Kunden i fokus, har vi inte alla det, hela tiden? Det tror vi ofta att vi har, men lika ofta fastnar vi på vägen i utveckling av nya produkter och tjänster. Det är silos som byggs upp, samarbeten som inte fungerar, produkter som går vilse.
Här är fyra föreläsningar på Webbdagarna Stockholm 19–20 mars som alla har kunden och användaren i fokus och handlar om deras behov, beteenden och upplevelser. Vi kan redan nu lova nya sätt att tänka, oväntade aha-insikter och en mängd tips och råd.
Boka din plats på Webbdagarna Göteborg 25-26 september här »
1. Arvid Axland: Jakten på känslan
Tekniken ger oss fantastiska möjlighet att rationalisera och automatisera. Samtidigt blir det viktigare än någonsin att skapa emotionella band till kunder och användare.
Häng med Arvid Axland, författare och grundare av Pool kommunikationsbyrå, i en svindlande jakt på känslan. Du får höra mer om hur kundens positiva upplevelse kan bli din stora konkurrensfördel och hur du hanterar ett läge där de personliga kontakterna med kunden blir färre och färre.
2. Katarina Walter: Recept på en lyckad kundupplevelse – så skapar du tjänster som kunderna älskar
Katarina Walter är vd på Antrop, designer, beteendevetare och strategen som hjälper företag att bli kundcentrerade. Vi är alla medvetna om vikten av att jobba med kunden i fokus, men ändå lyckas få företag och organisationer med det. Kompetens och erfarenhet finns på företaget, ändå fungerar det inte riktigt.
Katarina Walter har något vi alla vill ha: receptet för en lyckad kundupplevelse.
3. Niklas Laninge: Kundpsykologiska insikter för digitala gränssnitt
Med koll på psykologin bakom människors beteenden kan den som designar digitala tjänster och produkter komma betydligt närmare kunden och användaren.
Niklas Laninge är psykologen som framgångsrikt använder forskning kring mänskligt beteende för att berätta hur vi ska tänka kring våra digitala gränssnitt. Han är en favorit bland besökarna på Webbdagarna och är här tillbaka med en helt ny föreläsning. Dessutom håller han succékursen ”Masterclass i webbpsykologi och beteendedesign” på Webbdagarna Academy, tillsammans med Arvid Janson.
Här blir det både igenkänning, skratt och helt ny kunskap. Kryddat förstås med tips och råd du inte får missa.
4. Anna Dahlström: Så blir användarna de verkliga hjältarna i produktupplevelsen
De produkter och tjänster vi utvecklar och marknadsför, hur passar de egentligen in i kunders och användares liv? UX-designern Anna Dahlström vill att vi tänker bredare än bara på användare och kunder och lyfter begreppet ”purposeful storytelling”. Hör henne berätta och ge tips och råd för att göra kunden till upplevelsens verkliga hjälte.
Det här är bara ett litet urval av alla de föreläsningar på Webbdagarna Stockholm 19–20 mars som sätter kunden i centrum. På riktigt. Ännu fler spännande föreläsningar hittar du här.
Vi ses på Webbdagarna Stockholm 19–20 mars!
Skribent: Katarina Strömberg, programmakare & moderator för Webbdagarna och kursledare för Att skriva för digitala plattformar. Du når henne på katarina.stromberg@idg.se.
Genom att signa upp dig på nyhetsbrevet godkänner du IDG:s användarvillkor.