För dig som vill bli bevisad expert inom webbpsykologi och beteendedesign
Beteendedesign är ett fält med grunderna i inlärningspsykologi och neurovetenskap, vars syfte är att skapa budskap, produkter och design som får människor att agera på det sätt du vill.
På det här mycket populära kursprogrammet får du eftertraktade kunskaper om hur du kan använda beteendedesign i just din yrkesroll – för att exempelvis öka konverteringen, trigga önskade digitala beteenden och nå ökad kundlojalitet för din produkt eller tjänst.
Diplomeringen är ditt bevis på att du kan
✅ Beteendedesign och webbpsykologi från grunden
✅ Använda forskningsbaserade modeller för att skapa copy, design och CTA:s som ökar nyckelbeteenden
✅ De psykologiska faktorer som driver dina målgruppers beteenden
✅ Analysera och optimera din kundcykel utifrån digitala beteenden
✅ Designa insatser som får kunden att värdera din produkt eller tjänst mer
Ansvarig utbildare: Niklas Laninge – ledande expert inom beteendedesign

Niklas är psykolog som grundat en rad digitala företag där beteendeförändring alltid varit kärnan i verksamheten. Sedan 2010 har han skrivit böcker om beteendedesign samt föreläst och hjälpt företag att använda insikter från psykologi i kommunikation och produktutveckling. I dag arbetar Niklas som Director of behavioral insights på psykologföretaget PBM.
Niklas är huvudansvarig för kursprogrammets innehåll. Han leder själv grundkursen, medan två av hans kollegor leder fördjupningskurserna.
Så här blir du Diplomerad beteendedesigner
✅ Steg 1: Delta på vår hyllade grundkurs i beteendedesign
✅ Steg 2: Delta på fördjupningskursen
Gå in på respektive kurssida för att se kursdatum – eller lämna en intresseanmälan så får du en överblick av alla kursdatum per mail.
✅ Steg 3: Klara en lärorik diplomeringsuppgift
I uppgiften arbetar du med att applicera dina nya kunskaper på din egen organisations verksamhet, vilket gör arbetet värdefullt för både dig och din arbetsgivare. Läs mer om uppgiften längre ner i vår FAQ.
✅ Steg 4: Grattis! Du är nu Diplomerad beteendedesigner
Diplomeringen är ett kvitto på att du besitter aktuella kunskaper om beteendedesign och webbpsykologi – och att du vet hur du ska omsätta dem i praktiken.
-
– Calle Hemström, Senior Media Creative, Seventy Agency AB
Vanliga frågor
Uppgiften består av ett case, som skickas till dig digitalt efter att du gått den andra kursen i programmet. I caset jobbar du med ett antal frågeställningar och utmaningar kring beteendedesign och webbpsykologi, kopplat till just din organisation, som du ska lösa med hjälp av de kunskaper du fått från kurstillfällena. Det är ett perfekt tillfälle att omsätta kunskaperna i praktiken vilket skapar stort värde för både dig och din arbetsgivare. Caset är framtaget av Niklas Laninge tillsammans med Webbdagarnas redaktion.
Räkna med att det tar cirka två arbetsdagar att genomföra uppgiften – men denna tidsuppskattning varierar givetvis beroende på din ambitionsnivå och tidigare erfarenhet. Det finns ingen deadline utan du slutför det i din egen takt. När du är klar skickar du dina svar digitalt till oss på Webbdagarna. Vi återkopplar därefter inom två veckor med kommentarer och ett utlåtande. Om du blir godkänd får du ett fysiskt diplom och ett digitalt emblem som du kan använda för att visa upp dina nya kunskaper. Om du inte blir godkänd skickar vi dig feedback kring vad du behöver ändra för att bli det.
Ja – om du inte vill eller har möjlighet att använda din nuvarande organisation som grund för caset tilldelas du ett fiktivt case, som är precis lika lärorikt.
Diplomeringen är ett kvitto på att du har goda kunskaper inom beteendedesign och webbpsykologi – samt att du har visat att du kan omsätta kunskaperna i praktiken genom att ha fått caset godkänt. Du kan använda det som en del i din karriärutveckling samtidigt som det skapar mycket stort värde för din arbetsgivare, dels genom att ha investerat i din kompetens och dels då du löpande arbetar hands-on med din organisations utmaningar och möjligheter inom konvertering och kommunikation under casearbetet.
Ja – diplomeringen och det medföljande caset är helt valfritt. Båda kurserna kan läsas fristående från varandra.
Vi svarar gärna på dina frågor! Du når oss enklast på webbdagarna@idg.se eller genom att ringa/sms:a John Sundström på 070-7257188.
-
– Adam Rooth, Produktchef på Objektvision, tidigare deltagare