Event & Kurser

Google Ads-kurs

Delta på distans eller i Stockholm
100% nöjda deltagare hittills
Omtyckt och pedagogisk kursledare

För dig som vill utveckla din annonsering på Google

Välkommen till en mycket populär heldagskurs om Google Ads. Som deltagare får du en heltäckande överblick av Google Ads som annonseringsplattform och hur du sätter upp en modern strategi för den – och dessutom djupare kunskap om kontostruktur, optimering av annonser, sökordsanalys, uppföljning och viktiga KPI:er. Vid dagens slut har du fått ny och uppdaterad kunskap om hur du får ut maximalt av din annonsering i söknätverket.

I korthet: Kursen är perfekt för dig som jobbar inom marknadsföring och kommunikation – och som på bara en dag vill få kunskapen och verktygen du behöver för att kunna utveckla och optimera din annonsering på Google.

Kursen går utmärkt att boka fristående men ingår även i kursprogrammet Certifierad digital marketing manager.

Aktuella kursdatum

Distans
25 oktober
Stockholm
30 november
Pris: 6 950 kr (Distans) | 7 950 kr (Stockholm)
Våra kurser blir ofta fullbokade. Säkra din plats i god tid.

Distanskursen äger rum i Zoom

Kursen i Stockholm äger rum på Usine Conference, Södermalmsallén 36-38 i Stockholm, våning 2

Omfattning: Heldag, 09.00-16.00

Gruppstorlek: Max 20 deltagare

Frågor? Maila webbdagarna@idg.se

Det här lär du dig på kursen

  • Hur du skapar bästa möjliga kontostruktur och annonser
  • Hur du fördelar och optimerar din budget
  • Att göra en sökordsanalys och sätta upp din strategi
  • Att optimera landningssidor och kampanjinställningar
  • Hur du utvärderar och förbättrar din annonsering samt de viktigaste KPI:erna

Kursledare: Mattias Hyll Wressle

Mattias arbetar som senior konsult inom Google Ads & betald marknadsföring på Pineberry. Han har även bred erfarenhet inom andra kanaler som SEO, Amazon & sociala medier. Mattias har en examen från Jönköping University inom Medie- & Kommunikationsvetenskap.

Kursledare: Felix Brynje

Felix Brynje är Head of SEM på Pineberry där han leder arbetet med sökordsannonsering på Google, Bing och andra sökmotorer. Han har även gedigen kompetens och hjälper kunder inom SEO och marknadsföring på Amazon, samt har medverkat i Sökpodden ett flertal gånger. Felix har en examen från utbildningen "onlinemarknadsföring" på Medieinstitutet bakom sig och har under sin tid på Pineberry hjälpt hundratals kunder få fler konverteringar och nya kunder genom annonsering i sökmotorer.

Kursprogrammet

09:00-09:50 – Introduktion till Google Ads

  • Introduktion till kanalen
  • Så fungerar Google Ads
  • Google Ads olika delar
  • Att sätta mätbara mål

 

09:50-10:50 – Sökordsanalys och strategi

  • Val av sökord för din annonsering – faktorer som avgör
  • Förstå sökbeteendet och rikta din annonsering med matchtyper
  • Praktisk övning – Gör en Sökordsanalys

 

10:50-11:00 – Förmiddagspaus

 

11:00-12:15 – Kontostruktur och kampanjinställningar

  • Skapa en struktur som möjliggör lönsam annonsering
  • Rätt inställning tjänar du pengar på – vi går igenom de viktigaste inställningarna du behöver ha koll på
  • Praktisk övning – Skapa en kampanj

 

12:15-13:00 – Lunch

 

13:00-13:50 – Annonser och annonstillägg

  • Annonser påverkar din lönsamhet – så skriver du en säljande annons
  • Så tar du upp plats i sökresultatet och fångar besökarens uppmärksamhet
  • Skapa vinnande landningssidor och förbättra dina resultat
  • Praktisk övning – Skapa annons och annonstillägg

