Event & Kurser

Sex prat du inte får missa – topptalarna från Webbdagarna 2018

Att plocka ut 2018 års topptalare från Webbdagarna Stockholm och Webbdagarna Göteborg är en rolig uppgift. Vilket år det var och vilka fantastiska föreläsningar vi fick ta del av! Vi fick höra mer om vikten av nätneutralitet, om varför digitaliseringen inte blev som vi hoppades, om varför vi inte ska springa lika snabbt och åt samma håll som alla andra och om hur vi ska hantera alla de stora data vi har tillgång till.

Vi fick tips om growth, om hur teamet är nyckeln till framgång, om hur vi förbättrar kundens resa på vår webbplats och om hur vi kan påverka våra kunder och användares beslut. Och vi fnissade åt konvertering, fängslades av hur reklam inte alls speglar det samhälle vi lever i och fångades av berättelsen om krocken mellan det gamla analoga och det nya digitala och vad den gör för politik och samhälle.

Missa inte Webbdagarna Stockholm 19 – 20 mars 2019, där möter du nästa års topptalare! 

Det är många, många talare från Webbdagarna 2018 som av besökarna belönats med riktigt höga betyg och striden om platserna på topplistan är hård. Här är era favoriter från året som gick:

Andreas Ekström – Sju sätt att äga världen

Andreas Ekström var avslutningstalare i både Stockholm och i Göteborg. I Göteborg hoppade han dessutom in i sista minuten och pratade om vår transformation från kunder till fans, när en annan talare fått förhinder. Även den föreläsningen fick toppbetyg.

Hans föreläsning om sju sätt att äga världen går att se om och om igen. Var finns makten och var finns ansvaret i vår digitala tillvaro? Det här är sju stora digitala framtidsfrågor som vi behöver vara medvetna om, menar Andreas Ekström.

Och snart får vi höra mer från Andreas Ekström, han kommer till Webbdagarna Stockholm 2019 och pratar om ett helt annat ämne. Då kommer det att handla om att hitta, både i konkret och i filosofisk mening. Missa inte det!




Karl Gillis – Why you fail at digital marketing. And what to do about it

Vi älskar att skratta åt knasiga webbsidor och helt oförklarliga sätt att få oss att agera digitalt. Och ingen kan få oss att ha så roligt åt icke-fungerande konvertering som Karl Gillis.

Mitt i all humor har Karl Gillis också ett viktigt budskap: ”Ge dina kunder vad de vill ha, då kommer du att få ut det du vill av dem. Sluta upp med att sälja på det sätt du vill sälja, sälj i stället så att människor vill köpa.”

Njut av de helt klart roligaste 40 minuterna på förra årets Webbdagarna.




Stefan Hyttfors – Baksmällan

Stefan Hyttfors tog med oss på en teknikåterblick, som sedan landade i att tekniken är lösningen på alla våra utmaningar. Det är den som bidrar till ett hållbart samhälle, där vi fraktar information istället för varor. Det är tekniken som är framtiden och det är vi som styr.

”Det finns ingen möjlighet för oss att klara framtiden utan ett decentraliserat kommunikationsnätverk”, konstaterade Stefan Hyttfors.

Läs också: Så enkelt får du till proffsiga intervjuer med bara din mobil »

 




 

Tricia Wang – What big data doesn’t tell you: Doing digital vs being digital

Det är enkelt att samla data och investera i lösningar för stora data, att sedan kunna använda dem är svårt. Det konstaterade superstjärnan Tricia Wang i sin fantastiska föreläsning som inledde dag 2 på Webbdagarna Stockholm.

74 procent av alla stora data-projekt är inte lönsamma och förklaringen är ofta att för mycket fokus ligger på tekniken. Vi måste börja prata även om ”thick data”, det vi inte kan mäta, som berättelser och känslor.

Låt Tricia Wang ta med dig på en riktigt spännande resa, där data och människor enas i gemensamma modeller.




Talia Wolf: How to create experiences people *love* to convert to

Och vi fortsätter på dataspåret. Talia Wolf konstaterade:

”Problemet är att de flesta företag behandlar sina kunder som data. Du måste förstå de känslomässiga drivkrafterna hos dina kunder”.

Talia gav oss tre konkreta råd för att klara detta:

1. Vi måste se till att stärka kunden, att ge dem makt och möjlighet att påverka. Talia pratar om vikten av att ”empowering the customer”.

2. Använd känslor och försök lösa kundens problem, då kommer du att skapa kunder som är trogna. Länge.

3. Vi måste undvika att tänka inifrån och ut. När företag som tänker så investerar i kunddata kommer resultatet bli att de förstår ännu mindre om sina kunder.




Niklas Laninge – Beteendedesign: Psykologin som förändrar beteenden och ökar konvertering

Vad väljer du – besprutade bananer eller ekologiska bananer? Med roliga exempel och tydliga poänger dyker Niklas Laninge ned i ämnet beteendedesign, en samling knep för att påverka de beslut som kunder och användare tar.

Det vi vill att kunder och användare ska göra i våra digitala kanaler måste vi göra enkelt och självklart.

Här får du både tips, insikter och exempel, rekommenderas!




Webbdagarna-året 2019 kommer att bjuda på minst lika många höjdpunkter. Missa inte Webbdagarna Stockholm 19 – 20 mars 2019! Vi ses där!

 

Skribent: Katarina Strömberg, programmakare & moderator för Webbdagarna och kursledare för Att skriva för digitala plattformar. Du når henne på katarina.stromberg@idg.se.

 

Missa inga nyheter från Webbdagarna-bloggen!