Event & Kurser

Growth marketing – strategier och arbetssätt

99,3% nöjda deltagare hittills
Erfaren och välkänd kursledare
Delta tryggt och enkelt på distans

För dig som vill arbeta mer datadrivet

Growth marketing är ett datadrivet och kundfokuserat förhållningssätt till marknadsföring som ligger bakom den snabba tillväxten hos varumärken som Slack, Spotify, AirBnB, Dropbox och Uber. På denna heldagskurs ger vi dig aktuella kunskaper om de strategier och arbetssätt som definierar framgångsrik growth marketing i dag – och visar hur ett growth-mindset kan leda till dramatisk tillväxt även för ditt varumärke.

Kursen är perfekt för dig som arbetar med marknadsföring, kommunikation eller digital affärsutveckling och som vill påbörja din egen resa mot att bli en fullfjädrad growth marketer genom att använda mer data, kundfokus och kreativitet i din digitala marknadsföring.

Det här lär du dig på kursen

  • De viktigaste grundbultarna i en growth-fokuserad och datadriven marknadsstrategi
  • Vilka data du behöver ha på plats för att utnyttja potentialen i growth marketing
  • Vilka plattformar, verktyg och system en framgångsrik growth marketer jobbar med
  • Hur du mäter och analysera dina marknadsaktiviteter
  • Varför vissa företag lyckas med growth marketing – och vissa andra misslyckas
  • Hur du skapar en kundfokuserad helhet av dina marknadsaktiviteter inom exempelvis sociala medier, e-postmarknadsföring, SEO, SEM, display och influencersamarbeten

Kursprogrammet

09.00-10.45 – Kom igång med ett datadrivet mindset

  • Därför arbetar fler och fler datadrivet. Den tekniska utvecklingen och lyckosamma case
  • Förstå kundens köpresa och lär dig studera målgruppens beteenden
  • Behovet av data för att kunna arbeta med målgruppssegmentering
  • Vad kan vi spåra? Så kartlägger du hur kunden rör sig i både det digitala och i det fysiska

 

10.45-11.00 – Förmiddagspaus

 

11.00-12.00 – Workshop: Sätt upp mål och delmål för att lyckas

  • Lär dig att sätta relevanta mål och delmål för att lyckas med datadriven marknadsföring och för att kunna arbeta sekventiellt. Här får du jobba hands-on med de utmaningar du och din organisation har framför er.

 

12.00-13.00 – Lunch

 

13.00-14.30 – Gör din organisation datadriven – och undvik misstagen

  • Fallgroparna – all digital marknadsföring är inte datadriven
  • Så kommer du igång med arbetet och så undviker du investeringar i system du inte använder
  • Lagar och regler kring insamling och användning av data
  • Checklista! Vad du behöver ha på plats beslutsmässigt, organisationsmässigt och tekniskt för att kunna arbeta datadrivet

 

14.30-14.45 – Eftermiddagspaus

 

14.45-16.00 – Growth hacks – så använder du datan för att öka tillväxten

  • Growth hacksen som tillsammans gör din datadrivna marknadsföring framgångsrik
  • Så maximerar du din aktivitet kanal för kanal: Från Facebook och Google-data till e-post, affiliates och influencersamarbeten

Kursledare: Sara Öhman

Sara är frilansande konsult och en av Sveriges främsta experter inom datadriven marknadsföring och sociala medier, med fokus på att driva och konvertera trafik.

Hon är dessutom en mycket uppskattad Webbdagarna-talare och har många års erfarenhet av att leda kurser och workshops över hela landet.

  • Mycket bra kurs om hur viktigt det är att arbeta datadrivet för att lyckas med marknadsföringen
    – Hanna Nordquist, Brand Manager, Husqvarna AB

Vanliga frågor om distanskursen

Kursinnehållet är detsamma, med en kursledare som leder och guidar dig under dagen, och du lär dig precis lika mycket på båda versionerna av kursen. Enda skillnaden är att distanskursens struktur är anpassad för en digital kursupplevelse. Det innebär att exempelvis dagens övningar har ett format som är optimerat för distansarbete.

Du kan ställa frågor till kursledaren före, under och även efter kurstillfället. Du har även möjlighet att interagera med andra deltagare under kursen.

Det enda som krävs är att du har tillgång till en dator, mobil eller surfplatta med god internetuppkoppling samt hörlurar. Det är även önskvärt att du kan sitta ostört. Du behöver inte något särskilt program installerat utan du ansluter enkelt till videoplattformen Zoom – där kursen hålls – via en länk som vi skickar till dig per mail i anslutning till kursstart.

Om du mot förmodan inte är nöjd med distanskursen erbjuder vi dig möjligheten att delta på ett framtida tillfälle av den fysiska versionen av kursen – utan extra kostnad.

Fler vanliga frågor

Efter avslutad kurs får du tillgång till kursledarens hela presentation. Den fungerar som en sammanfattning av dagens lärdomar som du kan gå tillbaka till i efterhand vid behov. Du har även möjlighet att ställa frågor till kursledaren upp till tre månader efter kursen för att få fortsatt stöd med ditt arbete inom growth. Detta brukar vara mycket uppskattat av våra deltagare.

Vi har branschens kanske allra mest generösa avbokningsvillkor. Du kan avboka din plats helt kostnadsfritt fram till 30 dagar före kursstart. Får du förhinder efter detta datum kan du överlåta din plats till en kollega utan kostnad – eller välja att ha bokningen innestående till framtida kurstillfällen. Din bokning går alltså inte till spillo även om du får förhinder att delta med mycket kort varsel.

Vi svarar gärna på dina frågor! Du når oss enklast genom att maila webbdagarna@idg.se eller ringa/sms:a John Sundström på 070-7257188.

Några av de hundratals företag vi utbildat tidigare

Passar inte datumet? Lämna din mailadress här så håller vi dig uppdaterad om nya kurstillfällen.

Se kursdatum och boka