Event & Kurser

Google Ads

Optimera din annonsering
100% nöjda deltagare hittills
Omtyckt och pedagogisk kursledare

För dig som vill utveckla din annonsering på Google

Välkommen till en mycket populär heldagskurs om Google Ads. Som deltagare får du en heltäckande överblick av Google Ads som annonseringsplattform och hur du sätter upp en modern strategi för den – och dessutom djupare kunskap om kontostruktur, optimering av annonser, sökordsanalys, uppföljning och viktiga KPI:er. Vid dagens slut har du fått ny och uppdaterad kunskap om hur du får ut maximalt av din annonsering i söknätverket.

I korthet: Kursen är perfekt för dig som jobbar inom marknadsföring och kommunikation – och som på bara en dag vill få kunskapen och verktygen du behöver för att kunna utveckla och optimera din annonsering på Google.

Aktuella kursdatum

Stockholm
13 juni
4 september
23 oktober
Distans
4 december
Pris: 8 950 kr
Grupprabatt: Anmäl två eller fler och spara 10% på totalbeloppet

Distanskursen äger rum i Zoom

Kursen i Stockholm äger rum på Usine Conference, Västgötagatan 2-4 på Södermalm i Stockholm

Omfattning: Heldag, 09.00-16.00

Gruppstorlek: Max 20 deltagare

Frågor? Maila webbdagarna@idg.se

Håll dig uppdaterad om nya kurstillfällen

Det här lär du dig på kursen

  • Hur du skapar bästa möjliga kontostruktur och annonser
  • Hur du fördelar och optimerar din budget
  • Att göra en sökordsanalys och sätta upp din strategi
  • Att optimera landningssidor och kampanjinställningar
  • Hur du utvärderar och förbättrar din annonsering samt de viktigaste KPI:erna

Kursledare: Felix Brynje, Head of SEM

Pineberrys Head of SEM Felix Brynje har mångårig erfarenhet av digital marknadsföring i allmänhet och performance marketing i synnerhet. Med ett brinnande intresse för digital marknadsföring och en strävan efter att alltid lära sig mer är han en uppskattad kollega och bransch-ambassadör. Felix studerade på Medieinstitutet i Stockholm och är en återkommande deltagare i Sökpodden.

Sofia Mattsson

Sofia är konsult inom SEM och SEO på Pineberry och har även jobbat med Amazon ads. Hon är utbildad marknadsförare och har en examen som Digital conversion manager från Sälj & Marknadshögskolan. Sofia är mån om att alltid sätta kunden främst och att arbeta tillsammans för att få ett bra resultat genom digital marknadsföring. Hon brinner också för kompetensutveckling och tycker det är viktigt att kunna föra vidare och dela med sig av sina kunskaper till andra.

Martin Persson

Martin Persson har flera års erfarenhet inom digital marknadsföring och som SEM-konsult, och arbetar idag med några av Pineberrys största kunder. Med utbildning inom Medier, kommunikation och PR från Örebro Universitet och som Digital marknadsförare från IHM Business School, har Martin en stark akademisk grund. Han är särskilt intresserad av att testa nya funktionaliteter inom SEM, vilket gör honom till en pionjär inom området. Martins nyfikenhet och djupa kunskap inom Google Ads bidrar till hans framgångar och uppskattas av både kollegor och kunder. Hans passion för innovation inom digital marknadsföring gör honom till en engagerande och insiktsfull föreläsare.

Simon Davidsson

Simon Davidsson har lång erfarenhet av digital marknadsföring, varav tre år som Head of SEM på Pineberry. Idag är han Head of Innovation, med övergripande ansvar för all Pineberrys produktutveckling inom digital marknadsföring. Med en Civilekonomexamen inriktad mot digital marknadsföring brinner Simon för de bredare och mer komplexa strategiska frågeställningarna. Han uppskattar särskilt mätbarheten inom digital marknadsföring, vilket återspeglas i hans arbete och föreläsningar. Simons djupa expertis inom Google Ads och hans passion för innovation gör honom till en kunnig föreläsare inom branschen.

Kursprogrammet

09:00-09:50 – Introduktion till Google Ads

  • Introduktion till kanalen
  • Så fungerar Google Ads
  • Google Ads olika delar
  • Att sätta mätbara mål

 

09:50-10:50 – Sökordsanalys och strategi

  • Val av sökord för din annonsering – faktorer som avgör
  • Förstå sökbeteendet och rikta din annonsering med matchtyper
  • Praktisk övning – Gör en Sökordsanalys

 

10:50-11:00 – Förmiddagspaus

 

11:00-12:15 – Kontostruktur och kampanjinställningar

  • Skapa en struktur som möjliggör lönsam annonsering
  • Rätt inställning tjänar du pengar på – vi går igenom de viktigaste inställningarna du behöver ha koll på
  • Praktisk övning – Skapa en kampanj

