MENU

Fyra viktiga steg till en klar och tydlig kundresa – enligt Angie Schottmüller

Cirka 80 procent av tillfrågade företag tycker att de är kundfokuserade, men bara åtta procent av kunderna håller med. Vi blir ofta allt för fokuserade på våra egna mål, när det gäller exempelvis försäljning, och glömmer därmed vilka kundens mål är. På Webbdagarna Göteborg 2018 inledde Angie Schottmuller, expert på digital marknadsföring, med att visa hur vi kan renodla och förenkla kundens resa på vår webbplats. Angie Shottmuller lyfte fram fyra viktiga steg:

1. First impression.

Vilket intryck ger din webbplats för en som kommer dit för första gången? Pröva att göra femsekunderstestet, där en person får se startsidan i fem sekunder och sedan får svara på ett antal frågor. Hur tydlig är avsändaren? Vad säljer företaget? Framgår det vad du vill att besökaren ska göra?

2. Clarity detox.

Minska mängden val och störande element på webbplatsen, allt för att göra det enkelt och tydligt för besökaren.

3. Self segmentation.

Guida besökarna rätt beroende på vilket mål de har med sitt besök på webbplatsen. Gör webbplatsens ”vägar” självklara och lyft fram tydliga CTA:n, call to action.

4. Value.

Ge besökarna omedelbar belöning, särskilt första gången de besöker din webbplats. Och, avslutade Angie Schottmuller, se till att göra besökarens mål till dina/företagets mål.

 

Se hela Angies presentation i videon nedan!

 

Skribent: Katarina Strömberg, moderator för Webbdagarna och kursledare för Att skriva för digitala plattformar. Du når henne på katarina.stromberg@idg.se.

 

Missa inga nyheter från Webbdagarna-bloggen!