Event & Kurser

Google Analytics – introduktionskurs

Delta tryggt och säkert på distans
Hundratals nöjda deltagare hittills
Hyllad och erfaren kursledare

För dig som vill lära dig Google Analytics från grunden

Nu även som distanskurs! Välkommen till en lärorik och uppskattad kurs där vi går igenom Google Analytics från grunden. Som deltagare får du en helt ny syn på möjligheterna med webbanalys och på hur de rapporter och funktioner som finns i Google Analytics kan hjälpa dig i din yrkesroll. Kursen bygger på Googles egen inlärningsprocess och vi använder skräddarsydda övningar som är integrerade i tjänsten.

Kursen är perfekt för dig som är relativt ny inom Google Analytics – och som på bara en dag vill få en grundlig och aktuell överblick av hur du kan använda verktyget i just din yrkesroll. 

Är du redan en van användare av Google Analytics rekommenderar vi istället vår certifieringskurs.

Den här kursen erbjuds även som distanskurs. Läs mer längre ner under Vanliga frågor.

Det här lär du dig på kursen

  • Vilka rapporter du kan få ut genom Google Analytics och vad de innebär
  • Vilka trafikkällor som är viktigast för din sajt och hur de samspelar med varandra
  • Hur du kan generera värdefulla insikter om din marknadsföring på nätet
  • Vad dina besökare gör på din sajt och vilka de är
  • Hur du sätter upp mål och analyserar vad varje besökare är värd

Kursprogrammet

09:00-09:15 – Inledning

 

09:15-10:30 – Kom igång med Google Analytics

  • Navigering i verktyget
  • Lär dig hitta de viktigaste rapporterna och kontrollerna

 

10:30-10:45 – Förmiddagspaus

 

10:45-12:15 – Innehållsrapporter och beteende på sajten

  • Så skapar du egna översikter/instrumentpaneler
  • Lär dig de viktiga mätetalen – som hjälper dig att:
    – Förstå vad besökarna gör på din sajt
    – Segmentera besökarna efter ålder, kön och intressekategorier
    – Förstå din sajts effektivitet

 

12:15-13:15 – Lunch 

 

13:15-14:15 – Mål och konverteringar

  • Så skapar du mål i Google Analytics
  • Hur använder du rapporter kopplade till målen?
  • Vilka mål är viktiga och hur ska du tänka kring mål på sajten?

 

14:15-14:45 – Eftermiddagspaus

 

14:45-15:45 – Trafikkällor och KPI:er

  • Så följer du trafiken i olika kanaler
  • Hur kommer besökarna till din sajt?
  • Vilka KPI:er är viktigast för att utvärdera trafiken på sajten
  • Så mycket är besökaren värd
  • Vi sätter mål och visar hur du tolkar några av de mest använda rapporterna

 

15:45-16:00 – Summering och slutsatser

Kursledare: Emina Dervisevic – en av världens främsta Google Analytics-experter

Emina är en uppskattad Webbdagarna-talare och en av världens mest kompetenta personer på Google Analytics ur ett affärsperspektiv. Hon har tidigare arbetat på Google som produktspecialist på just Analytics och har dessutom skrivit en bok om webbanalys. I korthet: en bättre kursledare inom Google Analytics finns nog inte.

 

Vanliga frågor om distanskursen

Kursinnehållet är detsamma, med en kursledare som leder och guidar dig under dagen, och du lär dig precis lika mycket på båda versionerna av kursen. Enda skillnaden är att distanskursens struktur är anpassad för en digital kursupplevelse. Det innebär att exempelvis dagens övningar har ett format som är optimerat för distansarbete.

Du kan ställa frågor till kursledaren före, under och även efter kurstillfället. Du har även möjlighet att interagera med andra deltagare under kursen.

Det enda som krävs är att du har tillgång till en dator, mobil eller surfplatta med god internetuppkoppling samt hörlurar. Det är även önskvärt att du kan sitta ostört. Du behöver inte något särskilt program installerat utan du ansluter enkelt till videoplattformen Zoom – där kursen hålls – via en länk som vi skickar till dig per mail i anslutning till kursstart.

Om du mot förmodan inte är nöjd med distanskursen erbjuder vi dig möjligheten att delta på ett framtida tillfälle av den fysiska versionen av kursen – utan extra kostnad.

Vanliga frågor

Nej, det är inget krav. Om du inte har tillgång till ett eget konto får du istället låna ett demo-konto under kursdagen.

Ja – efter kursen får du tillgång till Eminas (dagens kursledare) hela presentation. Den fungerar som en sammanfattning av dagens lärdomar som du kan gå tillbaka till i efterhand vid behov.

Du som tidigare har deltagit på Webbdagarna Academy eller Webbdagarna får ta del av vår uppskattade och välanvända community-rabatt – som ger dig 1 000 kronor i rabatt på ordinarie kurspris. Uppge "Community" som kampanjkod på kursens bokningssida för att ta del av rabatten. Tänk gärna på att du även kan maila din bokning till webbdagarna@idg.se om du föredrar det – så säkrar vi din plats åt dig utan att du behöver fylla i dina uppgifter själv på bokningssidan.

Vi har branschens kanske allra mest generösa avbokningsvillkor. Du kan avboka din plats helt kostnadsfritt fram till 30 dagar före kursstart. Får du förhinder efter detta datum kan du överlåta din plats till en kollega utan kostnad – eller välja att ha bokningen innestående till framtida kurstillfällen. Din bokning går alltså inte till spillo även om du får förhinder att delta med mycket kort varsel.

Vi svarar gärna på dina frågor! Du når oss enklast genom att maila webbdagarna@idg.se eller ringa/sms:a John Sundström på 070-7257188.

Några av de hundratals företag vi utbildat tidigare

Se kursdatum och boka