Berätta, hur ser en vanlig dag ut som programansvarig för Webbdagarna?
Istället för programansvarig brukar jag kalla mig för en Professionell Stalker som jobbar med en datadriven spåkula. Jag jagar trender, researchar talare och dyker framför allt ner i alla data vi samlar från våra besökare. Det viktigaste för mig är att hitta guldkornen och därefter den rätta vinkeln för Webbdagarna.
Vad är dina största utmaningar?
Det är enkelt att fastna för det inspirerande och pampiga när man jobbar med ett program som Webbdagarna. Därför går jag ofta in i mitt dokument över “Webbdagarna – Topptalare genom tiderna” för att påminna mig om vad som faktiskt funkar bäst.
Hur ser ser formeln ut för att bygga ett lyckat program för Webbdagarna?
Återkommande hos våra besökare är behovet av konkreta verktyg, vilket jag alltid eftersträvar när jag letar talare. Vi vill leverera information du kan börja använda dig av dagen efter att du har varit på eventet. Jag söker alltid efter föreläsningar som avslutas med handfasta tips, i stil med “detta kan din organisation göra redan i morgon”. Det är viktigt att kunna leverera ett värde med att ha besökt oss, tillsammans med massa härlig inspiration.
Läs också: Psykologin som skapar lojalitet och ökar retention
Berätta mer om din metod att bygga eventprogram utifrån prediktiv analys?
Alla beslut jag tar är baserade på den gedigna historik vi har samlat på oss sedan vi startade Webbdagarna. Jag jobbar i ett vanligt exceldokument, men det innehåller 358 keynote-talare och 564 breakout-talare som har stått på Webbdagarnas scen de senaste åren. Inklusive frukostseminarier och workshops. Dessa kategoriserar jag efter bland annat betyg, antal besökare som har svarat, om programpunkten låg på förmiddagen eller eftermiddagen, vad ämnet var, talarens framtoning på scen, om eventet var i Stockholm eller Göteborg och vilket år.
Sedan använder jag mig av ett filtreringssystem där snittbetyg ställs mot vilken scen, vilket spår och vilken tid på dagen hen talade. Detta ger mig möjlighet att se vad som funkar bäst ämnes- och talarmässigt på till exempel ett förmiddagspass på stora scen dag två i Göteborg. Det är verkligen spännande hur tajming spelar roll på en konferens!
Tips: Se årets talare och program på Webbdagarna Göteborg 25-26 september
Använder du dig även av feedback från deltagare på eventet?
Självklart, jag vill veta allt! Efter Webbdagarna skickar vi alltid en utvärdering som är ganska massiv för att få ut så mycket information som möjligt.
När vi har fått in tillräckligt med svar för att kunna dra statistiska slutsatser börjar arbetet med att gå igenom alla betyg och utvärdera varenda liten detalj. Vi i teamet börjar med att sortera ett drygt 500-tal kommentarer om allt ifrån hur maten smakade till värdefulla tips på ämnen och talare. Där brukar vi direkt se ett mönster. Det är spännande att upptäcka att 1 600 besökare från helt olika branscher slåss med nästan samma utmaningar. Men samtidigt som utmaningarna är inom samma ämne finns de på väldigt olika nivåer och behöver olika angreppssätt. Där kommer mitt jobb in, att urskilja vad vi vill presentera på scen på det event som kommer att ske ett år framåt.
Du har jobbat med Webbdagarna i många år. Vem är din egen absoluta favorit av alla talare och varför?
Svårt, men Nina Åkestam är en favorit som med avstamp i sin doktorsavhandling, Understanding Advertising Stereotypes, pratade om vilket samhälle reklamen egentligen speglar och vad effekterna av detta blir för såväl varumärken som människor. Ross Simmons är en annan favorit, han kommer kommer upp på scen med energi till låten Fresh Prince in Bel Air. I Stockholm sist pratade han om AI och hur det påverkar vår affär redan i dag och hur vi på bästa sätt kan använda det till vår fördel i marknadsföringen i morgon.
Delade besökarna ditt val?
I besökarnas topplista över talare hittar vi:
En talare som vi däremot gjorde en gedigen research på och som hade fantastiska rekommendationer fick inte alls det betyg av besökarna som vi hade förutspått. När jag sedan lade in data upptäckte jag att hen låg i eftermiddagsblocket dag ett, och att historiskt får talare i det ämnet bäst betyg på förmiddagsblocket dag två. Det blev då väldigt tydligt hur viktigt det är att följa de beteendemönster jag har hittat när jag optimerar programmet.
Slutligen – vad får besökarna inte missa på Webbdagarna Göteborg 25-26 september?
Vi har ett superintressant program till Göteborg, det är svårt att bara välja några. Men jag skulle vilja lyfta tre intressanta case:
En annan talare jag också är superpeppad på är vår inledningstalare Rebecka Carlsson som studerat på Singularity University på NASA. Hon tar med sig sina tech-insikter och ger oss en crash-course i hållbar utveckling och den exponentiella tekniska utvecklingen. Bokningen av Rebecka är ett perfekt exempel på vårt arbete med prediktiv analys i praktiken. All vår data talade för att Rebeckas presentation skulle fungera som en perfekt inledning på höstens event, och det var därför vi bokade och placerade henne just där.
Skribent: Alexandra Appelqvist, partneransvarig på Webbdagarna och Webbdagarna Academy. Utöver att vara skribent på Webbdagarnas blogg är Alexandra författare och skriver skönlitterärt. Hennes debutroman är utgiven av Bonnierförlagen samt ljudbok hos Storytel och Acast där hon även har en podcast. Du når henne på alexandra.appelqvist@idg.se.