Event & Kurser
“Våga släpp prestigen och ta ditt bolag snabbare till version 2.0”, uppmanar Terry Träff

“Våga släpp prestigen och ta ditt bolag snabbare till version 2.0”, uppmanar Terry Träff

Från början verkade Terry Träff, Digital growth & transformation consultant, inom musikbranschen under MySpace-eran. Men efter att skiftat fokus mot strategi och marknadsföring inom e-handel, arbetar han nu främst med digital tillväxt och transformation inom olika branscher såsom bilindustrin, försäkringsbranschen och några av Sveriges ledande e-handelsbolag. Terry menar att oavsett om du är marketing manager på en start up, CMO på en börsnoterad bank eller account manager på ett produktbolag finns det alltid utmaningar och möjligheter till ytterligare digital tillväxt kopplat till digitala initiativ. För att ta ditt bolag till version 2.0 måste du våga vara nyfiken, och helst lägga prestigen åt sidan för en stund.

Berätta om din programpunkt?

Min föreläsning handlar om att lära sig och förstå data på ett bättre sätt, för att kunna skapa bättre förutsättningar inför ditt bolags tillväxtresa. Många följer fortfarande skolboksexempel som i mångt och mycket är utdaterat. Låt oss därför så ett frö med det jag kommer prata om.

Vad är det viktigaste för företag som vill lyckas de kommande åren? 

Att våga. Våga testa, våga göra fel, våga investera. Många bolag håller tillbaka för att man inte vill riskera något, men det är här lärdomarna gömmer sig och insikterna till tillväxt finns.

Vilken faktor är viktigast i ett framgångsrikt samarbete/starkt team?

Riv alla dessa silos som jag fortfarande ser så många bolag, stora som små, arbetar i. Arbeta mer tvärfunktionellt, lär varandra och av varandra, vi alla har olika förutsättningar, erfarenheter och kunskaper. Jag har många exempel på företag, som börjar samarbeta mellan resurser och team, som får en helt annan utväxling av sitt arbete i det stora hela, genom att göra detta.

Vilken är den värsta fällan att kliva i gällande sitt yrkesliv? 

Att tro att man redan kan allt, saker förändras så fort nu för tiden och man måste fortsätta vilja utvecklas och vara öppen för att lära sig.

Ge oss ditt allra bästa råd?

Släpp prestigen och bli mer nyfiken, du bör självklart ha din yrkesstolthet men den kan du istället förstärka genom att samarbeta med dina kollegor och byråer. Ju mer du vågar fråga, ju mer kommer du lära dig. Ingen är fullfjädrad, men ett starkt team som vill åt samma håll kommer skapa fantastiska saker på vägen dit.

Vilken är din favorit-podcast/bok/film/tv-serie som vi andra inte får missa?

Jag lyssnar gärna på poddar om psykologi och beteenden, som exempelvis Under the Cortex av Association for Psychological Science. När det kommer till tv-serier så älskar jag Peaky Blinders som handlar om gangsterfamiljen Shelby i Birmingham, England i efterdyningarna av första världskriget.

Vad är din go to för inspiration?

Framgångsrika konkurrenter till mina kunder, det finns så många duktiga där ute som man kan inspireras av. För min personliga del så får jag som bäst inspiration med musik i öronen och en lång promenad för bara landa tankarna.

Varför får våra besökare absolut inte missa att lyssna på just dig?

För jag verkligen vill få fler att arbeta på ett smartare sätt, jag kan inte allt och har aldrig påstått det heller, men det jag kan gör jag väldigt bra. Min önskan är att du ska få med dig något konkret av detta, något som sätter igång maskineriet eller åtminstone sår ett frö, något som hjälper dig framåt.

Vilken första mening kommer att inleda din föreläsning?

Förutom “så kul att så många vill lära sig något nytt idag”, så är den första meningen av min föreläsning “Låt oss lägga prestigen åt sidan en stund och titta på den faktiska datan”.

“Läs mer om Webbdagarna 16-17 november, 2022  »

 

Skribent: Webbdagarnas redaktion. Du når oss på webbdagarna@idg.se.

 

Missa inga nyheter från Webbdagarna-bloggen!

Genom att signa upp dig på nyhetsbrevet godkänner du IDG:s användarvillkor.