Nästan all digital marknadsföring driver in trafik till en plattform där du vill att besökaren ska göra något. Med en plan för vilken roll den har, vem den är för, samt hur du ska jobba med den strategiskt för att uppnå dina mål, kan sajten nå sin fulla potential. Martin Sturelind är kursledare för webbdagarna academys kurs “Webbstrategi – maximera din viktigaste plattform”.
Hej Martin, vem är du?
Mitt arbete kännetecknas av planering och struktur, vilket inte är lika lätt att applicera utanför jobbet med två små barn. Efter många år som webbansvarig på olika företag jobbar jag nu på Aimfor sedan tre år tillbaka som konsult. Jag har alltid intresserat mig för ny teknik och skapandet av webbplatser, vilket har gjort att jag samlat på mig en bred erfarenhet när det kommer till allt som har med webbplatser att göra. Allt från köp av domän till att framgångsrikt lansera en webbplats som attraherar rätt målgrupp. Jag har med andra ord en svag punkt för webbutveckling, optimering och konvertering. Från att i början ha varit väldigt mycket hands-on, så jobbar jag numera alltmer strategiskt. Logik, struktur och kvalitet är mina “words to live by”.
Vad jobbar Aimfor med?
Aimfor är en digital partner som hjälper företag att växa genom att driva trafik, samt konvertera besökare och leads till kunder – med hjälp av innehåll, teknik, design, annonsering och analys. Bolag byggs av människor, så om vi kan få människorna att växa, bygger vi bolagen. Det gäller anställda, kunder, och oss.
Vilka utmaningar och möjligheter finns kopplat till att ta fram en webbstrategi?
Den största utmaningen är att veta var man ska börja och att verkligen ta sig tid till att arbeta löpande med webbstrategin.
Om man hoppar direkt på byggandet eller förbättringarna av sajten är det lätt att det blir spretigt.
Den största möjligheten med en webbstrategi är att den kommer spara tid åt verksamheten och säkerställa att webbplatsen arbetar mot uppsatta mål.
Vilka är vanliga misstag som ni ser kopplat till webbplatser?
I många fall så är det bara en person som har ansvaret för webbplatsen och det är svårt för en person att ha koll på allting, så därför är det ofta ganska många misstag man stöter på. En av de vanligaste är nog att man skapar en webbstruktur som är anpassad utefter hur företaget ser ut, och inte från besöksdata och SEO-analys.
Varför är en webbstrategi så viktig idag?
En webbplats är i många fall ett företags viktigaste kommunikationskanal och varumärkesbyggare. Att inte tänka strategiskt kring hur man ska arbeta med webbplatsen är ett recept för misslyckande.
Och till sist – några konkreta tips till den som idag saknar en webbstrategi?
Det bästa tipset är givetvis att gå vår kurs, men i övrigt så tycker jag man ska kunna svara på följande frågor:
Bara att skriva ned svaren på ovan frågor är en bra start kring att tänka mer strategiskt kring sin webbplats.
“Läs mer om kursen Webbstrategi – maximera din viktigaste plattform »
Skribent: Martina Berg. Du når oss på webbdagarna@idg.se.
Genom att signa upp dig på nyhetsbrevet godkänner du IDG:s användarvillkor.