Event & Kurser
Katarina Strömberg: “Du har mikrosekunder på dig för att fånga läsarens uppmärksamhet”

Katarina Strömberg: “Du har mikrosekunder på dig för att fånga läsarens uppmärksamhet”

Katarina Strömberg har arbetat som journalist i över 20 år och är kursledare på Webbdagarna Academys kurs “Skriva för digitala plattformar”. Här ger hon sina bästa tips och insikter kring skrivande 2023!

Vilka är de vanligaste utmaningarna som skribenter har idag på digitala plattformar?

Den allra vanligaste utmaningen är att skriva alltför komplicerat. Vi vill gärna ge en bakgrund till det vi berättar och framstå som experter på området. Då krånglar vi till det och fastnar i långa formuleringar och svåra ord. Det fungerar inte i snabba kanaler, där du har mikrosekunder på dig för att fånga läsarens uppmärksamhet.

Vilka handfasta tips har du till den som tycker det är svårt att skriva för digitala kanaler?

Jag har en hel verktygslåda att bjuda på, men några tips är:

Är det lättare att få flow i sitt skrivande för digital plattformar när vi samarbetar?

Att skriva kan verka som en uppgift man helst gör på egen hand, i lugn och ro på sin kammare. Så kan det ofta vara, vi behöver koncentration och fokus för att få till bra texter. Och gärna även tid och tålamod, det är två avgörande faktorer. Samtidigt är delar av skrivandet något som verkligen fungerar att göra tillsammans. Att spåna kring rubriker tillsammans brukar till exempel vara både kreativt och roligt. Någon kommer på en bra formulering, någon annan bygger vidare på den och en tredje slipar den till perfektion. En kollega som läser texten kan bidra med både förbättringsförslag och välförtjänt beröm.

Det talas idag mycket om AI kopplat till just copywriting och skrivande – vad är din syn på hur AI kommer påverka?

Jag har följt utvecklingen inom AI-genererad text ett tag och det som händer just nu, med exempelvis Chat GPT, är superspännande. Jag lät faktiskt Chat GPT göra en av övningarna som jag brukar ha på kursen. Resultatet? Ja, det var väl så där. Men tekniken utvecklas och jag tror att det finns många områden där den kan vara till stor hjälp, vid rubriksättning till exempel. Samtidigt handlar skrivande mycket om sådant som tonalitet, känsla och tajming. Där är vi levande skribenter fortfarande vassare. Jag ser framför mig en skön kombination av det bästa av två världar.

Varför ska man gå kursen ”Skriva för digitala plattformar”?

Kursen är fokuserad på att ge konkreta råd och tips som verkligen kan användas redan dagen efter, oavsett plattform och ämne. Dessutom får deltagarna diskutera, fråga och reflektera kring sitt skrivande, vilket ger såväl energi som nya insikter. Och en bonus: Vi brukar ha jättekul!

Vad är det typiska intrycket av en deltagare som lämnar din kurs?

– Att de älskar text och skrivande lika mycket som jag och att de gärna pratar om allt från kommatering till tonalitet. Dessutom har de nästan alltid ungefär samma utmaningar vad gäller texter i digitala kanaler, även om de kommer från helt olika typer av företag och organisationer.

Läs mer om kursen “Skriva för digitala plattformar”

Skribent: Martina Berg, Webbdagarna Academy

Missa inga nyheter från Webbdagarna-bloggen!

Genom att signa upp dig på nyhetsbrevet godkänner du IDG:s användarvillkor.