Event & Kurser

Facebook minskar, vart tar dina användare vägen?

Användningen av Facebook ökar inte längre i Sverige, enligt undersökningen ”Svenskarna och Internet 2019”. Globala rapporter, bland annat “Hootsuites Global Digital Statshot” för kvartal fyra 2019, visar att publiken för annonsering på Facebook minskat nästan tre procent från kvartal två.

Samtidigt ökar användningen av stängda communities och grupper på Facebook. Det kan vara grupper som hanterar specifika ämnen, grupper som subkulturer eller grupper som hjälper varandra med alltifrån att hitta bostad till att skänka kläder till att hitta nya vänner.

Grupper och communities kan vara lockande för en marknadsförare eller kommunikatör att sprida sitt budskap i, men då finns några viktiga aspekter att ta hänsyn till:

1. Gruppen är stängd av en anledning.

Oavsett om det är en grupp som pratar om Java eller om krukväxter handlar det om tillhörighet och trygghet. Det finns stor respekt i dessa grupper och som marknadsförare blir det därför ännu viktigare att ta hänsyn till den.

Använd grupper för att lära och lyssna. Informera dig om vad dina potentiella kunder pratar om, vad som anses vara problem eller lösningar och fundera på hur du kan ta hand om den informationen. Med det sagt ska du inte basunera ut din lösning. Ett smart drag är att rakt ut fråga om lov att få dela information eller att få annonsera. Ställs frågan finns det större chans för att du ska lyckas nå ut med ett värde utan att irritera eller snarare skada ditt varumärke.

TIPS: Bli certifierad social media manager hos Webbdagarna Academy »

2. Var selektiv med din annonsering i grupper.

Använd gruppen som en plats för att nätverka och bygga relationer snarare än att sälja.

3. Skapa en egen grupp för befintliga kunder.

Här ges kunder en möjlighet att hålla en öppen dialog med varandra och med bolaget. De mest aktiva i gruppen kan du belöna. Medlemmarna har möjlighet att bjuda in andra, potentiella kunder. Det finns många olika sätt att bygga värde i en egen grupp, till exempel att lita på att dina bästa kunder eller de mest aktiva kan hjälpa till att administrera gruppen, en win-win med tanke på den tiden du själv sparar.

 

På Webbdagarna Stockholm 17–18 mars 2020 hör du mer om marknadsföring i sociala medier. Dessutom blir det föreläsningar om allt från AI till ROI, voice och rörligt. Inspiration, andras erfarenheter, nätverkande och mingel blir det också. Vi ses på Webbdagarna Stockholm 2020, boka din plats här!

Skribent: Emma Ghebaru, client manager på Storykit.

Missa inga nyheter från Webbdagarna-bloggen!

Genom att signa upp dig på nyhetsbrevet godkänner du IDG:s användarvillkor.