MENU

2020 blir röstens år – så låter ditt varumärke

Börja skapa tjänster för röstinteraktion, samla användardata och förfina vartefter. Det råder Mattias Falkendal på Talking to Me de företag som vill satsa på röst som en del av användargränssnittet i produkter och tjänster.

Det är dags att fundera på hur ditt varumärke låter. Sökningar med hjälp av röst ökar och försäljning genom röstteknik beräknas omsätta 40 miljarder dollar år 2022, enligt OC&C. 20 procent av svenskarna mellan 16 och 64 år använder redan idag röststyrd funktionalitet, enligt Hootsuite. Så, vad kan du göra för att ligga i framkant?

Mattias Falkendal, grundare och vd för Talking to Me, Nordens första voice design-byrå, lyfter fram vikten av att sätta sig in i hur röst fungerar i praktiken.

– För att förstå beteendet handlar det om att bevaka omvärlden och se hur aktörer i ens bransch hanterar voice i andra länder, där beteendet har mognat lite mer än i Sverige. Det handlar också om att skapa tjänster för röstinteraktion, för att samla konkreta användardata och kunna förfina interaktionen vartefter. Interaktion via röst och röstassistenter är fortfarande ett relativt nytt, men har ett kraftigt ökande, användarbeteende.

TIPS: Missa inte Webbdagarna Academys kurs om Voice och virtuella assistenter

För att nå ut genom röststyrd teknik måste du till att börja med marknadsföra de tjänster ditt bolag skapar, menar Mattias Falkendal.

– En hel del tjänster har utvecklats, exempelvis för Googles plattform Google Assistent, men ett flertal av dem marknadsförs inte aktivt. En viktig aspekt som rör sökning efter produkter och tjänster via röst och digitala assistenter är att varumärken har en stor möjlighet att genom att skapa optimerade rösttjänster bli rekommenderade av Google vid sökning på ens produkter.

Relevanta kpi:er när du arbetar med röst är konverteringsgrad, konkret försäljning och roi samt, för dem som experimenterar kring lösningarna, besök, ratings och återkommande besök.

En spännande fråga är hur ditt varumärke ska låta. Svaret finns i ditt tidigare varumärkesarbete och ditt företags profilering och position. Det måste sedan förädlas och förfinas för att exempelvis definiera er “tone-of-conversation” och vem det egentligen är man pratar med när man interagerar med ditt företag.

Tre viktigaste sakerna för att lyckas med voice under 2020

1. Allt som går att automatisera kommer att automatiseras, och all automatisering som kan bli konversations- och röstbaserad kommer att bli det. Inled med att öka din förståelse för vad det innebär för ditt företag och varumärke.

2. Om ni är nya kring voice, identifiera var, vid vilka touchpoints och användarfall, som tekniken kan skapa riktig nytta för din kund.

3. Utveckla initiala tjänster och testa, testa, testa.

 

På Webbdagarna Stockholm 17–18 mars 2020 hör du mer om voice. Dessutom blir det föreläsningar om allt från AI till ROI, influencer marketing och rörligt. Inspiration, andras erfarenheter, nätverkande och mingel blir det också. Vi ses på Webbdagarna Stockholm 2020, boka din plats här!

Skribent: Emma Ghebaru, client manager på Storykit.

Missa inga nyheter från Webbdagarna-bloggen!

Genom att signa upp dig på nyhetsbrevet godkänner du IDG:s användarvillkor.