Event & Kurser

TikTok – skapa rätt innehåll och nå din målgrupp

Strategi, innehåll och rätt närvaro
100% nöjda deltagare hittills
Erfaren och välkänd kursledare

Så arbetar du praktiskt och strategiskt

På TikTok finns målgrupperna som allt fler företag och organisationer har svårt att nå. Vilken plats har varumärken på plattformen? Vilket innehåll får räckvidd? Hur kommer man igång, både praktiskt och strategiskt? Under 2022 växte TikTok och idag är det en av de viktigaste plattformarna för att nå en yngre målgrupp. Denna kurs ger dig fundamentet för att kunna komma igång med effektfull marknadsföring och kommunikation på TikTok!

Kursen ger en introduktion till ämnet och levereras med konkreta tips som du kan ta med dig tillbaka till ditt dagliga arbete. Föreläsningar varvas med faktiska case, intressanta diskussioner och utmanande övningsuppgifter. Under pauserna finns också tid för att nätverka och utbyta erfarenheter med övriga deltagare.

Kursen är perfekt för dig som arbetar med sociala medier som vill förstå TikTok på djupet och skapa innehåll som når din målgrupp med rätt budskap. 

Här kan du läsa en intervju med kursledaren Johannes. 

Lämna intresseanmälan

Pris: 8 950 kr
Grupprabatt: Anmäl två eller fler och spara 10% på totalbeloppet

Distanskursen äger rum i Zoom

Kursen i Stockholm äger rum på Usine Conference, Västgötagatan 2-4 på Södermalm i Stockholm

Omfattning: Heldag, 09.00-16.00

Gruppstorlek: Max 15 deltagare

Frågor? Maila webbdagarna@idg.se

Det här lär du dig på kursen

  • Varför TikTok idag är en viktig kanal för många varumärken
  • Hur du kan arbeta aktivt med att nå dina målgrupper med rätt innehåll och tonalitet
  • Hur du kan skapa annonskampanjer för TikTok
  • De viktigaste funktionerna i TikTok idag
  • Att ta fram en relevant strategi för TikTok

Kursledare: Johannes Gustavsson, föreläsare & författare

Johannes Gustavsson (född 1997) är föreläsare och författare inom digital kommunikation med särskilt fokus på unga och influencer marketing. Han har en lång erfarenhet av att arbeta med unga på nätet, inte minst som en av personerna bakom sociala medier-tidningen Oh My Vlog och den rikstäckande influencer-turnén Tubecon, med närmare 25 000 besökare. Idag driver han influencer marketing-byrån och -agenturen Infly där han bland annat arbetar med TikTok.

Kursprogrammet

09:00-09:20 Välkomna och presentation

 

09:20-10:00 Vad är TikTok?

  • Hur ser plattformen ut och vilka funktioner finns?
  • Vilka är det största målgrupperna som använder appen?
  • Vilket innehåll och vilken tonalitet finns på TikTok
  • Möjligheter och utmaningar med TikTok

 

10:00-10:10 Förmiddagspaus

 

10:10-11:50 Hur kan varumärken ta plats?

  • Vilka aktörer finns idag på plattformen (allt från flygbolag till dagstidningar)
  • Att använda plattformen för att nå din målgrupp (oavsett om det är kunder, elever, föräldrar eller invånare m.fl)
  • Innehåll och annonsering – när ska man använda vad?
  • Vilket innehåll som får uppmärksamhet och engagerar målgrupper
  • Konkreta case och exempel tillsammans med vanliga misstag
  • Vilket innehåll passar för olika varumärken och målgrupper?
  • Hur kan man aktivt arbeta för att få räckvidd?

 

11:50-12:50 Lunchpaus

 

12:50-13:40 TikTok i praktiken

  • Skapa innehåll för att förstå hur plattformen fungerar
  • Videoredigeringsverktyget från grunden
  • Case och delning av innehåll

 

13:40-14:30 Annonsering på TikTok

  • Så fungerar annonsverktyget
  • Vilka funktioner och möjligheter finns
  • Att skapa en annonskampanj för TikTok

 

14:30-14:40 Eftermiddagspaus

 

14:40-15:45 Strategi och riktlinjer för TikTok

  • Ta fram och implementera en relevant strategi för ditt varumärke
  • Möjliga metrics och möjligheter att utvärdera aktiviteter
  • Riktlinjer för hur vi kan och får använda plattformen
  • ”Bra att veta” – t.ex kring upphovsrätt vid användning av musik

 

15:45-16:15 Sammanfattning och Q&A

 

Vanliga frågor om distanskursen

Kursinnehållet är detsamma, med en kursledare som leder och guidar dig under dagen, och du lär dig precis lika mycket på båda versionerna av kursen. Enda skillnaden är att distanskursens struktur är anpassad för en digital kursupplevelse. Det innebär att exempelvis dagens övningar har ett format som är optimerat för distansarbete.

Du kan ställa frågor till kursledaren före, under och även efter kurstillfället. Du har även möjlighet att interagera med andra deltagare under kursen.

Du behöver ha tillgång till en dator med bra internetuppkoppling och hörlurar. Det är även önskvärt att du kan sitta ostört. Du behöver inte något program installerat utan du ansluter enkelt till videoplattformen där kursen hålls via en länk som du får per mail cirka en vecka innan kursstart.

Fler vanliga frågor

Efter avslutad kurs får du tillgång till kursledarens hela presentation. Den fungerar som en sammanfattning av dagens lärdomar som du kan gå tillbaka till i efterhand vid behov. Du har även möjlighet att ställa frågor till kursledaren efter kursen för att få fortsatt stöd.

Du kan avboka din plats kostnadsfritt fram till 21 dagar före utbildningstillfället. Därefter går det att boka om platsen till ett kommande tillfälle. Vänligen observera att ombokning endast gäller fram till och med 7 dagar före utbildningstillfället. Vid avbokning mindre än 7 dagar inför utbildningstillfället godtas endast sjukdom som giltigt skäl, annars debiteras hela avgiften för utbildningen och platsen är förbrukad. Bokad plats kan överlåtas till en kollega utan kostnad fram till 2 arbetsdagar före utbildningen, men behöver meddelas omgående. Eventuell avbokning, ombokning eller överlåtelse meddelas skriftligen till webbdagarna@idg.se. Övriga villkor: För dig som reser rekommenderar vi avbokningsbara alternativ vid bokning av resa och uppehälle.

Vi svarar gärna på dina frågor! Du når oss genom att maila webbdagarna@idg.se.

Se kursdatum och boka