Innehållet på Webbdagarna är både brett och djupt och vi hoppar mellan visionära inspirationstalare och nischade experter med handfasta tips. Vi ser fram emot alla föreläsningar, förstås, men här är fyra guldkorn du som marknadsförare kan spana in lite extra.
Boka din plats på Webbdagarna Göteborg 25-26 september här »
1. Jono Alderson: Why today’s marketing is based on yesterday’s knowledge and how to do instead
Med mer än 20 års erfarenhet av webbutveckling, sökoptimering, analys, konverteringsoptimering med mera vet Jono Alderson vad han pratar om. Och på Webbdagarna Stockholm kommer han i sin föreläsning på förmiddagen den 19 mars att utmana oss med att hävda att allt vi vet om marknadsföring är baserat på gårdagens kunskap.
Nya tekniker och nya beteenden hos användare och kunder gör att vi måste tänka om och tänka nytt. Samtidigt är möjligheterna enorma.
Jono Alderson vill du inte missa om du jobbar med kommunikation och marknadsföring i dag.
2. Tiffany DaSilva: 6 ways to brainstorm new growth ideas
Dag 2, den 20 mars, i vårt spår om Digitala strategier hittar vi fantastiska Tiffany DaSilva, som är expert på growth marketing och grundare av Flowjo.co.
På Webbdagarna kommer hon att bjuda på sex smarta sätt att få fram idéer för tillväxt. Hur kan vi ta tillvara kompetens, erfarenheter och idéer från alla i teamet, inte bara från dem som pratar högst och mest?
Tiffany DaSilva har förslag på metoder som hon kallar ”Dominolösningen” och ”Hur man tappar en kund på 30 dagar”. Speciellt den senare är vi lite extra nyfikna på!
3. Nadya Khoja: Growth by content – driving massive traffic without a big budget
Nadya Khoja avslutar första dagen av Webbdagarna Stockholm med en satirisk och rolig föreläsning om hur vi kan growth-hacka oss själva och bli inflytelserika personer inom kommunikation och marknadsföring.
Dessutom dyker hon upp redan på eftermiddagen den 19:e mars i vårt kunskapsspår om Content. Det är lätt att driva trafik till en webbsida eller en blogg om man har stora resurser, men betydligt svårare om man är en ny aktör med begränsad budget.
Nadya Khoja har många smarta tips på hur vi med hjälp av rätt innehåll och en genomtänkt strategi kan växa och driva trafik utan att ha miljoner till vårt förfogande.
4. Hanaw Rashid: Så lyckas du i den hårda konkurrensen på sociala medier idag
Facebook och Instagram är fortfarande starka kanaler där du kan nå ut till rätt målgrupp, med rätt budskap. Men för att klara den hårda konkurrensen, där företag och organisation trummar ut sina budskap utan uppehåll, behöver du hitta en vinnande strategi.
Hanaw Rashid har en mängd tips och råd som är enkla och effektiva. Du bör till exempel sluta att fokusera på hur många följare du har, den siffran är inte längre relevant. Och att segmentera och vända sig till rätt målgrupp är idag viktigare än någonsin.
Häng med när Hanaw Rashid i högt tempo ger dig tips och råd för att lyckas i sociala medier även framöver.
Det här är bara ett axplock ur utbudet på Webbdagarna Stockholm 19-20 mars för dig som marknadsförare. Missa heller inte Mogens Møller, Ross Simmons, Katarina Walter, Anna Dahlström, Niklas Laninge och ja, listan kan göras lång.
Här finns hela programmet och alla föreläsningar och talare.
Vi ses på Webbdagarna Stockholm 19-20 mars!
Skribent: Katarina Strömberg, programmakare & moderator för Webbdagarna och kursledare för Att skriva för digitala plattformar. Du når henne på katarina.stromberg@idg.se.
Genom att signa upp dig på nyhetsbrevet godkänner du IDG:s användarvillkor.