Kathy Gong, Ross Simmonds, Anna Rosling Rönnlund, Emma Frans och Jono Alderson. Det är bara några av alla de fantastiska personer du inte får missa att lyssna till på Webbdagarna Stockholm den 19 – 20 mars.
Lamporna i lokalen släcks. Musiken dämpas försiktigt och stängs därefter av helt. Sorlet från publiken, som just har satt sig tillrätta i bänkraderna, lägger sig. Klockan är precis 09.00 och årets magiska och helt färska introduktionsfilm drar igång.
Det är mitt speciella ögonblick på Webbdagarna. De där sekunderna, fyllda av förväntan, när två dagar av kunskap, inspiration, energi, insikter och aha-upplevelser ligger orörda framför oss.
Boka din plats på Webbdagarna Göteborg 25-26 september här »
En av höjdpunkterna i år du inte får missa är Kathy Gong, som är AI-expert och grundare av spelföretaget WafaGames. Hon är en av Kinas ledande entreprenörer och blev som tioåring landets yngsta nationella mästare i schack. Att skapa relevant innehåll är viktigt långt bortom marknadsföring, menar Kathy Gong. Innehåll är en av de viktigaste konkurrensfördelarna i dag och det är tekniken i framkant som ska hjälpa oss att skapa det.
För ett par år sedan gjorde Ross Simmonds, proffs på digital marknadsföring, ett bejublat framträdande på Webbdagarna Stockholm och nu har vi den stora äran att ha honom på vår scen igen. Den här gången handlar det om hur AI påverkar vår marknadsföring och kommunikation och tipsen är många, oväntade och extremt användbara.
Emma Frans, doktor i epidemiologi, forskare och skribent, utmanar oss att fundera på om det vi läser (och delar) på nätet egentligen är fakta eller om det helt enkelt bara är trams. Hon visar varför det är viktigt att hamna rätt i all information vi har tillgång till och att ha ett vetenskapligt förhållningssätt och en faktabaserade världsbild.
Fakta som grund för att ta rätt beslut kommer vi också att få höra mer om när superstjärnan Anna Rosling Rönnlund, medgrundare till Gapminder, författare och TED-talare, intar scenen. Med en rättvisande bild av hur det ser ut i världen, baserad på data, kan vi förstå världen och se på dess invånare på ett nytt sätt. Anna Rosling Rönnlund kommer dessutom att bjuda på konkreta tips på hur vi i vår vardag kan undvika att basera viktiga beslut på missuppfattningar.
Jono Alderson är full-stack utvecklaren som blev digital strateg, med koll både på tekniken och människors beteende. På Webbdagarna lovar han att hjälpa oss att överleva den revolution som teknikutvecklingen innebär. Allt vi kan om marknadsföring och kommunikation är baserat på gårdagens regler, nu måste vi tänka helt om.
Och mycket, mycket mer. Se hela programmet här.
Nu längtar jag lite extra till de där skälvande sekunderna precis när Webbdagarna Stockholm drar igång. Ett litet uns nervositet, en hel dos förväntan och en enorm glädje inför allt vi ska få höra och se.
Vi ses på Stockholm Waterfront den 19-20 mars!
Skribent: Katarina Strömberg, programmakare & moderator för Webbdagarna och kursledare för Att skriva för digitala plattformar. Du når henne på katarina.stromberg@idg.se.
Genom att signa upp dig på nyhetsbrevet godkänner du IDG:s användarvillkor.