I snabba och föränderliga tider är det lätt att bli frånåkt, om man inte följer utvecklingen noga. Jenny Gejke, som ansvarar för SJ:s prisade digitala försäljningskanaler, vet hur man kan hitta värdefull inspiration och information – som hela teamet får ta del av samtidigt.
På en dynamisk arbetsplats i digitaliseringens tidevarv är det lätt att dagarna bara svischar förbi. Olika projekt initieras löpande: ny teknik ska implementeras, man ska ta hänsyn till ändrade lagar och regler och dessutom följa förändringar i kundernas förväntningar – och det är bara ett axplock.
Boka din plats på Webbdagarna Göteborg 25-26 september här »
Även om varje enskild del slutförs med bravur så finns risken att man missar någon avgörande utveckling, som i längden förändrar villkoren för hela ens bransch. Hur gör man då för att undvika att bli en av dem som inte ser skogen för alla träd? Ett sätt kan vara att lämna kontoret för ett event som ger nya tankegångar.
Jenny Gejke, ansvarig för SJ:s digitala försäljningskanaler, valde förra året att besöka Webbdagarna med hela sitt team.
– Det fanns två anledningar till vår närvaro. Dels är det ett sådant event som samlar ihop vad som händer just nu inom området digital tjänsteutveckling, vilket är värdefullt. Det är dessutom ett evenemang som ligger nära geografiskt, så att hela teamet kan få chansen att göra något tillsammans.
Att slå ner på takten som grupp under två dagar, med inget annat på agendan än att gemensamt inta insiktsfull information har flera fördelar.
– Många av oss kände att vi fick inspiration kring hur man kan jobba med vår digitala kundupplevelse på ett mer samordnat sätt. Och just att man är där som ett team ger mycket att diskutera efteråt eftersom man får samma upplevelser på plats.
Det är också ett sätt att hålla upp fingret i luften och känna av hur ens företag ligger till jämfört med andra aktörer.
– Man får alltid en massa idéer när man är där. Efter vissa föredrag känns det som att vi är jätteduktiga inom det området, att vi jobbar helt rätt. Men man kan också känna ”det här kan vi bli bättre på”.
Det senaste året har teamet bakom SJ:s digitala försäljningskanaler verkligen fått bekräftelse på att de är på rätt väg. SJ blev ”Sveriges bästa sajt” på Topp 100 och vann klassen ”Digitala produkter och tjänster” på Swedish Design Awards. De blev dessutom rankade som Sveriges mest digitala reseföretag i managementkonsultföretaget BearingPoints årliga mätning Digital Leaders in Sweden 2019.
– Men vi måste hela tiden vidareutveckla våra tjänster utifrån kundernas ökade förväntningar. Vi har gjort mycket, men då ökar också förväntningarna. Så man måste orka hålla tempot i förändringsarbetet och då är det viktigt att ha örat mot marken, säger Jenny Gejke.
I år kommer SJ att finnas med bland talarna på Webbdagarna Stockholm 19-20 mars. Ida Josefsson, som jobbar med innovation och verksamhetsutveckling för SJ:s digitala kanaler, ska prata om företagets arbete med att utveckla rösttjänster.
Jenny Gejke, ansvarig för SJ:s prisade digitala försäljningskanaler.
Genom att signa upp dig på nyhetsbrevet godkänner du IDG:s användarvillkor.