Event & Kurser
Digital utbildning i en pandemisk värld – här är deltagarnas betyg efter 100 genomförda distanskurser

Digital utbildning i en pandemisk värld – här är deltagarnas betyg efter 100 genomförda distanskurser

Jag ska vara ärlig: När vi i mars 2020 flyttade hela vår utbildningsverksamhet från det fysiska till det digitala rummet var det inte utan oro. Frågorna som hängde i luften var många – hur skulle deltagarnas upplevelse, inlärning och betyg påverkas? Nu, 100 distanskurser senare, har jag nördat ner mig i data för att ta reda på svaret.
(Spoiler: Det har blivit bättre.)

När pandemin svepte fram över världen med full kraft ödelade den inte bara människors liv, utan tvingade som bekant även de flesta verksamheter att justera sina framtidsplaner.

Vi på Webbdagarna Academy tvingades att både bromsa och gasa, på samma gång. I början av året hade vi börjat rulla ut vår satsning att växa till fler städer i Sverige. Vi genomförde våra första kurser i Göteborg i februari – och senare under våren skulle även Malmö, Sundsvall och Åre få välkomna sina allra första Webbdagarna Academy-deltagare. Vi hade byggt ett starkt nätverk av lokala samarbetspartners i respektive stad för att kunna nå ut till rätt personer samt leverera lokalt anpassade kursupplevelser som vi, efter ett noggrant research-arbete, visste skulle möta utbildningsbehovet i just den staden.
Vi var förberedda, och otroligt taggade.

Men våra storslagna planer tog stryk av pandemin – den geografiska expansionen fick pausas. Vi genomförde 2020 års sista fysiska kurs i mars. Därefter blev vårt nya fokus att bli bäst i Sverige på att ta fram och leverera kursupplevelser på distans. Lägligt nog ett fokus som sammanföll med att vi redan innan pandemin hade planerat en satsning på just distanskurser.

Utbildning i en pandemisk värld

Pandemins påverkan på utbildning har inte bara gällt skiftet från fysiskt till distans. Lika mycket har just utbildning hamnat i rampljuset eftersom allt fler prioriterar detta i sina liv nu. Dels då de på grund av permitteringar har haft mer tid, dels för att tillgängligheten tveklöst ökat. Men inte minst drivs utvecklingen av att det aldrig har varit viktigare att se över och utveckla sina kunskaper. Särskilt inom digitala ämnen. Jag har sedan i mars 2020 pratat med hundratals utbildningsintresserade personer. I dessa dialoger går det knappast att undgå att viljan och behovet att lära sig nya saker nu är starkare än någonsin.

I början av pandemin fanns en skepsis mot att delta på distans, men i takt med att restriktioner och beteendeförändringar blev vardag, desto mer började folk inse fördelarna med att använda distansformatet. Att slippa resa till en fysisk kurslokal sparade tid, pengar och energi. Möjligheten att istället delta hemifrån öppnade upp för en helt ny målgrupp att gå fler kurser än vad de tidigare kunnat göra. Särskilt för de bosatta utanför de större städerna/orterna.

Frågan var bara, var de lika nöjda som tidigare?

100 distanskurser senare: Vi har ett resultat

Under året har vi löpande diskuterat, tweakat och optimerat upplägg och innehåll i våra distanskurser för att hela tiden bli bättre – och majoriteten av alla förändringar har varit baserade på data vi får in via våra deltagarutvärderingar samt dialoger med deltagare. När vi nu tittar sammantaget på svaren från de 100 distanskurser vi hann genomföra under 2020 framträder ett tydligt resultat: Våra deltagare är överlag otroligt nöjda med sin utbildningsupplevelse. I många fall får vi högre betyg än innan pandemin. Här är några av de nyckeltal från utvärderingarna som vittnar om detta:

Extra intressant blir det när vi jämför resultaten mellan olika kvartal. Vi kan tydligt se hur deltagarnas inställning till att delta på distans utvecklas och mognar över tid – från att i början bara har varit nöjda att kurserna genomförs, till att bli (med all rätt) mer kräsna på utbildarens digitala leverans, användandet av funktioner i videoplattformen och andra mervärden. Kommentarerna ändrar karaktär, från “så roligt och bra att ni kunde genomföra detta under rådande omständigheter” till – “kursledaren var grym på att ge utrymme till alla i gruppen, hade lagom med pauser och nyttjade Zooms breakout-funktioner rätt”.

Deltagarna är nöjda – men hur mycket lär de sig då?

Denna data är förstås bara halva sidan av myntet. Enkelheten och tryggheten att man nu kan delta live på en premiumkurs från vardagsrummet eller promenaden är uppenbarligen uppskattad av många – och nöjdheten blir därefter. Men, hur mycket lär sig deltagarna? Hur kan vi veta att de får med sig lika mycket kunskap på distans som i en fysisk kurslokal?

Där har vi också, tack vare de case-uppgifter och kunskapstest som är integrerade i våra populära kursprogram Certifierad social media manager, Certifierad digital marketing manager, Certifierad conversion manager, Certifierad digital kommunikatör och Diplomerad beteendedesigner, också data att tillgå.

Vi kan se att kursdeltagarna har klarat uppgifterna i precis lika hög grad som tidigare. Det finns givetvis många parametrar att väga in här – exempelvis tidigare kunskap – som gör att underlaget inte är 100 procent statistiskt säkerställt. Men den tydliga signal vi får är sammantaget att kunskaperna går in lika bra som tidigare. Och jag vill hävda att de växer ännu mer på populationsbasis nu när utbildning har blivit mer prioriterat och dessutom mer tillgängligt.

Utbildning i en postpandemisk värld

I en postpandemisk värld, där vi kan börja välkomna deltagare till våra fysiska kurser igen både i Stockholm och resten av landet – kommer distansformatet fortsatt att ha en självklar plats i vårt utbud. 

Framtiden blir en mix av fysiskt och digitalt. Det är vid det här laget en no-brainer och dit vi var på väg redan innan corona – även fast resan förstås blev annorlunda jämfört med hur jag föreställde mig den för ett år sedan. Det är rimligt att anta att inställningen till distansundervisning kommer att fortsätta att förändras under 2021, och det är svårt att säga exakt hur det ser ut i slutet av året. Men vår erfarenhet hittills visar att det finns för många fördelar, vinster och möjligheter för att vi ska gå tillbaka till en helt fysisk utbildningsvärld, oavsett hur många städer vi presenterar våra kurser i.

Det vore inte bara bakåtsträvande utan framförallt ologiskt och ineffektivt när deltagarna faktiskt blir minst lika nöjda och utifrån våra underlag lär sig precis lika mycket på distans.

Nu, 100 distanskurser senare, vet vi det.

Upptäck hela vårt kursutbud här »

Skribent: John Sundström, Affärsområdeschef IDG & Webbdagarna Academy, på IDG Sverige. Du når mig på john@idg.se.

Missa inga nyheter från Webbdagarna-bloggen!

Genom att signa upp dig på nyhetsbrevet godkänner du IDG:s användarvillkor.