Event & Kurser
Marianne Stjernvall: “CRO handlar om att ha någon som jobbar som ”säljare på sajten””

Marianne Stjernvall: “CRO handlar om att ha någon som jobbar som ”säljare på sajten””

Att optimera konverteringsgraden på sajter är idag en vanlig utmaning för marknadsförare och kommunikatörer. Målet är att få våra besökare att göra det vi vill vill – till exempel anmäla sig till ett nyhetsbrev eller köpa något. Marianne Stjernvall är en av Sveriges ledande specialister inom konvertering och A/B-testning och även kursledare på Webbdagarna Academys kurs “Konvertering – experiment, CRO och AB-tester”. 

Hej Marianne, vem är du? 

Jag har jobbat med CRO de senaste 10 åren på bolag som TUI och Coop med att implementera data-drivna arbetssätt, och därmed använt CRO som metod för det. Nu är jag oberoende konsult genom mitt eget företag och jobbar mycket med strategisk rådgivning för hur man ska få till sitt CRO-arbete med AB-tester och allt annat som hör organisationen till. Förutom det är jag också rådgivare för en startup i Sverige som heter Bubbi.ai. De arbetar med prediktiva analyser och AI för att hitta motivationsbaserade smart segment för bättre personalisering.

Varför är du är kursledare för kursen i konvertering?

Jag tror jag har förmågan att beskriva ett komplext område på ett pedagogiskt och enkelt sätt. Sen har jag ett stort nätverk inom specialistområdet som CRO är, där jag både växer och drivs tillsammans med andra fantastiskt smarta människor. Det gör också att jag har bra och relevant information om området. Sedan älskar jag att prata och diskutera kring CRO, och att få göra det såhär koncentrerat en hel dag är otroligt roligt!

Vad är de största utmaningarna inom konvertering 2023?

Den absolut största utmaningen som många företag står inför är att Google Optimize försvinner och just nu vet vi inte riktigt vad Google har för planer. Det finns en stor risk att man behöver byta AB-testverktyg och det är inte alltid helt enkelt. Jag har själv gått igenom detta flertalet gånger samt har bra koll på de AB-testverktyg som finns på marknaden. Så jag hoppas på att kunna ge lite bra tips även kring det, och att deltagarna ska känna sig lugna och ha en bra plan när de kommer ut från workshopen. 

Vilka är de största fördelarna med att bli vassare inom just konvertering?

Det handlar ju om att ta sin marknadsföring in på sajten. Vi lägger rätt mycket pengar på att skjutsa in folk till antingen vår fysiska butik eller vår digitala. Och i fysiska butiker jobbar man mycket med A-ytor och psykologi för beteendet. Det är just det CRO handlar om, att ha någon som jobbar som ”säljare på sajten” och därmed kunna öka försäljningen. Men det handlar lika mycket om att förstå hur man jobbar data-drivet. För gör vi det så kan vi ta bättre beslut. Det handlar inte bara om att hitta vad som funkar bäst – utan minst lika mycket om vad som inte funkar alls, och vad vi kanske ska ta bort eller sluta göra.

Har du några tips till den som vill sätta igång med att konvertera bättre?

Gå den här kursen 😉 Att jobba med CRO är precis som att börja jobba med Google Ads eller SEO. Man måste lägga lite tid och resurser på det för att det ska få genomslag. Men det roliga är att man kan se effekterna på en gång i enkla AB-test. Så börja testa nånting, och ta hjälp när det blir för krångligt. Det är mycket vetenskap bakom och man kan inte kunna allt på en gång.

Och till sist – varför ska man gå kursen Konvertering – experiment, CRO och A/B-tester?

För att den på riktigt ger dig en skjuts och en plan som du kan använda dig av när du kommer tillbaka. Ofta handlar det inte om att det är svårt att göra ett AB-test. Det svåra är att få till det som en del av den process våra produktteam redan arbetar med. Och där kan man behöva lite hjälp. Här får du alla byggstenar både för att förstå språket, och kanske för att förstå vad det är ni inte gör idag. Man får liksom hela bilden serverat till sig. Och vi brukar ha väldigt roligt också 😊

 

“Läs mer om kursen Konvertering- Experiment, CRO och AB-tester »

 

Skribent: Martina Berg. Du når oss på webbdagarna@idg.se.

 

Missa inga nyheter från Webbdagarna-bloggen!

Genom att signa upp dig på nyhetsbrevet godkänner du IDG:s användarvillkor.