Niklas Laninge är psykologen som specialiserat sig på hur beteendedesign kan användas i allt ifrån kommunikation till produktutveckling och onobarding. Som expert och föreläsare är han omåttligt uppskattad när han på ett träffsäkert och ofta komiskt sätt beskriver hur vi människor faktiskt beter oss och hur företag kan använda den informationen för att skapa affärsnytta.
Hej Niklas, varför är beteendedesign ett viktigt område att ha koll på idag?
För att allt man brottas med, inte minst i det digitala, är beteenden. Att anskaffa fler kunder, att engagera fler under onboardingen, att minska sin churn, att öka konverteringen eller att få fler att sprida ordet om ens produkt eller tjänst – allt handlar om att få någon att utföra ett beteende. Den här typen av utmaningar är supervanliga, men det är tyvärr också supervanligt att organisationer försöker lösa beteendeutmaningar helt utan en grundläggande förståelse för hur man gör detta på bästa sätt.
Vad fascinerar dig mest med att studera och förstå mänskligt beteende?
Överlag blir jag alltid lika glad när vi utfört vad vi kallar för en beteendediagnos, dvs när vi skapar en gedigen förståelse för varför en målgrupp inte utför de beteenden som våra kunder vill att de ska utföra. En beteendediagnos gör en ödmjuk inför användarens situation då den ger en tydlig bild över allt som hindrar denne från att exempelvis använda en tjänst.
Kan du ge något exempel på ett företag eller en organisation som har använt beteendedesign på ett innovativt sätt för att skapa affärsnytta?
Uber, Google och Tiktok har alla kommit långt med att integrera beteendeexperter i deras olika produktteam. Ubers beteendeexperter har sett till så att tjänsten Uber Pool faktiskt funkar och på Tiktok har deras beteendegäng kraftigt minskat spridningen av missinformation.
I Sverige lyfter jag alltid sparappen Dreams som ett lysande exempel på en produkt som vilar på en stabil grund av beteendevetenskap. Dreams var tidiga med att förstå att sparande är beteende och tio år senare har de skördat frukterna med en miljon sparare och att de blivit något av en thought leader inom banking i Europa.
Vilka är vanliga misstag eller fallgropar som företag kan göra när de försöker tillämpa beteendevetenskapliga principer i sin verksamhet?
Samma typ av misstag som jag gör varje gång jag ska lära mig att programmera: man tror att det är enklare än det är, man använder fel, om ens några, metoder, man har inte stöd av experter och man tar sig vatten över huvudet.
Sen tänker man sällan till ordentligt och frågar sig: vilka är de absolut viktigaste men svåraste utmaningarna vi står inför. Det är där beteendevetenskap skapar som mest nytta!
Har du någon personlig favoritinsikt inom beteendedesign som du tycker är särskilt intressant eller användbar?
Som att säga vilket av ens barn som är ens favorit… Nej men mest användrbart är alltid detta med beteendediagnos, att sluta gissa eller chansa på att man förstått användarens problem utan istället gå till botten med vad som hindrar dem från att göra rätt. Herregud vad många värdelösa och oanvända lösningar vi sluppit se om folk bara vågade använda rätt metoder för att förstå sina problem.
Avslutningsvis, vilket råd eller inspirerande tanke skulle du vilja dela med dem som vill använda beteendedesign för att skapa framgångsrika affärsresultat?
Alla utmaningar är beteenden, alla beteenden går att förändra så länge man verkligen förstår beteendets barriärer. Beteendedesign är inte kärnfysik, det är kul att jobba med och ger en otrolig empati för användarens upplevelse.
Till hösten kan du gå två utbildningar inom beteendeinsikter och beteendedesign hos Webbdagarna Academy:
• Beteendeinsikter och webbpsykologi – 1 dag
• Beteendedesign i praktiken – att styra digitala beteenden – 5 tillfällen