Funktioner för röst, TikTok, dalande aktivitet på Facebook och en influencer marketing som mognat och för många företag blir ett måste i den övriga mixen av kommunikationskanaler. Där är fyra saker du behöver hålla lite extra koll på inför 2020.
Det dyker upp allt fler tjänster som erbjuder röstinteraktion och för att ligga i framkant gäller det att fundera över hur ditt företags varumärke låter. Var kan tekniken skapa riktig nytta för dina kunder och vilka funktioner i din tjänst kan röstinteraktion förbättra och förfina?
Allt som går att automatisera kommer att automatiseras och all automatisering som kan bli konversations- och röstbaserad kommer att bli det.
Läs mer om röst och vad du behöver tänka på här.
Har ditt företag en ung målgrupp? Då är det dags att titta närmare på plattformen Tik Tok. Appen, som tidigare hette Musical.ly och slogs ihop med det kinesiska Tik Tok, växer explosionsartat och har idag runt 600 miljoner användare globalt.
Tik Tok beskriver sig själva som den ultimata plattformen för korta videoklipp, där du som användare laddar upp videos på max 15 sekunder.
Läs mer om Tik Tok och hur du kan använda plattformen här.
Användningen av Facebook i Sverige har slutat att öka, kanske kan vi till och med ana en tendens till en liten nedgång. Det visar senaste upplagan av undersökningen Svenskarna och Internet, som kom ut i oktober 2019.
Dessutom har mycket av aktiviteten flyttat till stängda grupper, slutna communities och privata konversationer.
Hur ska du som marknadsförare och kommunikatör tänka kring det? Läs mer här
Det är dags för den trotsiga tonåringen influencer marketing, som har kunnat bete sig lite hur som helst och kommit undan med det, att flytta hemifrån och börja ta ansvar.
Marknaden för influencer marketing mognar och det blir en central del i strategin för företags marknadsföring.
Så kan du och ditt företag dra nytta av influencer marketing 2020 – läs mer här
På Webbdagarna Stockholm 17–18 mars 2020 hör du mer om såväl röststyrning som influencer marketing. Dessutom blir det föreläsningar om allt från AI till ROI, influencer marketing och rörligt. Inspiration, andras erfarenheter, nätverkande och mingel blir det också. Vi ses på Webbdagarna Stockholm 2020, boka din plats här!
Skribent: Emma Ghebaru, client manager på Storykit
Genom att signa upp dig på nyhetsbrevet godkänner du IDG:s användarvillkor.