 

12:15-13:00 – Lunch

 

13:00-13:50 – Annonser och annonstillägg

  • Annonser påverkar din lönsamhet – så skriver du en säljande annons
  • Så tar du upp plats i sökresultatet och fångar besökarens uppmärksamhet
  • Skapa vinnande landningssidor och förbättra dina resultat
  • Praktisk övning – Skapa annons och annonstillägg

 

13:50-14:45 – Optimering och Budgivning

  • Optimera dina sökord och positioner – här finns mycket att tjäna
  • Olika bud för olika sökord – lär dig fördela din budget
  • Så utesluter du olönsam trafik ur din annonsering
  • Belönas som annonsör – betydelse av Quality Score
  • Viktiga metrics du måste känna till för att lyckas med din annonsering

 

14:45-15:00 – Eftermiddagspaus

 

15:30-16:00 – Uppföljning & Analys

  • Vi går igenom hur du följer upp din annonsering
  • Viktiga rapporter för rapportering
  • Köpa in Google Ads-hjälp? – Ställ krav på din leverantör!
  • En mycket bra och matnyttig kurs. Kursledaren var väldigt bra på att förklara krångliga saker på ett enkelt sätt. Mötte verkligen mina förväntningar!
    – Isabel Gustavsson, Digital Marketer, Visma Consulting

Vanliga frågor om distanskursen

Kursinnehållet är detsamma, med en kursledare som leder och guidar dig under dagen, och du lär dig precis lika mycket på båda versionerna av kursen. Enda skillnaden är att distanskursens struktur är anpassad för en digital kursupplevelse. Det innebär att exempelvis dagens övningar har ett format som är optimerat för distansarbete.

Du kan ställa frågor till kursledaren före, under och även efter kurstillfället. Du har även möjlighet att interagera med andra deltagare under kursen.

Du behöver ha med en dator för att kunna ta till dig utbildningen på bästa sätt.

Det enda som krävs är att du har tillgång till en dator, mobil eller surfplatta med god internetuppkoppling samt hörlurar. Det är även önskvärt att du kan sitta ostört. Du behöver inte något särskilt program installerat utan du ansluter enkelt till videoplattformen Zoom – där kursen hålls – via en länk som vi skickar till dig per mail i anslutning till kursstart.

Om du mot förmodan inte är nöjd med distanskursen erbjuder vi dig möjligheten att delta på ett framtida tillfälle av den fysiska versionen av kursen – utan extra kostnad.

Vanliga frågor

Nej, inga förkunskaper behövs för att delta. Kursen är en grundkurs och syftar till att ge dig en bättre förståelse för kanalen, samt ge nycklarna för hur man kan lyckas med sin annonsering. Oavsett om du vill öka på din kunskap om digitala kanaler, bli en bättre beställare av SEM eller själv kunna börja jobba i kontot, så får du en bra start.

Nej, inget eget konto krävs för att kunna vara med. Vi kommer att tillhandahålla övningskonton som du kan använda dig av vid de praktiska övningarna. Du har även möjlighet att sitta med övningskontot i efterhand om så önskas. Om du vill använda dig av ditt eget konto går det givetvis alldeles utmärkt.

Kursen lämpar sig för alla typer av organisationer, även för dig inom offentlig sektor.

Efter avslutad kurs får du tillgång till kursledarens hela presentation. Den fungerar som en sammanfattning av dagens lärdomar som du kan gå tillbaka till i efterhand vid behov. Du har även möjlighet att ställa frågor till kursledaren upp till tre månader efter kursen för att få fortsatt stöd med din annonsering. Detta brukar vara mycket uppskattat av våra deltagare.

Du kan avboka din plats kostnadsfritt fram till 21 dagar före utbildningstillfället. Därefter går det att boka om platsen till ett kommande tillfälle. Vänligen observera att ombokning endast gäller fram till och med 7 dagar före utbildningstillfället. Vid avbokning mindre än 7 dagar inför utbildningstillfället godtas endast sjukdom som giltigt skäl, annars debiteras hela avgiften för utbildningen och platsen är förbrukad. Bokad plats kan överlåtas till en kollega utan kostnad fram till 2 arbetsdagar före utbildningen, men behöver meddelas omgående. Eventuell avbokning, ombokning eller överlåtelse meddelas skriftligen till webbdagarna@idg.se. Övriga villkor: För dig som reser rekommenderar vi avbokningsbara alternativ vid bokning av resa och uppehälle.

Vi svarar gärna på dina frågor! Du når oss genom att maila webbdagarna@idg.se.

  • Professionellt, pedagogiskt och bra tempo!
    – Avilin Persson, Social Media Specialist, Seventy Agency

Några av de hundratals företag vi redan utbildat

Se kursdatum och boka