Under två intensiva dagar i slutet av september samlades 600 personer på Clarion Post i Göteborg för att uppleva Webbdagarna. 46 föreläsare tog under 41 föreläsningar upp allt om röststyrning, agila arbetssätt, emotionell intelligens, kreativitet och idéer, AI, kommunikation, Instagram, CX Management, nyckeltal, e-sport, AR, internet of things, livet med GDPR, content marketing, data och analys, dark social med mera.
Boka din plats på Webbdagarna Göteborg 2019 här »
Även om Webbdagarna tar upp en mängd ämnen och går både på djupet och på bredden, går det ofta att hitta trender i det talarna berättar och så även på årets event i Göteborg.
En generell och allmän trend som kunde urskiljas var beteenden. Hur beter vi själva oss på nätet, hur beter sig våra kunder och användare och hur agerar företag och organisationer i sin digitala närvaro?
Futuristen Ida Hult inledde Webbdagarna med att betrakta vårt samhälle och vårt – många gånger underliga – beteende. Vi har till exempel sammanlagt tittat på Gangnam style i 140 miljoner timmar, vilket är hisnande 16 000 år. Vi krymper våra livsutrymmen, särskilt för barnen, är besatta av mat och effektiviserar bort alla möjligheter till vardagsmotion. Våra barn har i snitt 538 leksaker var och vi funderar mest över hur man gör slime. Ja, det var i alla fall den vanligaste ”hur-sökningen på Google förra året.
Vi springer alla efter samma boll, konstaterar Ida Hult. Alla företag har samma strategi, att springa fort och göra snabbt.
– Och varje affär vi gör är en vadslagning baserad på det mänskliga beteendet, konstaterade Ida Hult.
Tre andra trender som dök upp under dagarnas spännande föreläsningar:
Speglar reklamen det samhälle vi lever i? Nej, sa reklamforskaren Nina Åkestam och refererade bland annat till en helt ny studie av mångfald i reklam. I Sverige har ungefär 23 procent av befolkningen utländsk bakgrund. I reklam och marknadsföring har bara 11 procent av de som medverkar utländsk bakgrund och tittar man på huvudroller är det bara fem procent. Vi tror dock att reklamen speglar samhället i stort och blir förvånade när vi får höra hur det ligger till. Snittåldern i samhället är till exempel 41 år, medan den bland personer som syns i reklam är 24 år. Snittvikten för en person i modellängd är 85 kilo, i reklamen är den 53 kilo.
Samtidigt gäller det att inte underskatta konsumenterna, menar Nina Åkestam. Vi har bra koll på att det förekommer stereotyper i reklam.
Åsa Wikforss, professor teoretisk filosofi, pratade om att vad vi tror påverkar vad vi gör. Och eftersom vi tror lite vad som helst är det här viktigt att veta. Har vi otur kan vi få väldigt många felaktiga övertygelser och det påverkar sedan hur vi bemöter den information som når oss.
Fejkade nyheter sprids sex gånger så snabbt som sanna och väcker starka känslor.
Vill man nå fram måste man skapa en situation där folk kan känna sig uppskattade och kan känna tillit, man måste få folk att känna sig uppskattade
En klassisk trend på Webbdagarna och grunden för mycket av det arbete som görs inom exempelvis konvertering eller customer experience. Niklas Laninge, psykolog och författare, pratade till exemple om beteendedesign, en samling knep för att påverka beslut som kunder och användare tar. De bygger på tankefel vi alla gör och handlar om att designa insatser som förenklar önskade beteenden.
Även Angie Schottmuller, marknadsföringsproffs, och Craig Sullivan, user experience-expert, var delvis inne på samma spår. Craig Sullivan gav oss tipsen som förbättrar användarens upplevelse av företagets webbplats på olika apparater. Angie Schottmuller pratade om hur vi kan förbättra kundens resa hos oss, och på så sätt öka konverteringen på vår webbplats.
Ett alltid lika intressant och viktigt ämne, som även var en tydlig trend under Webbdagarna Stockholm i våras.
Journalisten, författaren och TED-föreläsaren Jamie Bartlett, beskrev krocken mellan den gamla analoga tekniken och den nya, digitala och hur våra politiska system förändras totalt av den. Det finns risk för en teknisk backlash och vi måste se till att det inte händer. Varje gång vi går igenom en stor transformation när det gäller kommunikation, produktion med mera följer det också med stora förändringar i samhället. Vårt jobb är att se till att vi tar oss igenom det.
Andreas Ekström, även han journalist, författare och föreläsare, avslutade två späckade dagar med att prata om sju sätt att äga världen i en digital tillvaro. Var finns makten och var finns ansvaret? Sju stora digitala framtidsfrågor som vi behöver tänka på lite mera och som kommer att dominera debatten, menar Andreas Ekström. Vi måste ha helt klart för oss var makten ligger i framtiden. Och det är vi, alla tillsammans, som måste utkräva ansvar hos dem som har makt. Allra viktigast? Att rädda nätneutraliteten.
Skribent: Katarina Strömberg, programmakare & moderator för Webbdagarna och kursledare för Att skriva för digitala plattformar. Du når henne på katarina.stromberg@idg.se.