Hej Sara – en av Sveriges främsta experter på att driva och konvertera trafik, och kursledare för Webbdagarna Academys growth marketing-kurs och sociala medier-kurs.
Du brukar använda begreppet “att kommunicera med guldfiskar i 3 sekunders-sekvenser”. Berätta hur du tänker?
Vår förväntan på digitala kanaler i dag är att vi ska kunna guida användaren av kanalerna rätt med ett inlägg, en annons eller genom ett klick. Det är dumt. Vi har alldeles för dåligt fokusspann för att kunna ta åt oss av ett nytt kommunikativt budskap, vara så pass engagerade att vi vill fördjupa oss i ämnet, klicka oss vidare och konvertera. Istället brukar rekommendationen vara, bland annat från Facebook som jag snott uttrycket ifrån, att vi ska optimera ett inlägg/en annons som en sekvens i vår marknadsföring vilken istället består av flera inlägg/annonser för att uppnå det resultat vi önskar.
Vad är ditt bästa knep för att få ett högre engagemang för sociala medier i en organisation där en gubbig/tantig chef fortfarande tror att det bara är att trycka ut några inlägg som en praktikant kan lösa?
Utbilda. Gubbighet/tantighet kommer av okunskap. Okunskap kan tas i form av banaliserande eller rädsla. Använd det språk som chefen använder, siffror brukar vara en universell konstform. Det kan kännas motigt till en början men ta det steg för steg till du lyckats måla upp hela bilden för vart ni borde vara och hur ni ska ta er dit. Kom ihåg att du inte är ensam. Det här är den vanligaste utmaningen hos organisationer i dag – att få chefer att förstå att man måste vara så specifik att man måste ta kommunikativa risker för att få engagemang i sociala medier.
Är antal likes alltid (eller aldrig) en talande faktor för ett bra inlägg i sociala medier?
Det är en indikator. Däremot tror jag det finns många andra nyckeltal att titta på som kan ge dig en mer rättvisande bild av hur din målgrupp betraktar din aktivitet i verkligheten. Det beror helt enkelt på vad vi vill att en användare av digitala kanaler ska göra under just dessa tre sekunder som de spenderade med vår aktivitet.
Vad missar vi genom att inte jobba datadrivet?
Vinst! Målet med att jobba datadrivet är att spendera pengar på rätt saker. Traditionellt sett så brukade marknadsföringskostnaden stå för 30 % av den totala omsättningen på köpet, i dag kryper målet för det här nyckeltalet ned mot 10 % av den totala omsättningen. Det är inget vi kan åstadkomma ifall vi inte nyttjar data och de insikter de ger.
Har du någon riktig role model inom hur olika företag jobbar med growth?
Främst brukar jag titta på appar och SAAS-tjänster för att inspireras. Allt från Hubspot till Airbnb. Det är en stor omställning som pågår där många företag investerar i att arbeta datadrivet med growth, både när det kommer till kompetens och till uppköp av system och data. Det tar tid för företag att organisera sig kring detta maskineri samt att lära sig ställa datan de rätta frågorna.
Dina kurser tillhör en av dem där deltagarna kan ha väldigt olika utgångslägen och nivåer. Hur hanterar du det?
Även om deltagarna har olika utgångslägen så står de ofta inför samma utmaningar. För mig är det väldigt viktigt att vi har högt i tak under kursdagen så att vi vågar dela med oss av våra erfarenheter. Det brukar ge bra diskussioner som gör att deltagarna hjälper till att förklara för varandra hur de gått tillväga för att lära sig. Lika viktigt är det att deltagarna känner att de kan ställa mig frågor, även om de upplever dem som “dumma”. Tack vare det kan vi hålla en hög nivå och ett högt tempo. En dag går allt för snabbt över!
När får vi se dig på eventet Webbdagarna nästa gång?
Alldeles strax nu i Stockholm den 20 mars. Jag håller ett frukostseminarium för de morgonpigga som vill få lite mer ut av Webbdagarna och höra om hur man kommer igång med att jobba med Growth Marketing.
Läs mer om Saras growth marketing-kurs här »
Läs mer om Saras sociala medier-kurs här »
Skribent: Alexandra Appelqvist, partneransvarig på Webbdagarna och Webbdagarna Academy. Utöver att vara skribent på Webbdagarnas blogg är Alexandra författare och skriver skönlitterärt. Hennes debutroman är utgiven av Bonnierförlagen samt ljudbok hos Storytel och Acast där hon även har en podcast. Du når henne på alexandra.appelqvist@idg.se.
Genom att signa upp dig på nyhetsbrevet godkänner du IDG:s användarvillkor.