MENU

Masterclass i webbpsykologi och beteendedesign
– trigga beteenden på digitala plattformar

Konvertering handlar om att få människor att utföra ett visst typ av beteende vid ett givet tillfälle. Dagens mångfacetterade digitala landskap kräver därför att du som kommunikatör, designer eller strateg förstår hur människor fungerar och vad som får oss att agera. Beteendedesign är ett fält med grunderna i inlärningspsykologi, beteendeekonomi och neurovetenskap med syftet att skapa design som knuffar människor i rätt riktning.

Den här kursen ger dig en grundläggande förståelse för människan och praktiska modeller för att skapa triggers som ökar sannolikheten för just konvertering – oavsett vilka digitala plattformar du är verksam på.

 

För dig som vill styra digitala beteenden

Kursen vänder sig både till dig som arbetar strategiskt eller mer praktiskt med er digitala kommunikation och design av gränssnitt. Modellerna som lärs ut under dagen går lätt att omsätta i ditt arbete som kommunikatör, marknadsförare eller designer inom exempelvis e-handel. Kunskapen som förmedlas hjälper dig i ditt strategiska arbete och ger dig praktiska verktyg att lösa konverteringsutmaningar på ett nytt, beteendebaserat, sätt.

Anmäl dig till kurstillfället 11 oktober

Fullbokat just nu!

Se pris och boka

Anmäl dig till kurstillfället 14 november

Fåtal platser kvar!

Se pris och boka

Anmäl dig till kurstillfället 11 december

Extrainsatt kurstillfälle!

Se pris och boka

Det här lär du dig på kursen

  • Vad beteendedesign och webbpsykologi är och vilken forskning som ligger till grund för ämnet och dess metoder
  • De psykologiska grundbultarna som hjälper dig att förstå hur dina användare eller kunder tänker och agerar i dina kanaler
  • Verktyg för att segmentera utifrån användarens motivation och förmåga
  • Modeller för att definiera era utmaningar och skapa texter, design och andra typer av call to actions som ökar nyckelbeteenden
  • Inspirerande exempel på hur digitala företag använder beteendedesign för att påverka sina användares beteenden

 

Kursledare: Niklas Laninge & Arvid Janson

Niklas är psykolog som grundat en rad digitala företag där beteendeförändring alltid varit kärnan i verksamheten. Sedan 2010 har han föreläst och hjälpt företag använda insikter från psykologi i kommunikation och produktutveckling. Arvid är utbildad ingenjör med inriktning teknisk fysik. Han har arbetat som designer och produktchef på en rad teknikbolag, varav några han har grundat själv. I dag arbetar han som designer och rådgivare åt tekniska bolag.

Tillsammans har duon författat böckerna Beteendedesign och Beslutsfällan. Sommaren 2019 kommer deras tredje bok som helt fokuserar på att trigga digitala beteenden.

Här är dagens program

 

08:00-08:30 – Registreringen öppnar

 

08:30-09:00 – Introduktion till beteendedesign

  • Fältets akademiska bakgrund
  • Några korta exempel på beteendedesign i vardagen
  • Naturliga användningsområden för ämnet
  • Lär dig se beteendedesignen i ditt liv

 

09:00-10:00 – Varför gör människor som vi gör?

  • Grundbultarna i inlärningspsykologi och vad de innebär för dig som arbetar med digitala plattformar
  • Vad är egentligen ett beteende och vad styr dem?
  • Några ord om segmentering och varför bra design sällan grundar sig i demografi, psykografi eller personlighetspsykologi
  • Beteendeanalys med dina användares digitala liv som utgångspunkt

 

10:00-10:15 – Förmiddagsfika

 

10:15-11:00 – Beteendeaktivering och digitala plattformar

  • Bryt ner mål till nyckelbeteenden
  • Definiera vilka beteenden som ger störst impact
  • Beteendeaktivering i ägda, köpta och förtjänade plattformar

 

11:00-12:15 – Beteendebaserad segmentering

  • Analysera besökare utifrån motivation och förmåga
  • Lär känna dina användartyper
  • Rätt trigger till rätt person – call to actions som konverterar utan att irritera

 

12:15-13:15 – Lunch (en väldigt god lunch)

 

13:15-14:30 – Triggers som förenklar beteenden

  • Studier på hur minskad friktion leder till konvertering
  • Exempel på företag som förenklar för användaren
  • Modeller för att generera CTA:s som förenklar

 

14:30-14:45 – Eftermiddagsfika

 

14:45-16:00 – Triggers som motiverar användaren att agera

  • Kartlägg motivatorer och lär dig öka dem
  • Hur kan sociala faktorer göra oss mer benägna att agera?
  • Timing – när är vi som mest motiverade att agera
  • Emotionella band – lär användaren investera i er för att öka er retention

 

16:00-16:30 – Summering av dagen

  • Vad ska du göra när du är tillbaka på arbetsplatsen, hur lär man kollegorna att använda modellerna från kursen och var kan du hitta mer inspiration?
  • Q&A

Det praktiska

Kursen arrangeras i mediehuset IDG:s lokaler på Magnus Ladulåsgatan 65 i Stockholm och har max 15 platser. Vi tar väl hand om dig under dagen – en ordentlig frukost, utsökt lunch (på den prisade restaurangen Usine) och eftermiddagsfika ingår i kursavgiften. Hittills har 100 procent av våra deltagare gett toppbetyg till maten och servicen på Webbdagarna Academy.

 

Anmäl dig till kurstillfället 11 oktober

Fullbokat just nu!

Se pris och boka

Anmäl dig till kurstillfället 14 november

Se pris och boka

Anmäl dig till kurstillfället 11 december

Se pris och boka