Tina Sayed Nestius är konsult med lång erfarenhet av strategiskt arbete med digital marknadsföring, särskilt inom sociala medier. Hon har skrivit boken #BliDigitaltSmart – sociala medier för företagare och utbildat flera hundra marknadsförare i strategiarbete för sociala medier. Bland uppdragsgivarna hittas Pensionsmyndigheten, Rättviseförmedlingen, Riksidrottsförbundet och skönhetsmagasinet Daisy Beauty. På Webbdagarna den 16-17 november uppmanar hon oss att “Sluta kasta våra pengar i sjön!”.
Berätta kort om din programpunkt?
Många lägger onödigt mycket pengar på annonsering i sociala medier utan att ha grundläggande kunskap om vilket slags innehåll de ska annonsera gentemot sina kunder, vilket i förlängningen innebär att de kastar pengar i sjön. Det vill jag förändra. Samtidigt vill jag att de som lyssnar ska få reda på hur otroligt mycket de kan lära sig om sina målgrupper genom att lägga tid på att marknadsföra sig organiskt. Och få klart för sig vad de kan vinna på denna kunskap..
Vad är det viktigaste för företag som vill lyckas de kommande åren?
Att ha sin strategi klart för sig och utgå från statistik och verkliga siffror i stället för magkänslan. Det låter kanske självklart, men det är förvånansvärt många som inte jobbar efter en regelrätt plan och ännu fler som inte översätter sin plan till verkliga, mätbara siffror. Utan att veta hur det är nu är det väldigt svårt att sätta riktningen mot hur jag eller vi vill att det ska vara om ett, tre och fem års tid.
Vilken faktor är viktigast i ett framgångsrikt samarbete?
Lyhördhet, transparens och medbestämmande. Ju mer öppenhet, tydlighet och respekt för andra som finns, desto lättare att komma fram till beslut som gynnar alla och är bäst för verksamheten eller samarbetet. Sen skadar det inte att ta in olika perspektiv, att bara samarbeta eller jobba med likadana personer leder oftast till rätt dåliga beslut.
Vilken är den värsta fällan att kliva i när man marknadsför sig digitalt?
Att stirra sig blind på hur andra gör, vare sig det handlar om konkurrenter eller samarbetspartners, och försöka kopiera dem. Det är klart att du kan och ska ta inspiration av det som andra gör bra, men vila tryggt i det du själv vill och kan. Dina konkurrenter har kanske helt andra målsättningar med sin marknadsföring än vad du har.
Ge oss ditt allra bästa råd?
Haha, oj vad svårt! Mitt allra bästa råd är nog att se till att det du gör mycket och ofta känns meningsfullt och roligt, och ger dig energi. Oavsett om det är jobb eller privat.
Vilken är din favorit tv-serie eller bok som vi andra inte får missa?
Jag älskar tv-serie där människor som avviker från normen får ta plats utan att man gör en grej av det. Både brittiska serien Sex Education och amerikanska serien Atypical är bra på att ha en bredd av karaktärer. Sedan vill jag gärna tipsa om Chimamanda Ngozi Adichies olika böcker och kanske framför allt hennes TED talk “The Danger of a Single Story”.
Vad är din go to för inspiration?
Andra kloka människor. Jag är med i ett nätverk för kvinnor som heter Friday Lab och hittar inspiration bland övriga medlemmar i princip varje dag. Underskatta inte kraften av att få input av andra människor, oavsett om de känner till dig eller din bransch. Det öppnar verkligen ögonen för oanade möjligheter.
Varför får våra besökare absolut inte missa att lyssna på just dig?
Jag är en ganska energisk och passionerad föreläsare och får alltid höra att jag var livligast av alla talarna. Så de kommer förhoppningsvis att få energi av mig. Sedan är jag övertygad om att det jag har att säga är relevant och intressant för alla som marknadsför sig digitalt.
Vilken första mening kommer att inleda din föreläsning?
“Jag får ofta höra att organisk marknadsföring, särskilt i sociala medier, är död, att det bara är köpt marknadsföring som gäller. Men det är en lögn och nu ska jag berätta varför.”
“Läs mer om Webbdagarna 16-17 november, 2022 »
Skribent: Webbdagarnas redaktion. Du når oss på webbdagarna@idg.se.
Genom att signa upp dig på nyhetsbrevet godkänner du IDG:s användarvillkor.