Kursen pågår mellan klockan 09.00-16:00 med tid avsatt för lunch och pauser.
Registrering och frukost från 08:30 vid fysisk kurs. Vid distanskurs ber vi dig koppla upp 08:45 för att säkerställa att tekniken fungerar.
09:00-09:20 Introduktion
- Presentation av kursledare och kursens innehåll
09:20-09:45 Fördelar med en webbstrategi
- Vad är en webbstrategi och vilka fördelar finns det med att ta fram en
09:45-10:15 Var du ska börja – och vad som ska finnas med i strategin
- Synka med företagets övergripande mål
- Syfte och mål med just webbplatsen
- Vilka delar som ska ingå
- Budget
10:15-10:30 Förmiddagspaus
10:30-11:00 Intern insamling av information
- Slipa på ditt kaffemaskins-svar – webbplatsens vad, hur och varför
- Träffa ‘rätt’ personer
- Så ser du till att alla får lämna feedback och känner sig involverade
- Lär dig skilja på typ av intressenter
11:00-11:40 Förstå målgruppen – samla extern feedback
- Sökordsanalys av nuvarande webbplats
- Data i analysverktyg
- Intervjuer med målgruppen – vilka verktyg kan jag använda?
- Omvärldsbevakning
11:40-12:00 Struktur och innehåll
- Forma strukturen baserat på målet – så här gör du
- Tips för bra struktur
12:00-13:00 Lunchpaus
13:00-13:30 Skapa nytt eller återanvänd innehåll för maximalt resultat
- Skapa en plan för att börja med content i god tid
- Innehållskartläggning – vilket innehåll har ni i dag och vilket saknas?
13:30-14:00 Teknik och design
- Har vi rätt teknik/verktyg på plats och används de som tänkt?
- Behövs ny funktionalitet/design?
- Bygga på, bygga nytt eller bygga ihop?
14:00-14:15 Eftermiddagspaus
14:15-14:45 Business case – för att motivera beslut
- Lär dig motivera varför webbstrategin ser ut på ett visst sätt
- Lär dig motivera kostnader för teknik och design
14:45-15:15 Anlita byrå eller göra det själv
- Fördelning mellan in-house och byrå – så ska du tänka
- Så väljer du ‘rätt’ byrå
- Vilken information du ska ge till byrån och vilken information du ska få av dem
- Undvik dessa fallgropar
- Utvärdera byrån smart
15:15-15:45 Följ upp webbstrategin
- Förbered organisationen på vad som kommer att hända
- Sätt upp tydliga rutiner för att följa upp webbstrategin
- Webbens årshjul
15:45-15:50 Checklista och mall
15:50-16:00 Frågor och avslutning