 

13:50-14:45 – Optimering och Budgivning

  • Optimera dina sökord och positioner – här finns mycket att tjäna
  • Olika bud för olika sökord – lär dig fördela din budget
  • Så utesluter du olönsam trafik ur din annonsering
  • Belönas som annonsör – betydelse av Quality Score
  • Viktiga metrics du måste känna till för att lyckas med din annonsering

 

14:45-15:00 – Eftermiddagspaus

 

15:30-16:00 – Uppföljning & Analys

  • Vi går igenom hur du följer upp din annonsering
  • Viktiga rapporter för rapportering
  • Köpa in Google Ads-hjälp? – Ställ krav på din leverantör!
  • En mycket bra och matnyttig kurs. Kursledaren var väldigt bra på att förklara krångliga saker på ett enkelt sätt. Mötte verkligen mina förväntningar!
    – Isabel Gustavsson, Digital Marketer, Visma Consulting

Vanliga frågor om distanskursen

Kursinnehållet är detsamma, med en kursledare som leder och guidar dig under dagen, och du lär dig precis lika mycket på båda versionerna av kursen. Enda skillnaden är att distanskursens struktur är anpassad för en digital kursupplevelse. Det innebär att exempelvis dagens övningar har ett format som är optimerat för distansarbete.

Du kan ställa frågor till kursledaren före, under och även efter kurstillfället. Du har även möjlighet att interagera med andra deltagare under kursen.

Du behöver ha med en dator för att kunna ta till dig utbildningen på bästa sätt.

Det enda som krävs är att du har tillgång till en dator, mobil eller surfplatta med god internetuppkoppling samt hörlurar. Det är även önskvärt att du kan sitta ostört. Du behöver inte något särskilt program installerat utan du ansluter enkelt till videoplattformen Zoom – där kursen hålls – via en länk som vi skickar till dig per mail i anslutning till kursstart.

Om du mot förmodan inte är nöjd med distanskursen erbjuder vi dig möjligheten att delta på ett framtida tillfälle av den fysiska versionen av kursen – utan extra kostnad.

Vanliga frågor

Nej, inga förkunskaper behövs för att delta. Kursen är en grundkurs och syftar till att ge dig en bättre förståelse för kanalen, samt ge nycklarna för hur man kan lyckas med sin annonsering. Oavsett om du vill öka på din kunskap om digitala kanaler, bli en bättre beställare av SEM eller själv kunna börja jobba i kontot, så får du en bra start.

Nej, inget eget konto krävs för att kunna vara med. Vi kommer att tillhandahålla övningskonton som du kan använda dig av vid de praktiska övningarna. Du har även möjlighet att sitta med övningskontot i efterhand om så önskas. Om du vill använda dig av ditt eget konto går det givetvis alldeles utmärkt.

Kursen lämpar sig för alla typer av organisationer, även för dig inom offentlig sektor.

Efter avslutad kurs får du tillgång till kursledarens hela presentation. Den fungerar som en sammanfattning av dagens lärdomar som du kan gå tillbaka till i efterhand vid behov. Du har även möjlighet att ställa frågor till kursledaren upp till tre månader efter kursen för att få fortsatt stöd med din annonsering. Detta brukar vara mycket uppskattat av våra deltagare.

Du kan avboka din plats kostnadsfritt fram till och med 21 dagar före kursstart. Därefter går det att överlåta platsen till en kollega utan kostnad, eller boka om platsen till ett kommande kurstillfälle. Vänligen notera » överlåtelse eller ombokning gäller endast fram till och med 7 dagar före kursstart. Eventuell avbokning, ombokning eller överlåtelse meddelas skriftligen till webbdagarna@idg.se.

Vi svarar gärna på dina frågor! Du når oss genom att maila webbdagarna@idg.se.

  • Professionellt, pedagogiskt och bra tempo!
    – Avilin Persson, Social Media Specialist, Seventy Agency

Några av de hundratals företag vi redan utbildat

Se kursdatum och boka