Event & Kurser
Johannes Gustavsson: “TikTok är den snabbast växande sociala plattformen genom tiderna”

Johannes Gustavsson: “TikTok är den snabbast växande sociala plattformen genom tiderna”

Idag är TikTok en av de viktigaste sociala plattformarna, inte minst för att nå en yngre målgrupp. Möjligheterna att interagera med användarna är många, samtidigt som plattformen är ny för de flesta av oss och dessutom har en alldeles egen distinkt tonalitet. Därför startar vi nu en helt ny kurs “TikTok – skapa rätt innehåll och nå din målgrupp”. Kursledare är Johannes Gustavsson, författare och utbildare samt grundare av byrån Infly. 

Hej Johannes, vem är du?

Jag är 25 år och från Göteborg. Jag spenderar mina arbetsdagar med influencer marketing och TikTok-marknadsföring. Jag jobbar både med att praktiskt ta fram kampanjer och utbilda inom näringsliv och yrkeshögskola.

Du är kursledare för vår nya kurs: TikTok – skapa rätt innehåll och nå din målgrupp. Varför?

TikTok är den snabbast växande sociala plattformen genom tiderna. Det är nu man som varumärke ska hoppa på tåget och vara med och forma marknadsföringen som sker i appen.

Vad skulle du säga till den marknadsförare eller kommunikatör som känner skräckblandad förtjusning inför TikTok?

Man behöver inte dansa! Det verkar som att folk har fått för sig att allt på TikTok måste vara ett himla ståhej. Jag skulle säga att de allra flesta företag och organisationer kan hitta sin plats här, utan att dansa och sjunga. TikTok handlar om så mycket mer än så.

Vilka varumärken ska överväga plattformen och varför?

Jag har hjälpt allt från intresseorganisationer och insamlingsstiftelser till e-handlare och prenumerationstjänster att ta plats på plattformen. Alla, med andra ord.

Finns det något innehåll som kännetecknar TikTok 2023 som du vill tipsa om?

Innehållet ska vara kort och tonen måste vara rätt. Det ställer nya krav på att kunna fånga tittarens intresse på några få sekunder. Det är dessutom en helt annan kultur på TikTok jämfört med andra appar, som man måste förstå sig på.

Har du några råd till den som vill komma igång imorgon?

En bra början är att själv ladda ned och använda appen så att man förstår bättre hur den funkar. Sen är det bara att sätta igång och börja skapa. Appen har en inbyggd videoredigerare som är väldigt kraftfull och med många funktioner.

Och till sist – varför ska man gå den nya kursen?

TikTok är en kul plattform där man kan nå en målgrupp som annars kan vara svår att nå. Jag kommer förklara fenomenen och trenderna – men också visa hur varje varumärke kan hitta sin plats. Det är något som jag ser fram emot.

 

“Läs mer om kursen TikTok – skapa rätt innehåll och nå din målgrupp  »

 

Skribent: Martina Berg. Du når oss på webbdagarna@idg.se.

 

Missa inga nyheter från Webbdagarna-bloggen!

Genom att signa upp dig på nyhetsbrevet godkänner du IDG:s användarvillkor.