Att få ut rätt resultat av marknadsföringsaktiviteten, vikten av att hitta och kommunicera företagets ”why” samt att kunna jonglera algoritmer och data. Det är bara tre av alla de utmaningar du som marknadsförare måste hantera idag. Här är tre talare på Webbdagarna Stockholm 17-18 mars 2020 som hjälper dig en bit på vägen.
Erik Modig är forskare, författare och expert på kundpsykologi. I sin bok ”Bang for the buck”, som har utsetts till Årets marknadsföringsbok i Sverige, skriver han om varför det handlar om att börja i kundens huvud. Han presenterar också Påverkansmatrisen, ett verktyg för att länka samman arbetet mellan ledning, kommunikation, marknad och sälj.
På Webbdagarna kommer Erik att prata om vad som händer när kunderna kommer till din webbplats och hur de tar del av den information som finns där. Hur går det att få mest ”bang for the buck” från marknadsföringen och skapa en perfekt kundupplevelse, genom att ta hänsyn till hur våra hjärnor fungerar?
Erik pratar på förmiddagen första dagen på Webbdagarna. Läs mer om hans programpunkt här.
”Det handlar inte om en enskild kampanj eller en enstaka marknadsföringsaktivitet. Det här är något som genomsyrar hela företaget och all vår kommunikation, våra produkter och våra kampanjer.”
Det sa Volvo Cars Kajsa Gardiner, head of marketing & communications EMEA, när vi på Webbdagarna frågade om hon ville komma och berätta om hur Volvo Cars jobbar med sitt “purpose”. Du får bland annat höra konkreta exempel på hur hållbarhet genomgående prioriteras och hur Volvo arbetar för att få hela företaget och alla anställda att förstå och dela visionen.
Kajsa föreläser på Webbdagarnas första dag, efter lunch i spåret Strategi.
Hon har de långa, och imponerande, titlarna social & influencer communications lead samt global markets & brand communications manager på IBM Corporate Communications. Hon är mycket engagerad i och arbetar för frågor som rör jämställdhet och inkludering och är med i IBM:s Diversity and Inclusion Council.
När Brandi Boatner intar scenen på Webbdagarna Stockholm är dock temat ett helt annat – och rykande aktuellt. Hur ska vi kunna använda de stora mängder data som finns tillgängliga för att kunna kommunicera och marknadsföra smartare, mer relevant och med rätt budskap?
Brandi Boatner kommer att visa hur algoritmer och dataanalys ger oss värdefulla insikter om kunder och användare, vilket leder till mer effektiva kampanjer och uppnådda mål.
Brandi dyker upp på Webbdagarnas andra dag, den 18 mars, på förmiddagen.
Allt om Webbdagarna Stockholm 17-18 mars finns här. Missa inte det!
Skribent: Katarina Strömberg, programmakare & moderator för Webbdagarna och kursledare för Att skriva för digitala plattformar. Du når henne på katarina.stromberg@idg.se.