och konstruera övningar med olika syfte och mål
  • Framgångsrik introduktion och avslut
  • Exempel på övningar för strategi, kreativitet, prioritering och beslutsfattande
  • Praktisk planering
  • Skapa högt lärande

 

15.45-16.00 – Personlig action plan

Kursledare: Samuel Hedberg – Learning Designer, Facilitator och medgrundare av The Hows

Samuel har över åtta års erfarenhet av att leda och utbilda individer, team och organisationer inom ledarskap, grupputveckling och facilitering. Han har lika delar erfarenhet av att leda i internationella såväl som svenska sammanhang, och i alla typer av branscher; från tech-branschen och byråer till NGO's och organisationer i offentlig sektor. Han brinner för online-lärande och den mångfald och tillgänglighet som det medför.

Samuel är diplomerad i neuroledarskap och faciliterar grupper med tydlighet och stor nyfikenhet.

  • Inspirerande och otroligt lärorikt där jag fick massor av verktyg jag kommer ha stor nytta av. För att vara en endagskurs så var den verkligen maxad
    – Stina Sunesson, Business Area Marketing Manager på Roxtec International

Vanliga frågor om distanskursen

Kursinnehållet är detsamma, med en kursledare som leder och guidar dig under dagen, och du lär dig precis lika mycket på båda versionerna av kursen. Enda skillnaden är att distanskursens struktur är anpassad för en digital kursupplevelse. Det innebär att exempelvis dagens övningar har ett format som är optimerat för distansarbete.

Du kan ställa frågor till kursledaren före, under och även efter kurstillfället. Du har även möjlighet att interagera med andra deltagare under kursen.

Det enda som krävs är att du har tillgång till en dator, mobil eller surfplatta med god internetuppkoppling samt hörlurar. Det är även önskvärt att du kan sitta ostört. Du behöver inte något särskilt program installerat utan du ansluter enkelt till videoplattformen Zoom – där kursen hålls – via en länk som vi skickar till dig per mail i anslutning till kursstart.

Om du mot förmodan inte är nöjd med distanskursen erbjuder vi dig möjligheten att delta på ett framtida tillfälle av den fysiska versionen av kursen – utan extra kostnad.

Vanliga frågor

Kursen passar både dig som precis börjat hålla workshops och dig som har gjort det i flera år. Anledningen till detta är att den teori och de förhållningssätt som behandlas är relevanta oavsett erfarenhet samt att kursmetodiken anpassar sig efter deltagarnas nivå och behov.

Nej! Kursen passar alla som i sin roll ibland behöver förbereda och leda workshops och möten. Metoderna och modellerna är relevanta för olika typer av workshops och möten, som exempelvis utvärderingar, strategi-möten, kreativa sessioner eller grupputveckling.

Ja! Vi går även igenom teori kring människans sociala behov och vad som får grupper att bli framgångsrika samt vilka värderingar, mind-set och beteenden som du som ledare behöver utforska för att facilitera människor till ökad framgång. Som ledare/chef kommer du att lära dig mer om faciliterande ledarskap.

Ja! Du får pdf med alla teorier och modeller samt längre text-dokumentation kopplat till varje del som behandlas på kursen. Du får också foton på alla blädderblock som produceras och gås igenom under kursdagen.

Vi har branschens kanske allra mest generösa avbokningsvillkor. Du kan avboka din plats helt kostnadsfritt fram till 30 dagar före kursstart. Får du förhinder efter detta datum kan du överlåta din plats till en kollega utan kostnad – eller välja att ha bokningen innestående till framtida kurstillfällen. Din bokning går alltså inte till spillo även om du får förhinder att delta med mycket kort varsel.

Vi svarar gärna på dina frågor! Du når oss enklast genom att maila webbdagarna@idg.se eller ringa/sms:a John Sundström på 070-7257188.

  • Kursen var en fantastisk ögonöppnare
    – Viktoria Fimmerstad, Marknadskommunikatör, Tengbom

Några av de hundratals företag vi utbildat tidigare

Passar inte datumen? Lämna din mailadress här så håller vi dig uppdaterad om nya kurstillfällen.

Se kursdatum och boka