Event & Kurser
Datadriven eller datavilsen? Petronella Barvaeus vet vilka fallgropar du bör undvika

Datadriven eller datavilsen? Petronella Barvaeus vet vilka fallgropar du bör undvika

Petronella Barvaeus är tillväxtstrateg och medgrundare av Maniola Studios. Hon har arbetat med digital marknadsföring och affärsutveckling för såväl växande tech-startups som välkända varumärken i olika branscher. Petronella är en uppskattad föreläsare, kursledare och facilitator. På Webbdagarna pratar hon om hur Datadrivet har gått från “modeord” till ett självklart begrepp för att beskriva vårt arbete med marknadsföring och affärsutveckling. Samtidigt börjar vi känna av en motreaktion, där kritiker menar att det ökade fokuset på data kan leda till att vi förlorar långsiktighet och framåtblickande. Finns det en risk att siffrorna pekar oss i fel riktning och kan en alltför datadriven approachen leda till att vi missar att se helheten?

Du använder gärna begreppet Situationas utifrån hur vi ska se på våra kunder och användare. Berätta, vad är detta?

Det stämmer, jag predikar gärna metodiken och synsättet i tid och otid. Situationas är ett sätt att skapa bättre förståelse för sin målgrupp genom att sätta sig in i mottagarens problem, drivkrafter, beteende och behov i en specifik kontext. Där personas kan kännas snäva och otillräckliga är det fantastiskt förlösande att definiera målgruppen utifrån situationer där vi kan hitta sätt att stötta dem.

Vad har lärt dig allra mest – i din karriär eller livet i stort.

Jag fick barn för snart två år sedan, och det är verkligen en läranderesa i raketfart. Så snart jag trott att jag fattat hur något funkar så förändras allt. Han utvecklas så otroligt snabbt, både med nya förmågor och som person. Det är en bra analogi för hur man som marknadsförare måste förhålla sig till det ständigt föränderliga digitala landskapet. Historisk data kan lära oss hur något är och har varit, men visar oss sällan vad som väntar runt hörnet.

Berätta om en wow-upplevelse i ditt jobb?

Den senaste tiden har jag känt mig helt bubblig av pepp av att få träffa kollegor, kunder och partners i fysiska möten igen. Vi har lärt oss distansarbete och kommer att fortsätta att dra nytta av de möjligheterna för att jobba mer effektivt och leva mer harmoniskt. Jag tror att det blir en superbra kombo så snart vi kommit över trösklarna med det nya hybrid-livet.

Dela ditt största (eller näst största …) misstag med oss.

Jag är analytiskt lagd och kastar mig sällan huvudstupa in i något helt ogenomtänkt. Nu är jag i ett bra läge för att våga ta lite större risker och kanske vara beredd på att det kan gå svinbra eller helt åt skogen.

Generellt är jag övertygad om att de största misstagen vi kan göra är att inte lära oss något av våra misslyckanden och motgångar.

Vad kan Webbdagarnas publik förvänta sig att få med sig från din föreläsning?

 Jag ska prata om att arbeta datadrivet och vill dela med mig mina erfarenheter kring hur snett det kan gå när man stirrar sig blind på data. Där hoppas kunna bjuda på några aha-moments genom att både skrämma upp publiken lite och hämta hem det med konkreta lösningar.

 

“Datadriven eller datavilsen – så undviker du fallgroparna” Petronella Barvaeus talar den 17 november, 2021  »

Skribent: Alexandra Appelqvist, IDG Sverige. Du når mig på alexandra.appelqvist@idg.se.

 

Missa inga nyheter från Webbdagarna-bloggen!

Genom att signa upp dig på nyhetsbrevet godkänner du IDG:s användarvillkor.

Skrivet av: Alexandra Appelqvist