Den röda tråden under 2021 års upplaga av Webbdagarna var beteenden. Vi lät en av våra besökare, Hanna Kangassalo, kreatör på den prisvinnande byrån Punkt PR i Umeå, sammanfatta sina starkaste intryck och insikter från årets event.
Det finns akut kompetensutveckling och så finns det kompetensutveckling som är bra att ha.
Ett exempel på den första sorten fick vi när Anna Nordell-Westling berättade hur hennes plattform Sana Labs med hjälp av AI har bidragit till att snabbutbilda fler än 80 000 intensivsjukvårdare under den pågående pandemin. Den senare sorten var det vi själva hade gjort rum för i kalendrarna när vi bokade in oss på Webbdagarna. Det kändes mer lyxigt än livsviktigt att bulla upp med croissanter vid hemmaskärmarna, inför en eller två heldagar med digitalt prat och umgänge. Men ändå angeläget. Inte minst när Ida Lemoine från Beteendelabbet påpekade hur vi tillsammans kan bidra till att bocka av världens viktigaste att-göra-lista, FN:s globala hållbarhetsmål. Metoden hon förespråkar är beteendeekonomins ”nudging”, det vill säga att stötta människors beteendeförändringar med positiv förstärkning. Superintressant!
Under ett lyckat branschevent kastas du som besökare mellan det teoretiska och det praktiska planet. Det jag vill åt är den där elvisp-känslan i huvudet, när stort och smått rörs ihop med egna erfarenheter och blir till nya tankar och idéer.
Någon som bidrog till det var Andreas Ekström som pratade om den nödvändiga balansen mellan regleringar och öppenhet på nätet och påpekade vikten av en gråskalad både-och-inställning. Han citerade till och med poeten Tomas Tranströmer, vilket kändes som en rolig kontrast till innehålls-gurun Salma Jafris kvicka föredrag om hur man maxar nyttan av sitt ”core content”. Hennes tips är att börja med en fyrdelad Youtube-video med fokus på why, what, how och tools – därifrån är det lätt att sedan att bryta ut delar till alla olika kanaler. Kvantitet och kvalitet – du kan få både och!
Och apropå kvalitet. I vår bransch är det ofta en fråga om att hänga med eller att inte göra det. Att förstå var vi är på väg och vad vi behöver lägga ner i verktygslådan. Kvalitet är också att behålla och tydliggöra sin egenart och sina värderingar, särskilt under en kris, som Alex Hunter påpekade.
Sammanfattningsvis: Behovet att (tillfälligt) stilla kunskapstörsten på Webbdagarna, var inte akut, men ändå viktigt. Parallellt med pandemin pågår trots allt en vardag och i den kan vi fortsätta utvecklas och tänka långsiktigt. Som samhällsmedborgare måste vi stötta vården och fortsätta göra uppoffringar. Men vi behöver inte göra avkall på vår kompetensutveckling för det, vi ska bli ännu bättre på att få till den. Digitaliseringen kräver det av oss, våra kunder kräver det av oss. Och så är det ju gott med croissanter.
Gästskribent: Hanna Kangassalo, kreatör på den prisvinnande byrån Punkt PR i Umeå
Genom att signa upp dig på nyhetsbrevet godkänner du IDG:s användarvillkor.