Event & Kurser

Growth marketing – strategier och arbetssätt

99,3% nöjda deltagare hittills
Erfaren och välkänd kursledare
Starta din tillväxtsresa

För dig som vill arbeta mer datadrivet

Growth marketing är ett datadrivet och kundfokuserat förhållningssätt till marknadsföring som ligger bakom den snabba tillväxten hos varumärken som Slack, Spotify, AirBnB, Dropbox och Uber. På denna heldagskurs ger vi dig aktuella kunskaper om de strategier och arbetssätt som definierar framgångsrik growth marketing i dag – och visar hur ett growth-mindset kan leda till dramatisk tillväxt även för ditt varumärke.

Kursen är perfekt för dig som arbetar med marknadsföring, kommunikation eller digital affärsutveckling och som vill påbörja din egen resa mot att bli en fullfjädrad growth marketer genom att använda mer data, kundfokus och kreativitet i din digitala marknadsföring.

Aktuella kursdatum

Pris: 8 950 kr
Grupprabatt: Anmäl två eller fler och spara 10% på totalbeloppet

Distanskursen äger rum i Zoom

Kursen i Stockholm äger rum på Usine Conference, Västgötagatan 2-4 på Södermalm i Stockholm

Omfattning: Heldag, 09.00-16.00

Gruppstorlek: Max 15 deltagare

Frågor? Maila webbdagarna@idg.se

Håll dig uppdaterad om nya kurstillfällen

Det här lär du dig på kursen

  • De viktigaste grundbultarna i en growth-fokuserad och datadriven marknadsstrategi
  • Vilka data du behöver ha på plats för att utnyttja potentialen i growth marketing
  • Vilka plattformar, verktyg och system en framgångsrik growth marketer jobbar med
  • Hur du mäter och analyserar dina marknadsaktiviteter
  • Varför vissa företag lyckas med growth marketing – och vissa andra misslyckas
  • Hur du skapar en kundfokuserad helhet av dina marknadsaktiviteter inom exempelvis sociala medier, e-postmarknadsföring, SEO, SEM, display och influencersamarbeten

Kursledare: Sara Öhman

Sara är frilansande konsult och en av Sveriges främsta experter inom datadriven marknadsföring och sociala medier, med fokus på att driva och konvertera trafik.

Hon är dessutom en mycket uppskattad Webbdagarna-talare och har många års erfarenhet av att leda kurser och workshops över hela landet.

Kursprogrammet

09.00-10.45 – Kom igång: ett mindset för att skapa tillväxt

  • Fallgroparna – all digital marknadsföring är inte datadriven
  • Förstå kundens köpresa och lär dig studera målgruppens beteenden
  • Så samlar du in data för att kunna arbeta med målgruppssegmentering
  • Vad kan vi spåra? Så kartlägger du hur kunden rör sig i både det digitala och i det fysiska

 

10.45-11.00 – Förmiddagspaus

 

11.00-12.00 – Workshop: Skapa ramverk för dina metrics

  • Lär dig att sätta relevanta mål och delmål för att lyckas med datadriven marknadsföring och för att kunna arbeta sekventiellt. Här får du jobba hands-on med de utmaningar du och din organisation har framför er.
  • Vi går igenom OKR-metoden och hur du kan jobba med North star- och input-metrics.

 

12.00-13.00 – Lunch

 

13.00-14.30 – Resurser: vad krävs för att göra din organisation datadriven

  • Så kommer du igång med arbetet och så undviker du investeringar i system du inte använder
  • Lagar och regler kring insamling och användning av data
  • Checklista! Vad du behöver ha på plats beslutsmässigt, organisationsmässigt och tekniskt för att kunna arbeta datadrivet

 

14.30-14.45 – Eftermiddagspaus

 

14.45-16.00 – Growth hacks – så använder du datan för att öka tillväxten

  • Growth wheels: Skaffa rutinen att observera och problematisera, skapa och prioritera hypoteser, testa och implementera samt utvärdera!
  • Workshop: Så tar du fram en testplan! Vi övar på att skapa arbetsuppgifter utifrån growth wheels metoden och blir bättre på att prioritera datadrivet
  • Mycket bra kurs om hur viktigt det är att arbeta datadrivet för att lyckas med marknadsföringen
    – Hanna Nordquist, Brand Manager, Husqvarna AB

Vanliga frågor om distanskursen

Kursinnehållet är detsamma, med en kursledare som leder och guidar dig under dagen, och du lär dig precis lika mycket på båda versionerna av kursen. Enda skillnaden är att distanskursens struktur är anpassad för en digital kursupplevelse. Det innebär att exempelvis dagens övningar har ett format som är optimerat för distansarbete.

Du kan ställa frågor till kursledaren före, under och även efter kurstillfället. Du har även möjlighet att interagera med andra deltagare under kursen.

Det enda som krävs är att du har tillgång till en dator, mobil eller surfplatta med god internetuppkoppling samt hörlurar. Det är även önskvärt att du kan sitta ostört. Du behöver inte något särskilt program installerat utan du ansluter enkelt till videoplattformen Zoom – där kursen hålls – via en länk som vi skickar till dig per mail i anslutning till kursstart.

Om du mot förmodan inte är nöjd med distanskursen erbjuder vi dig möjligheten att delta på ett framtida tillfälle av den fysiska versionen av kursen – utan extra kostnad.

Fler vanliga frågor

Efter avslutad kurs får du tillgång till kursledarens hela presentation. Den fungerar som en sammanfattning av dagens lärdomar som du kan gå tillbaka till i efterhand vid behov. Du har även möjlighet att ställa frågor till kursledaren upp till tre månader efter kursen för att få fortsatt stöd med ditt arbete inom growth. Detta brukar vara mycket uppskattat av våra deltagare.

Du kan avboka din plats kostnadsfritt fram till 21 dagar före utbildningstillfället. Därefter går det att boka om platsen till ett kommande tillfälle. Vänligen observera att ombokning endast gäller fram till och med 7 dagar före utbildningstillfället. Vid avbokning mindre än 7 dagar inför utbildningstillfället godtas endast sjukdom som giltigt skäl, annars debiteras hela avgiften för utbildningen och platsen är förbrukad. Bokad plats kan överlåtas till en kollega utan kostnad fram till 2 arbetsdagar före utbildningen, men behöver meddelas omgående. Eventuell avbokning, ombokning eller överlåtelse meddelas skriftligen till webbdagarna@idg.se. Övriga villkor: För dig som reser rekommenderar vi avbokningsbara alternativ vid bokning av resa och uppehälle.

Vi svarar gärna på dina frågor! Du når oss genom att maila webbdagarna@idg.se.

Några av de hundratals företag vi utbildat tidigare

Se kursdatum och boka