Event & Kurser

Beteendedesign i praktiken – att styra digitala beteenden – utbildning med certifiering

Certifieringsgrundande kursprogram
Personlig handledning ingår
Delta enkelt och bekvämt på distans

Bli certifierad på nio veckor – onlinekurs

Beteendedesign har sin grund i inlärningspsykologi och neurovetenskap, vars syfte är att skapa budskap, produkter och design som får människor att agera på det sätt du vill. På den här kursen får du de insikter och verktyg du behöver för att driva beteendeförändringsprojekt och arbeta beteendeinformerat på riktigt – så att du kan öka konverteringen, trigga önskade digitala beteenden och nå ökad kundlojalitet för din produkt eller tjänst.

Kursen sträcker sig över totalt nio veckor och genomförs online. Räkna med ca 8-16 timmar per vecka. Under kursens gång applicerar du lärdomarna skarpt på riktiga utmaningar i din yrkesroll. Kursen bygger på erfarenheter och lärdomar från några av Sveriges ledande experter inom beteendedesign och beteendeinsikter.

Kursen är perfekt för dig som jobbar inom marknadsföring, produktutveckling, kommunikation, tjänstedesign – eller på något annat sätt arbetar med att påverka kunder eller användares beteenden. Efter avslutad kurs blir du Certifierad inom beteendedesign och webbpsykologi.

Boka kursen här

Distans
12 sep - 7 nov
Pris: 29 950 kr ex. moms

Grupprabatt: Anmäl två eller fler och få 50% rabatt för medföljande kollega/kollegorna.

Omfattning: Kursen pågår på deltid (cirka 15 procent) under nio veckor och varvar liveföreläsningar, personlig handledning och eget casearbete. Kursen passar utmärkt både om du jobbar heltid eller är mellan jobb.

Egen studietid: Cirka fyra timmar per vecka.

Plats: Distans via Zoom.

Frågor? Maila oss på webbdagarna@idg.se eller ring Martina Berg på 08-453 60 00.

Håll dig uppdaterad om nya kurstillfällen

Det här lär du dig på kursen

  • Att diagnostisera beteenden och förstå varför ett visst användarbeteende inte blir av
  • De viktigaste beteendeförändringsteknikerna för copywriting och konverteringsoptimering
  • Hur psykologi och beteendeinsikter kan användas i utveckling av innovativa affärsmodeller och i din prissättning
  • Att skapa grunden för experiment och piloter i syfte att utvärdera dina beteendeinsatser
  • Skillnaden mellan nudges och beteendeinformerade lösningar – när och hur beteendeinsikter kan användas för att tweaka och optimera ett gränssnitt och när de används för innovation

Utbildare: Niklas Laninge – ledande expert inom beteendedesign

Niklas Laninge är psykolog som grundat en rad digitala företag där beteendeförändring alltid varit kärnan i verksamheten. Sedan 2010 har han skrivit böcker om beteendedesign samt föreläst och hjälpt företag att använda insikter från psykologi i kommunikation och produktutveckling. I dag arbetar Niklas som VD för Nordic Behaviour Group.

Niklas är huvudansvarig för kursprogrammets innehåll.

  • Med humoristiska exempel och ögonöppnande forskning fick vi lära oss nya sätt att verkligen förstå användarnas beteenden och processen för att på riktigt få till en beteendeförändring.
    – Frida Norin, Produktägare, Avanza

Kursinnehåll och upplägg

Kursen innehåller fem undervisningstillfällen som sker varannan vecka via Zoom. Varje tillfälle varvar kunskapsmoment med verkliga case och avslutas med att du får en hemuppgift och en metod eller en checklista att utgå ifrån i arbetet med ditt egna beteendeprojekt.
Alla undervisningstillfällen pågår mellan 09:00-12.00 på datumen nedan. Vid varje tillfälle finns möjlighet för diskussioner och grupparbeten på eftermiddagen samma dag 13:00-16:00. 

