Den 25 och 26 september är det återigen dags för Webbdagarna att inta Clarion Hotel Post i Göteborg. Agendan är fylld med topptalare från hela världen, som ger dig en perfekt mix av konkreta och inspirerande föreläsningar.
Vi vill att du går hem från Webbdagarna med verktyg du kan använda i din organisation direkt. Vi vill också väcka tankar som får dig att våga prova nytt och se nya möjligheter.
På stora scen kommer vi bland annat att prata om:
Så leder teknik i framkant till hållbara affärsmodeller – och samhällen!
Om bara tre decennier ska klimatutsläppen vara noll, och redan nu kan vi se hur tekniken banat väg för positiv klimatomställning. Men vi har en bra bit kvar. De kommande 100 åren kommer att motsvara 20 000 år av teknologisk utveckling, därför behöver vi redan nu bana väg och affärsutveckla för de spännande affärsmöjligheter som uppstår när klimatomställning och exponentiella tekniker möts. I den här föreläsningen delar Rebecka Carlsson med sig av tech-insikter från Singularity University på NASA samt ger en crash-course i hållbar utveckling.
Läs mer om Rebecka
Love your users and the rest will follow
Användarundersökningar, att förstå dina användare och att ta reda på vad som triggar dem, är avgörande för att driva tillväxten.
Els Aerts kommer inte bara att berätta varför användarundersökningar är viktiga, hon kommer också dela med sig av case och exempel där kvalitativa användarundersökningar verkligen gjorde skillnad.
Läs mer om Els
Hundratals är redan anmälda – boka din egen plats här —>
Global framgång med analoga produkter i en digital omvärld
Hur bygger man upp ett bolag och når framgång i en digital värld när produkten är analog? Johan Ronnestam delar med sig av insikter från senaste lanseringen av världens mest miljövänliga akustikplatta BAUX Pulp. En noga planerad lansering har lett till pr som har nått ut till mer än 60 miljoner potentiella kunder. På ytan ser BAUX ut att vara analogt. I botten döljer sig ett modernt, digitalt företag noga byggt för en digital framtid.
Läs mer om Johan
How to stand out in a saturated market
Många gånger tar vi inte till vara på den digitala marknadsföringens fulla potential, och ibland missförstår vi den. Det resulterar i fragmenterade, ofullständiga och suboptimala kampanjer som kommer att kosta mycket mer än de borde. Alexa Hubley kommer till Webbdagarna för att dela med sig av sina bästa tips för undvika just det och inte behöva spendera miljoner på marknadsföring.
Hon kommer bland annat att prata om marknadsförings- och varumärkesstrategier för att hjälpa ditt företag att sticka ut och hur du kan beröra människor vid varje punkt i köpresan genom att forma en digital marknadsföringskampanj med hjälp av hyperpersonaliseringstekniker.
Läs mer om Alexa
How to survive in the age of technology?
Visste du att 52% av 2000-talets Fortune 500-företag inte finns kvar idag? Och nästa decennium kommer ytterligare 40% att försvinna till följd av den digitala disruptionen.
AI, röst och personalisering erövrar världen. Återigen ser vi hur tekniken helt förändrar vårt sätt att göra affärer och kommunicera med potentiella och befintliga kunder. Hur kan du fortsätta att vinna dina kunders hjärtan i det nya digitala landskapet? Hur ska du se till att just ni kommer att överleva?
Efter 18 års framgångar – och nederlag – som digital konsult för företag som TUI, Carglass och Yoast, tror Karl Gillis att han har hittat svaret på alla dessa frågor. På Webbdagarna kommer han att dela dem med oss.
Läs mer om Karl
Säkra din plats på årets Webbdagarna Göteborg —>
Att hitta – Andreas Ekström utmanar med nya, omskakande tankar
Hans kritikerrosade bok ”Att hitta” är en egensinnig samling texter om vår digitala tid – som samtidigt blir till ett personligt strövtåg bland kartor, konstnärer och kirurger. Andreas Ekström har gjort många hundra föreläsningar, författarbesök och seminarier kring den digitala revolutionen och är mycket uppskattad för sitt sätt att med pedagogisk tydlighet och utmanande frågor få publiken att omvärdera sitt nätbeteende.
