Event & Kurser

Konvertering – Experiment, CRO och AB-tester

Bygg en lyckad CRO-process
99,3% nöjda deltagare hittills
Ledande och erfaren kursledare

För dig som vill lyckas med din konvertering

Välkommen till en kurs som hjälper både dig och din organisation att utvecklas inom konvertering och som lägger grunden för att ni på ett datadrivet sätt kan optimera konverteringsgraden. Som deltagare får du en strategisk överblick av hur ni bygger en framgångsrik CRO-process i just er organisation samt praktiska kunskaper om viktiga konverteringsverktyg, hypotesarbetet och A/B-tester – som du kan implementera direkt efter avslutad kurs.

Kursen är perfekt för dig som jobbar med webb, marknadsföring, kommunikation och affärsutveckling – och vill få uppdaterade kunskaper om hur du och din organisation kan jobba med konverteringsoptimering på ett modernt sätt under 2023.

Kursen kan läsas fristående men ingår även i kursprogrammet Certifierad conversion manager.

Här kan du läsa en intervju med kursledaren Marianne. 

Aktuella kursdatum

Distans
28 september
14 november
Pris: 7 950 kr (Distans) | 8 950 kr (Stockholm)
Grupprabatt: Anmäl två eller fler och spara 10% på totalbeloppet

Distanskursen äger rum i Zoom

Kursen i Stockholm äger rum på Usine Conference, Västgötagatan 2-4 på Södermalm i Stockholm

Omfattning: Två halvdagar, 09.00-12.00

Gruppstorlek: Max 20 deltagare

Frågor? Maila webbdagarna@idg.se

Håll dig uppdaterad om nya kurstillfällen

Det här lär du dig på kursen

  • Hur du skapar en framgångsrik CRO-process i din organisation
  • Viktiga verktyg du måste ha koll på – exempelvis Optimizely, Hotjar och Google Analytics
  • Hur du skapar rätt hypoteser och lyckas med A/B-testning
  • Vad din organisation behöver ha på plats för att bli mer CRO- och datadriven
  • Vad du behöver tänka på kring cookies, tekniska hinder och integritet

Kursledare: Marianne Stjernvall – en av Sveriges ledande CRO-experter

Marianne är en av Sveriges ledande specialister inom konvertering och A/B-testning.

År 2020 utnämndes hon till CRO-specialist of the year (inhouse category) internationellt. Hon är även en uppskattad Webbdagarna-talare och föreläsare på skolor som Berghs och Hyper Island. Marianne förklarar konverteringens komplexa värld på ett både pedagogiskt och inspirerande sätt.

Kursprogram


09:00-09:30 – Introduktion till konverteringsoptimering (CRO)

  • Vi skapar oss en gemensam syn på den metodik som är CRO och Experiment
  • En tillbakablick till hur allt startade
  • Basen läggs för vad ett experiment faktiskt är och vad vi använder dem för


09:30-10:15 – CRO-processen

  • Genomgång av CRO-processens byggstenar
  • Djupdyk i stegen som inkluderar analys, hypotes, prioritering, rapportering och dokumentation


10:15-10:30 – Förmiddagspaus


10:30-12:00 – CRO i organisationen

  • Hur behöver organisationen vara involverad i CRO-programmet
  • Strategier på kort och lång sikt för att lyckas med sina AB-tester
  • KPI-er att rapportera på för att visa tillväxt

 

12.00-13.00 – Lunch


13:00-14:15 – AB-testplan

  • Genomgång av AB-testplan som görs inför varje experiment
  • Förtydligande av dokumentationen och processen för att skapa ett hållbart CRO-program i din organisation


14:15-14:30 – Eftermiddagspaus


14:30-15:15 – Praktiskt arbete

  • Vi idé-genererar baserat på din hemsida och dina KPI’er
  • Vi sätter upp hypoteser för test-idéer


15:15-15:45 – Skapande av AB-testplan för de prioriterade hypoteserna

  • Hypoteserna formas till detaljerade beskrivningar
  • Stakeholders kartläggs och primära KPI’er sätts i AB-testplanen där du får möta de riktiga utmaningarna med ett experiment
  • Baserat på din organisation lyfter vi utmaningar och lösningar för att ta ditt praktiska arbete vidare till ett utrullat AB-test


15:45-16:00 – Summering av dagen

  • Kursen gav en extra inspirationsinjektion och även kunskapen att agera på den!
    – Björn Brolin, Macro Design

Vanliga frågor om distanskursen

Kursinnehållet är detsamma, med en kursledare som leder och guidar dig under dagen, och du lär dig precis lika mycket på båda versionerna av kursen. Enda skillnaden är att distanskursens struktur är anpassad för en digital kursupplevelse. Det innebär att exempelvis dagens övningar har ett format som är optimerat för distansarbete.

Du kan ställa frågor till kursledaren före, under och även efter kurstillfället. Du har även möjlighet att interagera med andra deltagare under kursen.

Det enda som krävs är att du har tillgång till en dator, mobil eller surfplatta med god internetuppkoppling samt hörlurar. Det är även önskvärt att du kan sitta ostört. Du behöver inte något särskilt program installerat utan du ansluter enkelt till videoplattformen Zoom – där kursen hålls – via en länk som vi skickar till dig per mail i anslutning till kursstart.

Om du mot förmodan inte är nöjd med distanskursen erbjuder vi dig möjligheten att delta på ett framtida tillfälle av den fysiska versionen av kursen – utan extra kostnad.

Fler vanliga frågor

Efter avslutad kurs får du tillgång till kursledarens hela presentation. Den fungerar som en sammanfattning av dagens lärdomar som du kan gå tillbaka till i efterhand vid behov.

Du kan avboka din plats kostnadsfritt fram till och med 21 dagar före kursstart. Därefter går det att överlåta platsen till en kollega utan kostnad, eller boka om platsen till ett kommande kurstillfälle. Vänligen notera » överlåtelse eller ombokning gäller endast fram till och med 7 dagar före kursstart. Eventuell avbokning, ombokning eller överlåtelse meddelas skriftligen till webbdagarna@idg.se.

Vi svarar gärna på dina frågor! Du når oss genom att maila webbdagarna@idg.se.

Några av de hundratals företag vi utbildat tidigare

Se kursdatum och boka