Event & Kurser

Masterclass i webbpsykologi och beteendedesign

Hundratals nöjda deltagare hittills
Aktuella och omtalade kursledare
Modern kurslokal och liten grupp

För dig som vill styra digitala beteenden

Konvertering handlar om att få människor att utföra ett visst typ av beteende vid ett givet tillfälle. Dagens komplexa digitala landskap kräver därför att du förstår hur människor fungerar och vad som får oss att agera. Beteendedesign är ett fält med grunderna i inlärningspsykologi, beteendeekonomi och neurovetenskap med syftet att skapa just budskap och design som får människor att agera – på precis det sätt du vill.

Den här kursen är perfekt för dig som arbetar inom kommunikation, marknadsföring eller produkt/affärsutveckling och som vill få en djupare förståelse för människans digitala beteende och praktiska modeller som hjälper dig att förbättra din konvertering – på ett nytt, beteendebaserat sätt.

Kursen går utmärkt att boka fristående men är även en del av det eftertraktade kursprogrammet Diplomerad beteendedesigner.

Det här får du som deltagare

  • Vad beteendedesign och webbpsykologi är och vilken forskning som ligger till grund för ämnet och dess metoder
  • Psykologiska grundbultar som hjälper dig att förstå hur dina användare eller kunder tänker och agerar i dina kanaler
  • Verktyg för att utföra en beteendeanalys
  • Modeller för att definiera utmaningar och skapa texter, design och andra typer av call to actions som ökar nyckelbeteenden
  • Inspirerande exempel på hur digitala företag använder beteendedesign för att påverka sina användares beteenden

Kursprogrammet

08:00-08:30 – Registrering med frukost

 

08:30-09:00 – Introduktion till beteendedesign

  • Fältets akademiska bakgrund
  • Exempel på beteendedesign i vardagen
  • Naturliga användningsområden för ämnet
  • Lär dig se beteendedesignen i ditt liv

 

09:00-10:00 – Kundpsykologiska drivkrafter

  • Grundbultarna i inlärningspsykologi och vad de innebär för dig som arbetar med digitala plattformar
  • Varför gör människor som de gör?
  • Vilka robusta psykologiska forskningsfynd kastar nytt ljus på återkommande utmaningar?

 

10:00-10:15 – Förmiddagspaus

 

10:15-10:45 – Kundpsykologiska drivkrafter: Fortsättning

 

10:45-12:00 – Beteendeanalys

  • Vad är egentligen ett beteende och vad styr dem?
  • Bryt ner utmaningar till beteenden
  • Analysera din målgrupps beteende
  • Sammanställning av beteendeanalys

 

12:15-13:15 – Lunch

 

13:15-14:00 – Triggers som förenklar beteenden

  • Studier på hur minskad friktion leder till konvertering
  • Exempel på företag som förenklar för användaren
  • Modeller för att generera CTA:s som förenklar

 

14:00-14:45 – Triggers som gör önskade beteenden mer attraktiva

  • Studier som skapar attraktion
  • Exempel på CTA:s som fångar kundens uppmärksamhet

 

14:45-15:00 – Eftermiddagspaus

 

15:00-15:15 – Triggers som anspelar på sociala drivkrafter

  • Skapa nätverkseffekter och sociala bevis
  • Exempel på lyckade referral-insatser

 

15:15-16:00 – Triggers som kommer vid rätt tillfälle

  • Studier kring vikten av tajming, tidpunkt och att skicka rätt trigger vid rätt tillfälle

 

16:00-16:30 – Summering av dagen

  • Vad du ska göra när du är tillbaka på arbetsplatsen, hur du lär kollegorna att använda modellerna från kursen och var du kan hitta mer inspiration
  • Q&A

Kursledare: Niklas Laninge & Arvid Janson

Niklas är psykolog som grundat en rad digitala företag där beteendeförändring alltid varit kärnan i verksamheten. Sedan 2010 har han föreläst och hjälpt företag använda insikter från psykologi i kommunikation och produktutveckling. I dag arbetar Niklas som director of behavioral insights på psykologföretaget PBM.

Arvid är civilingenjör med inriktning teknisk fysik, med en andra examen i marknadsföring. Han har arbetat med design och produktstrategi på flera teknikbolag, varav några han grundat själv. I dag arbetar han som produktchef på KRY.

Tillsammans har duon författat böckerna Beteendedesign, Beslutsfällan och Digitala Beteenden.

  • En av de mest intressanta och givande kurser jag någonsin deltagit på
    – Adam Rooth, Produktchef, Objektvision

Vanliga frågor

Nej, men för att du ska få ut så mycket som möjligt av kursen är det centralt att du har en yrkesroll som lämpar sig för användandet av webbpsykologi och beteendedesign. Kursen passar särskilt bra om du exempelvis arbetar med kundanalys, marknadsföring, kommunikation, produktutveckling eller utveckling av digitala tjänster.

Ja! Du får dels kursledarnas hela presentation från dagen, och dels en komprimerad powerpoint som hjälper dig att sammanfatta dagen på ett enkelt sätt för dina kollegor. Dessutom får du flera ramverk och verktyg för att ta ditt arbete med beteendedesign vidare.

Vi har branschens kanske allra mest generösa avbokningsvillkor. Du kan avboka din plats helt kostnadsfritt fram till 30 dagar före kursstart. Får du förhinder efter detta datum kan du överlåta din plats till en kollega utan kostnad – eller välja att ha bokningen innestående till framtida kurstillfällen. Din bokning går alltså inte till spillo även om du får förhinder att delta med mycket kort varsel.

Vi svarar gärna på dina frågor! Du når oss enklast genom att maila webbdagarna@idg.se eller ringa/sms:a John Sundström på 070-7257188.

  • Skicklig kursledare som med humor, kunskap och engagemang guidade oss igenom både teori och praktik
    – Anna-Carin Carnebro, Webbansvarig, Sveriges Allmännytta

Några av de hundratals företag vi utbildat tidigare

Se datum och boka