Event & Kurser
Frågor och svar kring Google Analytics 4 och GDPR

Frågor och svar kring Google Analytics 4 och GDPR

Under sommaren kom två uppmärksammade besked: IMYs (Integritetsskyddsmyndigheten) beslut om att fyra stora svenska bolag bryter mot GDPR genom användningen av Google Analytics – Universal Analytics, och EU – US Data Privacy Framework som godkänner dataöverföring av personuppgifter till USA. Det har varit mycket information under en kort period så vi tog ett samtal med vår kursledare på Google Analytics 4 – Ted Solomon. Ted är grundare av den datadrivna marknadsföringsbyrån Ctrl Digital och en av Sveriges ledande experter på digital analys och teknisk marknadsföring.

 

Hej Ted, kan du kort beskriva vad som skett under de senaste månaderna?

Absolut, en kort sammanfattning av vad som har hänt är följande:

Värt att notera är att DPF har mötts av kritik från vissa experter som anser att det inte går långt nog för att skydda personuppgifter. Andra experter är mer positiva till DPF, och anser att det är ett steg i rätt riktning.Det är fortfarande för tidigt att säga hur DPF kommer att påverka företagens användning av GA eller andra verktyg för datainsamling. Det är dock tydligt att DPF kommer att ha en betydande inverkan på dataskyddsområdet i EU och USA.

Vad innebär detta för verksamheter som använder eller ska börja använda Google Analytics 4?

Ramverket ger ett visst skydd för EU-medborgarnas personuppgifter men det är fortfarande viktigt att verksamheter vidtar lämpliga säkerhetsåtgärder för att skydda insamlad data. Risken är fortfarande att vissa implementerar Google Analytics 4 (GA4) på ett sätt som bryter mot GDPR. Många funktioner som rör Googles annonsaffär är påslagna som standard. För att verksamheter ska kunna säkerställa att deras användning av GA4 är GDPR-kompatibel är det viktigt att de:

Vilka valmöjligheter finns?

Det finns flera olika valmöjligheter och vad som är bäst val för en verksamhet beror på en rad faktorer, till exempel verksamhetens riskaptit, analysbehov, budget och tekniska kapacitet. Här är några valmöjligheter som våra kunder ställer sig inför.

Hur ska man tänka om man överväger en kurs i Google Analytics 4?
Om du vill lära dig mer om Google Analytics 4 är en handledd kurs ett bra alternativ. Handledda Google Analytics 4-kurser är ett effektivt sätt att lära sig om verktyget från grunden till mer avancerade begrepp och tekniker. Med en erfaren handledare kan du få feedback på ditt arbete och öka dina färdigheter snabbare.

Också något annat – om Google Analytics 4 var en superhjälte, vilken superkraft skulle den då ha enligt dig?

GA skulle kanske vara ett orakel som andra superhjältar vänder sig till när de stöter på problem som de inte lyckas knäcka själva. Superkraften skulle vara att koppla upp sig mot olika datakällor som övervakningskameror och databaser, analysera skurkaktiviteter och visualisera insikter som visioner åt andra hjältar. Alla hjältar behöver lite av en sidekick.

Till hösten kan du gå två utbildningar inom Google Analytics 4 hos Webbdagarna Academy:

Google Analytics 4 – introduktion
Google Analytics 4 – certifiering