Event & Kurser

Digital kommunikation – strategi och taktik för dagens medielandskap

99,3% nöjda deltagare hittills
Erfaren och välkänd kursledare
Delta tryggt och enkelt på distans

För dig som vill bli en digital kommunikatör i världsklass

Digital kommunikation utgår i dag från kundens beteende och ställer krav på en modig, lyhörd och kommunikativ organisation som för en öppen dialog med omvärlden. Kommunikatörens verktygslåda växer med nya kanaler varje år, och mätbarheten i digital kommunikation möjliggör för ett datadrivet arbetssätt med ständigt lärande. Roller i organisationer utmanas när mätbarhet ökar och affären förflyttar sig online, vilket gör det svårt att avgränsa ansvarsområden mellan kommunikation, marknad och sälj. Detta påverkar i sin tur byråsammansättningen och hur man som beställare av kommunikation behöver tänka i dag.

Den här kursen är perfekt för dig som vill få en översikt av vad som krävs för att kommunicera på topp i digitala kanaler, med inspiration från framgångsrika bolag. Du får också möjlighet att diskutera utmaningar och möjligheter tillsammans med likasinnade, i syfte att driva förändring mot en mer snabbrörlig och kommunikativ organisation.

Det här lär du dig på kursen

  • Kommunikationsstrategi och policies för en stabil grund
  • De viktigaste grundbultarna i en kommunikativ organisation
  • Hela verktygslådan för digital kommunikation: köpt, förtjänat och eget
  • Hur du blir en bättre beställare av kommunikation
  • Hur du mäter och analyserar effekt

Kursprogrammet

09.00-10.45 – Den Kommunikativa organisationen

  • Omvärldsfaktorer och teknisk utveckling ställer nya krav och ger nya förutsättningar
  • Vad är en kommunikativ organisation och vilka är förutsättningarna?
  • Kundresan i praktiken – hur gör man?


10.45-11.00 – Förmiddagspaus


11.00-12.00 – Verktygslådan för digital kommunikation

  • Kommunikationsstrategi och policies – vad och hur
  • Köpt, förtjänat och eget – en genomgång av de viktigaste verktygen för digital kommunikation
  • Content, Influencer Marketing och Personliga varumärken


12.00-13.00 – Lunch


13.00-14.30
– Digital kommunikation i praktiken

  • Kundens köpresa
  • Mätbarhet och koppling till affären – Marketing Automation, Social Selling
  • Roller och ansvar när avdelningsgränser suddas ut
  • Så blir du en bättre beställare av kommunikation


14.30-14.45 – Eftermiddagspaus


14.45-16.00 – Mätbarhet och uppföljning

  • Utifrån strategin och kundens köpresa – vilka KPI:er blir viktiga?
  • Ett lärande arbetssätt – testa, utvärdera, förbättra

Kursledare: Karin Zingmark

Karin är en av Sveriges ledande experter inom digital kommunikation och marknadsföring. Hon är författare av boken Maxa Snacket och har tidigare jobbat som marknadschef för Microsoft Sverige samt kommunikationschef på Viasat och MTG.

I dag jobbar hon som frilansande utbildare, talare och rådgivare.

Vanliga frågor om distanskursen

Kursinnehållet är detsamma, med en kursledare som leder och guidar dig under dagen, och du lär dig precis lika mycket på båda versionerna av kursen. Enda skillnaden är att distanskursens struktur är anpassad för en digital kursupplevelse. Det innebär att exempelvis dagens övningar har ett format som är optimerat för distansarbete.

Du kan ställa frågor till kursledaren före, under och även efter kurstillfället. Du har även möjlighet att interagera med andra deltagare under kursen.

Det enda som krävs är att du har tillgång till en dator, mobil eller surfplatta med god internetuppkoppling samt hörlurar. Det är även önskvärt att du kan sitta ostört. Du behöver inte något särskilt program installerat utan du ansluter enkelt till videoplattformen Zoom – där kursen hålls – via en länk som vi skickar till dig per mail i anslutning till kursstart.

Om du mot förmodan inte är nöjd med distanskursen erbjuder vi dig möjligheten att delta på ett framtida tillfälle av den fysiska versionen av kursen – utan extra kostnad.

Fler vanliga frågor

Efter avslutad kurs får du tillgång till kursledarens hela presentation. Den fungerar som en sammanfattning av dagens lärdomar som du kan gå tillbaka till i efterhand vid behov. Du har även möjlighet att ställa frågor till kursledaren upp till tre månader efter kursen för att få fortsatt stöd med ditt arbete. Detta brukar vara mycket uppskattat av våra deltagare.

Vi har branschens kanske allra mest generösa avbokningsvillkor. Du kan avboka din plats helt kostnadsfritt fram till 30 dagar före kursstart. Får du förhinder efter detta datum kan du överlåta din plats till en kollega utan kostnad – eller välja att ha bokningen innestående till framtida kurstillfällen. Din bokning går alltså inte till spillo även om du får förhinder att delta med mycket kort varsel.

Vi svarar gärna på dina frågor! Du når oss enklast genom att maila webbdagarna@idg.se eller ringa/sms:a John Sundström på 070-7257188.

Några av de hundratals företag vi utbildat tidigare

Passar inte datumet? Lämna din mailadress här så håller vi dig uppdaterad om nya kurstillfällen.

Se kursdatum och boka