Event & Kurser

Google Ads-kurs

Delta tryggt och säkert på distans
100% nöjda deltagare hittills
Omtyckt och pedagogisk kursledare

För dig som vill utveckla din annonsering på Google

Välkommen till en mycket populär heldagskurs om Google Ads. Som deltagare får du en heltäckande överblick av Google Ads som annonseringsplattform och hur du sätter upp en modern strategi för den – och dessutom djupare kunskap om kontostruktur, optimering av annonser, sökordsanalys, uppföljning och viktiga KPI:er. Vid dagens slut har du fått ny och uppdaterad kunskap om hur du får ut maximalt av din annonsering i söknätverket.

I korthet: Kursen är perfekt för dig som jobbar inom marknadsföring och kommunikation – och som på bara en dag vill få kunskapen och verktygen du behöver för att kunna utveckla och optimera din annonsering på Google.

Den här kursen erbjuds även som distanskurs. Läs mer längre ner under Vanliga frågor.

Det här lär du dig på kursen

  • Hur du skapar bästa möjliga kontostruktur och annonser
  • Hur du fördelar och optimerar din budget
  • Att göra en sökordsanalys och sätta upp din strategi
  • Att optimera landningssidor och kampanjinställningar
  • Hur du utvärderar och förbättrar din annonsering samt de viktigaste KPI:erna

Kursprogrammet

09:00-09:50 – Introduktion till Google Ads

  • Introduktion till kanalen
  • Så fungerar Google Ads
  • Google Ads olika delar
  • Att sätta mätbara mål

 

09:50-10:50 – Sökordsanalys och strategi

  • Val av sökord för din annonsering – faktorer som avgör
  • Förstå sökbeteendet och rikta din annonsering med matchtyper
  • Praktisk övning – Gör en Sökordsanalys

 

10:50-11:00 – Förmiddagspaus

 

11:00-12:15 – Kontostruktur och kampanjinställningar

  • Skapa en struktur som möjliggör lönsam annonsering
  • Rätt inställning tjänar du pengar på – vi går igenom de viktigaste inställningarna du behöver ha koll på
  • Praktisk övning – Skapa en kampanj

 

12:15-13:00 – Lunch

 

13:00-13:50 – Annonser och annonstillägg

  • Annonser påverkar din lönsamhet – så skriver du en säljande annons
  • Så tar du upp plats i sökresultatet och fångar besökarens uppmärksamhet
  • Skapa vinnande landningssidor och förbättra dina resultat
  • Praktisk övning – Skapa annons och annonstillägg

 

13:50-14:45 – Optimering och Budgivning

  • Optimera dina sökord och positioner – här finns mycket att tjäna
  • Olika bud för olika sökord – lär dig fördela din budget
  • Så utesluter du olönsam trafik ur din annonsering
  • Belönas som annonsör – betydelse av Quality Score
  • Viktiga metrics du måste känna till för att lyckas med din annonsering

 

14:45-15:00 – Eftermiddagspaus

 

15:30-16:00 – Uppföljning & Analys

  • Vi går igenom hur du följer upp din annonsering
  • Viktiga rapporter för rapportering
  • Köpa in Google Ads-hjälp? – Ställ krav på din leverantör!

Kursledare: Simon Davidsson

Simon är Head of SEM på Pineberry och certifierad expert på Google Ads. Han är en mycket uppskattad utbildare – och hans pedagogiska förmåga och djupa erfarenhet av annonsering på Google är en av anledningarna till att just den här kursen har haft 100 procent nöjda deltagare hittills.

  • En mycket bra och matnyttig kurs. Kursledaren var väldigt bra på att förklara krångliga saker på ett enkelt sätt. Mötte verkligen mina förväntningar!
    – Isabel Gustavsson, Digital Marketer, Visma Consulting

Vanliga frågor om distanskursen

Kursinnehållet är detsamma, med en kursledare som leder och guidar dig under dagen, och du lär dig precis lika mycket på båda versionerna av kursen. Enda skillnaden är att distanskursens struktur är anpassad för en digital kursupplevelse. Det innebär att exempelvis dagens övningar har ett format som är optimerat för distansarbete.

Du kan ställa frågor till kursledaren före, under och även efter kurstillfället. Du har även möjlighet att interagera med andra deltagare under kursen.

Det enda som krävs är att du har tillgång till en dator, mobil eller surfplatta med god internetuppkoppling samt hörlurar. Det är även önskvärt att du kan sitta ostört. Du behöver inte något särskilt program installerat utan du ansluter enkelt till videoplattformen Zoom – där kursen hålls – via en länk som vi skickar till dig per mail i anslutning till kursstart.

Om du mot förmodan inte är nöjd med distanskursen erbjuder vi dig möjligheten att delta på ett framtida tillfälle av den fysiska versionen av kursen – utan extra kostnad.

Vanliga frågor

Kurstillfället kan komma att omvandlas till en distanskurs, om omständigheterna kring COVID-19 så kräver. Du kommer då att bli informerad i god tid om förändringen. Vill du av någon anledning inte delta på distans, kan du utan kostnad välja att omboka eller avboka din plats.

Nej, inga förkunskaper behövs för att delta. Kursen är en grundkurs och syftar till att ge dig en bättre förståelse för kanalen, samt ge nycklarna för hur man kan lyckas med sin annonsering. Oavsett om du vill öka på din kunskap om digitala kanaler, bli en bättre beställare av SEM eller själv kunna börja jobba i kontot, så får du en bra start.

Nej, inget eget konto krävs för att kunna vara med. Vi kommer att tillhandahålla övningskonton som du kan använda dig av vid de praktiska övningarna. Du har även möjlighet att sitta med övningskontot i efterhand om så önskas. Om du vill använda dig av ditt eget konto går det givetvis alldeles utmärkt.

Kursen lämpar sig för alla typer av organisationer, även för dig inom offentlig sektor.

Efter avslutad kurs får du tillgång till kursledarens hela presentation. Den fungerar som en sammanfattning av dagens lärdomar som du kan gå tillbaka till i efterhand vid behov. Du har även möjlighet att ställa frågor till kursledaren upp till tre månader efter kursen för att få fortsatt stöd med din annonsering. Detta brukar vara mycket uppskattat av våra deltagare.

Vi har branschens kanske allra mest generösa avbokningsvillkor. Du kan avboka din plats helt kostnadsfritt fram till 30 dagar före kursstart. Får du förhinder efter detta datum kan du överlåta din plats till en kollega utan kostnad – eller välja att ha bokningen innestående till framtida kurstillfällen. Din bokning går alltså inte till spillo även om du får förhinder att delta med mycket kort varsel.

Vi svarar gärna på dina frågor! Du når oss enklast genom att maila webbdagarna@idg.se eller ringa/sms:a John Sundström på 070-7257188.

  • Professionellt, pedagogiskt och bra tempo!
    – Avilin Persson, Social Media Specialist, Seventy Agency

Några av de företag vi redan utbildat

Se kursdatum och boka