Läs mer om Andreas
Grow – go forward – keep on evolving and finding new opportunities
Erikan Obotetukudo är expert på att få företag och organisationer att växa och nå nya marknader och nya kunder, oavsett om det handlar om att hitta en egen story eller om att utnyttja den fulla kraften i Linkedin. Hennes hyllade och starka TED-föreläsning tar upp vikten av ett namn och vad det står för. Erikans eget namn är hennes kompass, som alltid leder henne rätt när hon är vilse. På Webbdagarna Göteborg inleder hon dag två med energi, inspiration, storytelling och nya insikter. Perfekt för alla som vill fortsätta att utvecklas och hitta nya, oväntade möjligheter!
Läs mer om Erikan
How to avoid getting a biased chatbot
Att använda röst som ett gränssnitt blir mer och mer vanligt. Det kan till och med vara den första relationen dina kunder får med ditt varumärke. Vi pratar mycket om röstgränsitt och tekniken för att utforma en chatbot som kan svara på alla potentiella frågor dina kunder kan tänkas att ställa. Men vi glömmer bort att interaktionslagret är minst lika viktigt och att många fördomar kan nästla sig in där. Det har vi redan sett skrämmande exempel på. Josie Young delar sina tankar och ger tips och tricks på hur man undviker att få en partisk chatbot samt förklarar hur en feministisk chatbot kan vägleda dig. Etik håller inte tillbaka innovation, det är tvärtom!
Därför ska du satsa på en feministisk chatbot
Brands can build strong communities, when they are patient
Det är svårare än någonsin att få människor att bry sig om dig. Vi är överösta med information och sociala medier förändrar våra beteenden. Det är lättare än någonsin att bygga ett varumärke, tillverkning är billigare och distributionen är mycket enklare, men fler varumärken än någonsin lanseras och konkurrensen är stor. Du måste sticka ut ur mängden och äga relationen med dina kunder. Severin Matusek förklarar hur du bygger ett starkt varumärke med en unik relation med användarna utan att förlita dig på sociala medier.
Läs mer om Severin
Psychological Backfiring: Hur felaktig tillämpning av psykologi kan skada ditt varumärke, kampanjer och webbplats
Beteendepsykologi är något marknadsförare på senare år kommit att förälska sig i. Det är som om vi har lyckats hitta “the holy grail” för att skapa marknadsföringskampanjer, webbplatser och appar som genom att förstå kundernas instinkter konverterar bättre. I rätt sammanhang och korrekt använt fungerar det utmärkt. Men det är inte så enkelt. Många gånger är vi inte fullt insatt i hur vi ska applicera dessa principer och hur det kommer att påverka besökaren. I fel kontext kan det till och med utlösa ett motsatt beteende än det som avsågs. Tammy Duggan- Herds föreläsning på Webbdagarna är perfekt för dig som jobbar med konverteringsoptimering och vill veta mer om hur du ska tillämpa webbpsykologi i din marknadsföring.
Läs mer om Tammy
En berättelse om jordbruk, religion, vapen, robotar och mänsklighetens framtid!
Ashkan Fardost avslutar eventets första dag med sina skarpa spaningar, sin omvälvande syn på framtiden och sina iakttagelser av hur teknik och digitalisering påverkar oss, våra företag och samhället i stort. Hans mål är att inspirera till förändring och visa hur vi kan använda teknik och digitalisering till vår fördel. Och på vägen dit lockar han oss att både skratta och le igenkännande.
Läs mer om Ashkan
Trender, framtidsspaningar och lärdomar från 2019 hittills.
Vilka trender och strömningar formar sociala medie-landskapet just nu? Natalie Eriksson pratar om de lärdomar vi kan dra av 2019 hittills och vad vi bör ta med oss till morgondagens kommunikationsarbete.
Läs mer om Natalie