MENU
Våra event och kurser

Att skriva för digitala plattformar – hyllad heldagskurs

Din text har bara några sekunder på sig att locka läsaren. Och även när du har lyckats fånga läsaren måste du övertyga henne om att det finns ett värde i att läsa vidare. En text på webben måste vara relevant, tydlig, underhållande, nyttig, korrekt, fängslande och överraskande. Det är dessutom inte bara dina läsare och besökare som uppskattar en välskriven text, även Google gillar innehåll av hög kvalitet.

Som deltagare på denna inspirerande, praktiska och mycket omtyckta kurs lär du dig att skriva texter som sticker ut i det digitala bruset, som fångar läsarens uppmärksamhet, är läsvärda, lockar till mer läsning och blir delade i sociala medier. Vi lär dig dessutom att hitta rätt ton för just din målgrupp och ger dig tipsen som tar dig vidare när skrivkrampen sätter in. Anmäl dig nu och ta chansen att lyfta ditt skrivande till en ny nivå.

 

För dig som skriver dagligen på webben

Kursen passar dig som inte är professionell skribent eller journalist, men som ändå skriver många texter för webben i ditt yrke. Du kanske är kommunikatör, webbredaktör, ansvarig för företagets intranät eller liknande. Under dagen varvas teori med många praktiska övningar.

 

Kommande kurstillfällen:

6 februari

Stad: Stockholm

Boka nu

2 april

Stad: Stockholm

Boka nu

Det här lär du dig på kursen

Hur du fångar läsarens uppmärksamhet i det snabba, digitala flödet

Hur du hittar rätt syfte, vinkel och inledning för att locka till läsning

Varför rubriker är nyckeln till framgång

Att skriva målgruppsanpassade texter

Hur du hittar rätt tonfall och tonalitet – och får en egen stil

Vilka texter som når ut och blir delade i sociala medier

 

  • Jag satt och höll mig från att gå på toa i en timme bara för att jag inte ville missa något Katarina sa. SÅ bra var kursen!
    – Lovisa Staberg, kommunikatör, Tekniska verken i Linköping

Kursledare: Katarina Strömberg – journalist och moderator för Webbdagarna

Katarina har jobbat som journalist i över 20 år och vet allt om hur man når ut med sina texter på webben till rätt målgrupp och hur man formulerar sig för att locka till mer läsning. Hon är dessutom en mycket erfaren moderator och är pedagogisk som få. I korthet: en bättre skrivkursledare finns nog inte.

 

Kursprogram

08:00-08:30 – Registreringen öppnar

08:30-10:00 – Kom igång med skrivandet

  • Ett bra språk märks inte
  • Syfte och vinkel
  • Börja i rätt ände – vikten av en stark inledning
  • Så hittar du den röda tråden
  • Skrivövning


10:00-10:15 – Förmiddagsfika

 

10:15-11:00 – Att skriva är ett hantverk

  • Rubriker och ingresser
  • Mellanrubriker och faktarutor
  • Att skriva bildtexter
  • Vanliga fel och missar
  • Skrivövning

 

11:00-12:15 – Att skriva för målgruppen

  • Tonfall och tonalitet
  • Att anpassa texten efter läsaren
  • Skrivövning

 

12:15-13:15 – Lunch (en väldigt god lunch)

 

13:15-13:30 – Krönikor och åsiktsmaterial

  • Så bygger du upp en bra krönika
  • Hitta din egen stil
  • Skrivövning

 

13:30-14:30 – Skriva på blogg, Twitter, Facebook och webbsidan – några konkreta tips

  • Konkreta tips för att få ditt innehåll delat
  • Texter som funkar (och inte funkar) på Facebook
  • Blogginnehåll
  • 140 tecken räcker långt
  • Instagram är också text

 

14:30-14:45 – Eftermiddagsfika

 

14:45-15:15 – När skrivandet går trögt

  • Lär dig komma vidare när skrivkrampen sätter in
  • Resurser och tips från andra
  • Att jobba med andras texter

 

15:15-16:00 – Att skriva är livet

  • Skriv en egen text och få proffsfeedback

Några av de hundratals företag vi utbildat tidigare

Praktisk information

Plats: Magnus Ladulåsgatan 65 på Södermalm i Stockholm

Omfattning: Heldag, 08.30-16.00

Gruppstorlek: Max 15 deltagare – vilket ger utrymme för diskussioner och möjlighet att ställa egna frågor

Vad ingår: Frukost, utsökt lunch och eftermiddagsfika samt kursmaterial

Pris: 6 950:- ex. moms. Boka minst två platser och spara 10 procent i grupprabatt.

 

Vanliga frågor

Det mesta av det vi går igenom under dagen går att applicera på alla typer av digitala plattformar, som till exempel hur man fångar användarens uppmärksamhet på extremt kort tid eller hur man anpassar text efter målgrupp. Specifikt handlar det också om sociala medier (Linkedin, Facebook, Instagram med flera), webbplats/intranät, nyhetsbrev, e-postutskick och vanliga, enkla mejl.

Ja, visst går det! Det går åtminstone att lära sig en mängd verktyg för att skriva bättre för digitala plattformar, som man sedan får träna på, förstås. Eller som en av våra deltagare sa efter kursen: "Trodde inte man kunde bli bättre på att skriva under en dag, men oj så fel jag hade!"

Efter avslutad kurs får du tillgång till Katarinas (dagens kursledare) hela presentation i form av en PDF. Den fungerar som en sammanfattning av dagens lärdomar som du kan gå tillbaka till i efterhand vid behov. Du har även möjlighet att ställa frågor till Katarina efter kursen för att få fortsatt stöd med ditt skrivande. Detta brukar vara mycket uppskattat av våra deltagare!

Vi har branschens kanske allra mest generösa avbokningsvillkor. Du kan avboka din plats helt kostnadsfritt fram till 30 dagar före kursstart. Får du förhinder efter detta datum kan du överlåta din plats till en kollega utan kostnad – eller välja att ha bokningen innestående till framtida kurstillfällen. Din bokning går alltså inte till spillo även om du får förhinder att delta med mycket kort varsel.

Vi svarar gärna på dina frågor! Du når oss enklast genom att maila webbdagarna@idg.se eller ringa/sms:a John Sundström på 070-7257188.

Kommande kurstillfällen:

6 februari

Stad: Stockholm

Boka nu

2 april

Stad: Stockholm

Boka nu

Passar inte datumet? Lämna din mailadress här så håller vi dig uppdaterad om nya kurstillfällen.

Se alla våra kurser