MENU
Våra event och kurser

Masterclass i webbpsykologi och beteendedesign
– trigga beteenden på digitala plattformar

Konvertering handlar om att få människor att utföra ett visst typ av beteende vid ett givet tillfälle. Dagens mångfacetterade digitala landskap kräver därför att du som kommunikatör, designer eller strateg förstår hur människor fungerar och vad som får oss att agera. Beteendedesign är ett fält med grunderna i inlärningspsykologi, beteendeekonomi och neurovetenskap med syftet att skapa design som knuffar människor i rätt riktning.

Den här kursen ger dig en grundläggande förståelse för människan och praktiska modeller för att skapa triggers som ökar sannolikheten för just konvertering – oavsett vilka digitala plattformar du är verksam på.

 

För dig som vill styra digitala beteenden

Kursen vänder sig både till dig som arbetar strategiskt eller mer praktiskt med er digitala kommunikation och design av gränssnitt. Modellerna som lärs ut under dagen går lätt att omsätta i ditt arbete som kommunikatör, marknadsförare eller designer inom exempelvis e-handel. Kunskapen som förmedlas hjälper dig i ditt strategiska arbete och ger dig praktiska verktyg att lösa konverteringsutmaningar på ett nytt, beteendebaserat, sätt.

Den här kursen går utmärkt att boka fristående men är även en del av kursprogrammet Diplomerad beteendedesigner.

 

Kommande kurstillfällen:

Kursen har varit fullbokad vid åtta tillfällen hittills i år. Säkra din plats i god tid.

30 januari

Stad: Stockholm

Boka nu

25 februari

Stad: Göteborg

Boka nu

2 april

Stad: Stockholm

Boka nu

Det här lär du dig på kursen

✅ Vad beteendedesign och webbpsykologi är och vilken forskning som ligger till grund för ämnet och dess metoder

✅ Psykologiska grundbultar som hjälper dig att förstå hur dina användare eller kunder tänker och agerar i dina kanaler

✅ Verktyg för att utföra en beteendeanalys

✅ Modeller för att definiera utmaningar och skapa texter, design och andra typer av call to actions som ökar nyckelbeteenden

✅ Inspirerande exempel på hur digitala företag använder beteendedesign för att påverka sina användares beteenden

 

  • En av de mest intressanta och givande kurser jag någonsin deltagit på
    – Adam Rooth, Produktchef, Objektvision

Kursledare: Niklas Laninge & Arvid Janson

Niklas är psykolog som grundat en rad digitala företag där beteendeförändring alltid varit kärnan i verksamheten. Sedan 2010 har han föreläst och hjälpt företag använda insikter från psykologi i kommunikation och produktutveckling. I dag arbetar Niklas som director of behavioral insights på psykologföretaget PBM.

Arvid är civilingenjör med inriktning teknisk fysik, med en andra examen i marknadsföring. Han har arbetat med design och produktstrategi på flera teknikbolag, varav några han grundat själv. I dag arbetar han som produktchef på KRY.

Tillsammans har duon författat böckerna Beteendedesign, Beslutsfällan och Digitala Beteenden.

 

Kursprogram

 

08:00-08:30 – Registreringen öppnar

 

08:30-09:00 – Introduktion till beteendedesign

  • Fältets akademiska bakgrund
  • Exempel på beteendedesign i vardagen
  • Naturliga användningsområden för ämnet
  • Lär dig se beteendedesignen i ditt liv

 

09:00-10:00 – Kundpsykologiska drivkrafter

  • Grundbultarna i inlärningspsykologi och vad de innebär för dig som arbetar med digitala plattformar
  • Varför gör människor som de gör?
  • Vilka robusta psykologiska forskningsfynd kastar nytt ljus på återkommande utmaningar?

 

10:00-10:15 – Förmiddagsfika

 

10:15-10:45 – Kundpsykologiska drivkrafter: Fortsättning

 

10:45-12:00 – Beteendeanalys

  • Vad är egentligen ett beteende och vad styr dem?
  • Bryt ner utmaningar till beteenden
  • Analysera din målgrupps beteende
  • Sammanställning av beteendeanalys

 

12:15-13:15 – Lunch (på den prisade restaurangen Usine)

 

13:15-14:00 – Triggers som förenklar beteenden

  • Studier på hur minskad friktion leder till konvertering
  • Exempel på företag som förenklar för användaren
  • Modeller för att generera CTA:s som förenklar

 

14:00-14:45 – Triggers som gör önskade beteenden mer attraktiva

  • Studier som skapar attraktion
  • Exempel på CTA:s som fångar kundens uppmärksamhet

 

14:45-15:00 – Eftermiddagsfika

 

15:00-15:15 – Triggers som anspelar på sociala drivkrafter

  • Skapa nätverkseffekter och sociala bevis
  • Exempel på lyckade referral-insatser

 

15:15-16:00 – Triggers som kommer vid rätt tillfälle

  • Studier kring vikten av tajming, tidpunkt och att skicka rätt trigger vid rätt tillfälle

 

16:00-16:30 – Summering av dagen

  • Vad du ska göra när du är tillbaka på arbetsplatsen, hur du lär kollegorna att använda modellerna från kursen och var du kan hitta mer inspiration
  • Q&A

Några av de hundratals företag vi utbildat tidigare

Praktisk information

Plats: 

  • Stockholm – IDG, Magnus Ladulåsgatan 65 på Södermalm
  • Göteborg – Clarion Post, Drottningtorget 10 vid Centralstationen

Omfattning: Heldag, 08.30-16.30

Gruppstorlek: Max 15 deltagare – vilket ger utrymme för diskussioner och möjlighet att ställa egna frågor

Vad ingår: Frukost, utsökt lunch och eftermiddagsfika samt kursmaterial

Pris: 6 950:- ex. moms. Boka minst två platser och spara 10 procent i grupprabatt

 

Vanliga frågor

Nej, men för att du ska få ut så mycket som möjligt av kursen är det centralt att du har en yrkesroll som lämpar sig för användandet av webbpsykologi och beteendedesign. Kursen passar särskilt bra om du exempelvis arbetar med kundanalys, marknadsföring, kommunikation, produktutveckling eller utveckling av digitala tjänster.

Ja! Du får dels kursledarnas hela presentation från dagen, och dels en komprimerad powerpoint som hjälper dig att sammanfatta dagen på ett enkelt sätt för dina kollegor. Dessutom får du flera ramverk och verktyg för att ta ditt arbete med beteendedesign vidare.

Vi har branschens kanske allra mest generösa avbokningsvillkor. Du kan avboka din plats helt kostnadsfritt fram till 30 dagar före kursstart. Får du förhinder efter detta datum kan du överlåta din plats till en kollega utan kostnad – eller välja att ha bokningen innestående till framtida kurstillfällen. Din bokning går alltså inte till spillo även om du får förhinder att delta med mycket kort varsel.

Vi svarar gärna på dina frågor! Du når oss enklast genom att maila webbdagarna@idg.se eller ringa/sms:a John Sundström på 070-7257188.

Kommande kurstillfällen:

30 januari

Stad: Stockholm

Boka nu

25 februari

Stad: Göteborg

Boka nu

2 april

Stad: Stockholm

Boka nu

Passar inte datumen? Lämna din mailadress här så håller vi dig uppdaterad om nya kurstillfällen.

Se alla våra kurser