Vad behövs för att kunna arbeta effektivt med digital marknadsföring och kommunikation? Hur kan man arbeta för att utgå ifrån kundens behov? Anna Kleinwichs Magnusson har arbetat med digital marknadsföring och kommunikation sedan 25 år tillbaka och är kursledare för Webbdagarnas kurs “Digital kommunikation – strategi, metoder och verktyg”. Här berättar Anna varför man behöver hålla sig uppdaterad inom området!
Hej Anna! Vem är du?
Jag är copywritern som startade en skrivbyrå och som nu har tre företag och ett fjärde på gång. I min lilla värld kretsar det mesta kring digital kommunikation och marknadsföring. Bolagen har helt olika inriktning – vi skriver texter, gör filmer, håller utbildningar och matchar människor och jobb. Men i grunden handlar allt om att hjälpa olika typer av verksamheter att bli bättre på att bygga sina varumärken, skapa nya affärer och vårda befintliga kunder – med hjälp av digital kommunikation. För idag behöver man rätt folk, stöd med innehållsproduktion och ny kunskap för att hänga med.
Vad har lett fram till att du nu går in som kursledare över kursen “Digital kommunikation”?
Jag blev förälskad och fascinerad av vår digitala värld när jag fick min första dator och mailadress på 90-talet. Plötsligt fanns hela världen i mitt rum. Tekniken ger oss människor möjlighet att kommunicera nästan helt utan begränsningar. Är inte det fantastiskt?
De senaste 25 åren har jag arbetat med kommunikation och produktion av text, bild och film, i alla möjliga digitala kanaler. Jag har föreläst om skrivande och kommunikation under många år och just nu gör jag det mer än någonsin. Med kunskap om hur människor och algoritmer uppfattar innehåll kan vi nå fram och göra skillnad och jag tycker att det är viktigt att fler lär sig hur det funkar. Jag är väldigt glad för förtroendet och ser mycket fram emot att hålla den här viktiga kursen hos Webbdagarna.
Vilka utmaningar står marknadsförare och kommunikatörer inför kopplat till digital kommunikation under 2023?
Det går så fort. Våra digitala verktyg och vårt eget beteende utvecklas hela tiden och i en snabb värld är det en utmaning att nå fram. De personer som vi vill engagera med vår marknadsföring och kommunikation står i en storm av budskap från olika kanaler, så vi måste vara superrelevanta, tydliga och förtroendeingivande. För att lyckas med det behöver vi vara nyfikna och testa oss fram. Vad behöver våra kunder? Vad funkar för oss? Hur kan vi få mottagarens uppmärksamhet och på sikt lojalitet? Hur kan vi fortsätta hålla oss relevanta och uppdaterade?
Vilken blir den enskilt viktigaste kompetensen i framtiden för att lyckas med digitalisering och innovation?
Innovation finns i relationerna. Så att samarbeta och att tillsammans ständigt våga lära nytt.
Har du några handfasta råd givet dagens marknad och vår omvärld?
Jag möter många marknadsförare och kommunikatörer som behöver råd och produktionsstöd. De flesta upplever att de har för mycket att göra och att de inte riktigt vet om de lägger sitt krut på rätt insatser. Många ökar publiceringstakten och antalet kanaler för att maximera chanserna att nå fram, men ibland tror jag att det är klokt att göra tvärtom. Stanna upp, tänka efter och våga prioritera. Det är bättre att göra färre saker rätt än att vara överallt och inte riktigt ha koll.
Och till sist – varför ska man gå kursen?
För att bli mer medveten om metoder, verktyg och arbetssätt. Ta in ny kunskap, diskutera med andra som har liknande utmaningar och få inspiration till nya arbetssätt och egen utveckling. Och för att det är ett bra tillfälle att lyfta blicken och utvärdera vad som är bäst att satsa på framåt!
“Läs mer om kursen Digital kommunikation – strategi, metoder och verktyg »
Skribent: Martina Berg. Du når oss på webbdagarna@idg.se.
Genom att signa upp dig på nyhetsbrevet godkänner du IDG:s användarvillkor.