Hej Katarina Strömberg som håller Webbdagarna Academys Att skriva för digitala plattformar, kursen som en gång beskrevs av en deltagare som en dag där hon ”höll sig från att gå och kissa i en dryg timme för att inte riskera att missa en enda sekund”.
I din kurs Att skriva för digitala plattformar gör deltagarna under dagen ett flertal övningar tillsammans. Är det lättare att få flow i sitt skrivande för webben när vi har ett bollplank?
– Att skriva kan verka som en uppgift man helst gör på egen hand, i lugn och ro på sin kammare. Så kan det ofta vara, vi behöver koncentration och fokus för att få till bra texter. Och gärna även tid och tålamod, det är två avgörande faktorer.
– Samtidigt är delar av skrivandet något som verkligen fungerar att göra tillsammans. Att spåna kring rubriker tillsammans brukar till exempel vara både kreativt och roligt. Någon kommer på en bra formulering, någon annan bygger vidare på den och en tredje slipar den till perfektion.
– Det är också lätt att fasta i sin egen text. Dels ser vi inte våra egna missar, dels har vi en tendens att vara hårda mot oss själva. En kollega som läser texten kan då bidra med både förbättringsförslag och välförtjänt beröm.
Du liksom jag älskar att skriva. Vad är det som gör att det härliga skrivandet alltför ofta väcker en osäkerhet i vad som fungerar eller ej?
– Ja, jag älskar verkligen att skriva. Det tror jag att deltagarna på kursen brukar märka. =)
– Ett av de vanligaste misstagen är att vi, liksom i all form av kommunikation, utgår från vad vi vill säga, inte från vad läsaren vill läsa. I flödet i de snabba digitala kanalerna fungerar inte det. Vi måste ge reellt värde åt läsaren. Om vi får låna några minuter av deras värdefulla tid kan vi ge dem insikter, kunskaper, underhållning och information som de vill ha. En rubrik, till exempel, är ett löfte till läsaren som det är viktigt att hålla.
– Det är lätt skrivande ibland nedvärderas en aning. ”Du som är bra på att skriva, kan inte du uppdatera bloggen/lägga ut ett inlägg i sociala medier/skicka ut ett nyhetsbrev?” har många av oss säkert fått höra någon gång.
– Så fungerar inte skrivande. Det är ett hantverk vi utför med passion och stolthet.
Har du ett bra tips för att inte gå vilse i jakten efter den ultimata tonaliteten?
– Att verkligen ha läsaren med sig genom hela skrivprocessen är mitt bästa tips. Vilka är de, vad kan de, vad vill de? I vilken situation kommer de att befinna sig när de läser det du har skrivit?
– Målgruppsanpassning är a och o för en lyckad kommunikation och det handlar inte bara om val av plattform, det handlar så mycket om tonalitet och tonfall.
– Dessutom tycker jag att det är viktigt att hitta den egna tonen. Hur ska vår röst som företag låta? Talar vi med en och samma röst eller finns det varianter beroende på vem på företaget som talar? Det här är även både roligt och spännande att fundera över på det personliga planet som skribent.
Om du måste välja mellan en explosiv början och ett skickligt sammansatt avslut – vad tar du och varför?
– Haha, det är ju omöjligt att välja mellan! Men om jag måste, så väljer jag inledningen. I de snabba digitala kanalerna är en lockande, explosiv inledning ofta avgörande för om texten blir läst eller inte. Börja med det viktigaste och attackera texten, pang på bara!
Vad är det typiska intrycket av en deltagare som lämnar din kurs?
– Att de älskar text och skrivande lika mycket som jag och att de gärna pratar om allt från kommatering till tonalitet. Dessutom har de nästan alltid ungefär samma utmaningar vad gäller texter i digitala kanaler, även om de kommer från helt olika typer av företag och organisationer.
Vad gör du till vardags när du inte håller Skriva för webben-kursen, vår kurs som faktiskt har en 100-procentig nöjdhetsrankning här på Webbdagarna Academy?
– Ja, den rankningen är jag väldigt stolt och glad över! Att hålla Skriva för webben-kursen är bland det roligaste jag gör på jobbet.
– Men jag gör en massa andra spännande saker också. Jag är journalist i grunden och ansvarar för det redaktionella innehållet på en rad av IDG:s event, som till exempel Webbdagarna, Next, TechWorld Summit och NGT. Jag modererar en hel del, både på våra egna och på andras event. På Webbdagarna, både i Stockholm och i Göteborg, är jag moderator på stora scenen. Det är ett riktigt drömjobb!
Läs mer om Katarinas kurs här!
Skribent: Alexandra Appelqvist, partneransvarig på Webbdagarna och Webbdagarna Academy. Utöver att vara skribent på Webbdagarnas blogg är Alexandra författare och skriver skönlitterärt. Hennes debutroman är utgiven av Bonnierförlagen samt ljudbok hos Storytel och Acast där hon även har en podcast. Du når henne på alexandra.appelqvist@idg.se.
Genom att signa upp dig på nyhetsbrevet godkänner du IDG:s användarvillkor.