Undervisningstillfällen:

  • 12 september: Introduktion och att hitta målbeteenden för insatser
    – Hur du zoomar in och hittar det beteende som kommer få störst effekt på din utmaning
  • 26 september: Nudging och last mile-lösningar
    – Lär dig hur tillämpad beteendevetenskap kan användas för att optimera gränssnitt genom att appliceras inom konverteringsoptimering, copy- och UX-writing
  • 10 oktober: Beteendeinformerade lösningar
    – Lär dig gå till botten med en beteendeutmaning för att sedan använda beteendeförändringstekniker som grund för helt nya lösningar och affärsmodeller
  • 24 oktober: Prissättning, etik och biverkningar av beteendeinsikter
    – Se hur psykologiska drivkrafter används för att påverka uppfattningen om priser och hur du bör se till psykologin när du prissätter en tjänst eller produkt. Du får också ett ramverk för att säkerställa att du använder din beteendekunskap på ett etiskt korrekt sätt
  • 7 november: Experiment och utvärdering
    – Lär dig designa experiment och piloter på ett sätt som gör att du kan säga om din insats verkligen hade önskad effekt på målbeteendet

 

Show and tell

Efter respektive undervisningstillfälle finns utrymme för dig som deltagare att lyfta upp egna projekt, dela lärdomar eller be om feedback från övriga deltagare. En av dina lärare kommer att finnas med under samtliga fem show and tell-pass men notera att innehållet i dessa skapas av deltagarna själva.

Personlig handledning

I deltagaravgiften ingår även tre personliga handledningstimmar via Zoom i anslutning till kursperioden.

Certifiering

Efter avslutad kurs och godkända arbetsuppgifter blir du Certifierad inom beteendedesign och webbpsykologi från Webbdagarna Academy.

Vilket affärsvärde har ökad kompetens inom beteendeinsikter?

  • Utmaningar handlar ofta om beteenden. Oavsett om det är retention, engagemang, aktivering eller något annat er organisation står inför så går det garanterat att bryta ner till en rad specifika aktiviteter som kunden, användaren eller invånaren ska göra.
  • Att skapa lösningar utan att förstå problemet du vill lösa eller de barriärer som orsakar problemet är ineffektivt, dyrt eller både och. I utbildningen lär vi ut metoder som systematiserar de barriärer som användare och kunder upplever.
  • Framtiden är beteendebaserad, organisationer som Google, FN och brittiska regeringen har alla skapat en eller flera beteendeenheter då denna kompetens visat sig vara ett perfekt komplement till produktutvecklare, designers, kommunikatörer, marknadsförare och ledare

Vill du veta mer? Här kan du läsa om hur beteendesign fick fler barnfamiljer att köpa nyttigare bröd!

  • Ger flera bra praktiska verktyg och ger en nya perspektiv på hur mänskliga beteenden fungerar.
    – Alexandra Svensson Thorsman, Informationssäkerhetsspecialist, Svenska kraftnät

Vanliga frågor

Ja, du får modeller, mallar och digitala arbetsblad kopplade till respektive moment samt powerpoints från samtliga tillfällen så att du kan klippa och klistra ihop din egen beteendepresentation.

Certifieringen är ett kvitto på att du har djupa kunskaper inom beteendedesign och webbpsykologi – samt att du har visat att du kan omsätta kunskaperna i praktiken. Du kan använda det som en del i din karriärutveckling samtidigt som det skapar mycket stort värde för din arbetsgivare, dels genom att ha investerat i din kompetens och dels då du löpande arbetar hands-on med din organisations beteendeutmaningar under kursens gång.

I deltagaravgiften ingår ett livslångt medlemskap i kursens officiella Slack-grupp – Beteendecirkeln – där du kan hålla kontakten med övriga alumner och dela insikter, tips och erfarenheter kring ert fortsatta arbete med beteendedesign.

Det enda som krävs är att du har tillgång till en dator, mobil eller surfplatta med god internetuppkoppling. Du behöver inte något särskilt program installerat utan du ansluter enkelt till videoplattformen Zoom – där undervisningstillfällena hålls – via länkar som vi skickar till dig per mail i anslutning till varje tillfälle.

Du kan avboka din plats kostnadsfritt fram till 21 dagar före utbildningstillfället. Därefter går det att boka om platsen till ett kommande tillfälle. Vänligen observera att ombokning endast gäller fram till och med 7 dagar före utbildningstillfället. Vid avbokning mindre än 7 dagar inför utbildningstillfället godtas endast sjukdom som giltigt skäl, annars debiteras hela avgiften för utbildningen och platsen är förbrukad. Bokad plats kan överlåtas till en kollega utan kostnad fram till 2 arbetsdagar före utbildningen, men behöver meddelas omgående. Eventuell avbokning, ombokning eller överlåtelse meddelas skriftligen till webbdagarna@idg.se. Övriga villkor: För dig som reser rekommenderar vi avbokningsbara alternativ vid bokning av resa och uppehälle.

Vi svarar gärna på dina frågor! Du når oss enklast på webbdagarna@idg.se.

Se pris och boka