Event & Kurser

Digital kommunikation – strategi, metoder och verktyg

99,3% nöjda deltagare hittills
Erfaren och kunnig kursledare
Metoder, processer och rutiner

Vässa din kompetens och få användbara strategiska insikter

Digitaliseringens framfart sätter spelreglerna för morgondagens kommunikation och
marknadsföring. Det ökar behovet av förståelse för vilka metoder och verktyg som finns och
vilka strategiska val som bör göras. Alternativen är många och engagemang och relationer är
nyckelfaktorer för att lyckas.

Vad behövs för att kunna arbeta effektivt med digital marknadsföring och kommunikation? Hur kan man arbeta för att utgå ifrån kundens behov? Och vilka styrdokument blir bärande för att implementera vald strategi? På denna kursen får du lära dig mer om content och inbound, hur du kan arbeta för att driva trafik med SEO och SEM, hur en genomarbetad contentplan är en bra grund och hur du kan utgå från kundernas behov när du gör dina strategiska vägval inom digital kommunikation.

Den här kursen är för dig som arbetar som marknadschef, kommunikationschef,
projektledare, marknadsförare eller kommunikatör och som vill vässa eller bekräfta din kompetens inom digital kommunikation. Stor vikt kommer att läggas på erfarenhetsutbyte med både kursledare och andra deltagare för att maximera ny kunskap.

Kursen kan bokas fristående men ingår även i kursprogrammet Certifierad digital kommunikatör.

Läs en intervju med kursledaren Anna Kleinwichs Magnusson här. 

Boka kursen här

Stockholm
26 september
Distans
12 december
Pris: 7 950 kr (Distans) | 8 950 kr (Stockholm)
Grupprabatt: Anmäl två eller fler och spara 10% på totalbeloppet

Distanskursen äger rum i Zoom

Kursen i Stockholm äger rum på Usine Conference, Västgötagatan 2-4 på Södermalm i Stockholm

Omfattning: Heldag, 09.00-16.00

Gruppstorlek: Max 20 deltagare

Frågor? Maila webbdagarna@idg.se eller ring 08-453 60 00

Håll dig uppdaterad om nya kurstillfällen

Det här lär du dig på kursen

  • Kundresan och varumärket i digitala kanaler
  • Övergripande insikter och riktlinjer för en strategisk kommunikationsplan
  • Kanalstrategi kopplat till erbjudande och marknad
  • Insikt om vilken typ av content som ger rätt strategisk effekt
  • Olika sätt att planera, prioritera och få fart på arbetet

Kursledare: Anna Kleinwichs Magnusson

Anna har lång erfarenhet av att arbeta som rådgivare inom digital kommunikation och marknadsföring. Med bakgrund som digital strateg och copywriter håller hon ofta kurser och workshops för byråer och kommunikations- och marknadsavdelningar, med målet att guida rätt i den digitala världen och dela konkreta metoder och råd.

Anna har startat och driver Stockholms Skrivbyrå , Filmbyrån i Stockholm och Knack Konsulter & Rekrytering.

Kursprogrammet

09.00-10.45 Kundresan och varumärket

  • Snabb nulägesanalys med strålkastaren på kommunikation, marknadsföring och försäljning
  • Målgrupper, personas och kanalval — behov och beteenden styr strategin
  • Övning: Kommunikationsplan med fokus på kundresa och varumärke

 

10.30-10.45 Förmiddagspaus

 

10.45-11.45 Strategier och metoder för lyckad digital kommunikation

  • Metoder och arbetssätt som gynnar kommunikation, marknadsföring och sälj
  • Mätning och analys
  • Övning: Prioritera och våga välja bort


11.45-12.45 Lunchpaus


12.45-14.30 Kanalstrategi och innehåll

  • Kanalstrategi kopplat till erbjudande och marknad
  • Innehåll som attraherar rätt målgrupper
  • Övning: Content som bygger varumärke och driver försäljning

 

14.30-14.45 Eftermiddagspaus

 

14.45-16.00 Rollfördelning och genomförande

  • Rollfördelning, organisation och framgångsfaktorer
  • Workshop: utmaningar och lösningar kopplat till strategisk digital kommunikation
  • Sammanfattning, reflektion och frågor

 

Vanliga frågor om distanskursen

Kursinnehållet är detsamma, med en kursledare som leder och guidar dig under dagen, och du lär dig precis lika mycket på båda versionerna av kursen. Enda skillnaden är att distanskursens struktur är anpassad för en digital kursupplevelse. Det innebär att exempelvis dagens övningar har ett format som är optimerat för distansarbete.

Du kan ställa frågor till kursledaren före, under och även efter kurstillfället. Du har även möjlighet att interagera med andra deltagare under kursen.

Du behöver ha tillgång till en dator med bra internetuppkoppling och hörlurar. Det är även önskvärt att du kan sitta ostört. Du behöver inte något program installerat utan du ansluter enkelt till videoplattformen där kursen hålls via en länk som du får per mail cirka en vecka innan kursstart.

Vanliga frågor

Alla fysiska kurstillfällen hålls på Usine Conference, som ligger på plan 3 i huset Fatburen. Fatburen har adress Södermalmsallén 36-38 och ingång till huset finns från Södermalmsallén 36, Västgötagatan 4 eller Magnus Ladulåsgatan 65. Fatburen ligger bakom torget på Medborgarplatsen och nås via buss, tunnelbana eller pendeltåg. Det finns även parkeringshus för bil i närheten.

Efter avslutad kurs får du tillgång till kursledarens hela presentation. Den fungerar som en sammanfattning av dagens lärdomar som du kan gå tillbaka till i efterhand vid behov. Du har även möjlighet att ställa frågor till kursledaren efter kursen för att få fortsatt stöd.

Du kan avboka din plats kostnadsfritt fram till och med 21 dagar före kursstart. Därefter går det att överlåta platsen till en kollega utan kostnad, eller boka om platsen till ett kommande kurstillfälle. Vänligen notera » överlåtelse eller ombokning gäller endast fram till och med 7 dagar före kursstart. Eventuell avbokning, ombokning eller överlåtelse meddelas skriftligen till webbdagarna@idg.se.

Vi svarar gärna på dina frågor! Du når oss genom att maila webbdagarna@idg.se.

Några av de hundratals företag vi utbildat tidigare

Passar inte datumen? Lämna din mailadress här så håller vi dig uppdaterad om nya kurstillfällen.

Se kursdatum och boka