MENU

Bli en bättre beställare av digital marknadsföring – i tre enkla steg

För att kunna beställa rätt digital marknadsföring behöver du ha koll på hur du ska mäta och följa upp effekten av dina satsningar. Dessutom måste du sätta upp mål, ju mer konkreta desto bättre, och ha tillgång till rätt kompetens och resurser. Pineberrys grundare Michael Wahlgren har tipsen som gör dig till en riktigt bra beställare.

1. Ha förståelse för grunderna

Det går inte att vara bra på allt, och det är därför många företag väljer att anlita en byrå som sköter den digitala marknadsföringen. Även om du inte har tillräcklig kunskap för att hantera digital marknadsföring själv, finns det mycket att tjäna på att förstå grunderna. Som beställare är du ofta ansvarig för att bedöma vad satsningen ger. En stor fördel med digital marknadsföring är att det är mätbart, vilket gör att det går att utvärdera investeringen på riktigt, både vad själva marknadsföringen har gett i kronor och ören, men även byråns arbete och rekommendationer. Detta innebär inte att du behöver bli en fena på allt inom exempelvis Google Ads. Du behöver inte veta exakt hur du får till bra Quality Scores, men det är en stor vinning om du vet vad det är och varför det är så viktigt när du annonserar med Google Ads. Som byrå är det dessutom enklare att jobba med beställare som har en bra förståelse för vad som görs, och min erfarenhet är att slutresultatet allt som oftast blir bättre.

2. Sätt mätbara mål

För att du ska kunna dra nytta av mätbarheten som finns inom digital marknadsföring behöver du ha bra och mätbara mål. Detta kan din byrå hjälpa dig med, men även du som beställare har ett betydande ansvar när det gäller att sätta mål. Utan mätbara mål går det inte att utvärdera investeringen efteråt. Vilket eller vilka mål du väljer beror helt och hållet på vad ditt företag sysslar med och vad du vill uppnå med marknadsföringen. Ju mer konkret mål, desto bättre. Om du exempelvis driver ett tjänsteföretag där det mätbara målet med marknadsföringen är att få leads, är det viktigt att du vet hur många leads som krävs för att få en kund – och dessutom vad en kund är värd för dig. Detta är information som din byrå behöver av dig för att kunna optimera din marknadsföring på bästa sätt.

3. Säkerställ nödvändiga resurser

Även om du anlitar en byrå för att sköta din digitala marknadsföring kommer det nästan alltid krävas andra resurser för att lyckas hela vägen. Detta kan vara att era webbredaktörer behöver skapa nytt innehåll, att era utvecklare behöver bygga om sajten eller att det behövs material för att kunna skapa bra annonser. Det är tyvärr inte ovanligt att vi som byrå ger SEO-rekommendationer som inte blir av på grund av att kunden saknar resurser för att genomföra förändringarna. Som beställare är det därför viktigt att du skaffar dig en bild över vilka resurser som kommer behövas och sedan säkerställer att de finns när du behöver dem.

Vill du lära dig mer om digital marknadsföring och hur du blir en bra beställare av det? Då rekommenderar vi Webbdagarna Academys och Pineberrys gemensamma SEO-kurs, Google Ads-kurs och Facebook Ads-kurs.

 

Skribent: Michael Wahlgren, grundare till byrån Pineberry. Michael är en uppskattad föreläsare, programledare för Sökpodden och författare till de storsäljande böckerna Bygg en pengamaskin och Guldläge på nätet.

 

Missa inga nyheter från Webbdagarna-bloggen!

Genom att signa upp dig på nyhetsbrevet godkänner du IDG:s användarvillkor.