MENU
Föreläsning

Fem föreläsningar om digitala strategier du inte får missa

Strategi är ett ord som kan omfatta allt från långsiktiga årsplaner till hur företag och organisationer ska lägga upp sin närvaro i sociala medier. På Webbdagarna Stockholm 19–20 mars är det förstås digitala strategier vi pratar om, men fortfarande är det både bredd och djup.

Här är fem föreläsningar som tar upp digitala strategier ur helt olika vinklar. Missa inte dem!

Boka din plats på Webbdagarna Göteborg 25-26 september här »

Urban Lindstedt

1. Urban Lindstedt: Amazon – när vargen kommer

Vilka strategier behövs när Amazon gör sitt omtalade, av en del efterlängtade och av andra kanske fruktade, intåg i Sverige? Om de ens kommer att etablera sig här? Spekulationerna och diskussionerna har varit många, vad är senaste nytt?

Journalisten och e-handelsexperten Urban Lindstedt reder ut vad vi behöver veta och hur vi ska förhålla oss till, och förbereda oss inför, Amazons eventuella etablering i Sverige. Den här föreläsningen är ett måste för dig med intresse för svensk e-handels framtid.

John Ekman

2. John Ekman: Vad är trasigt i digital transformation? (Och hur ska vi fixa det?)

Att ge sig ut på en spännande digital transformation är en resa med många möjligheter och nya infallsvinklar. Men samtidigt kan det också handla om pengar som inte läggs på rätt saker, om missade mål och om svårigheter att hitta rätt sätt att organisera om på företaget.

Det är något som är trasigt i din digitala transformation, menar John Ekman, digitalt proffs och grundare av Conversionista. Han har undersökt vad det är som stoppar en lyckad digital transformation och delar med sig av sina tankar kring hur vi ska göra istället och hur vi kan hitta digital tillväxt.

Mogens Møller

3. Mogens Møller: How to compete against the big fish

Konkurrensen med stora, globala jätteföretag kan kännas mördande. Hur ska man som ett litet företag, med begränsad budget och små resurser, kunna locka kunder, växa och utvecklas? Mogens Møller, vd och medgrundare av Sleeknote, bjuder på både inspiration och konkreta tips för att ta upp jakten på de stora spelarna.

Hur kan vi till exempel utnyttja automatisering och hitta smartare processer? Mogens Møller tipsar om saker som egentligen är väldigt enkla, men som få ändå gör.

4. Marwin Brandt: Empowering teams – låt oss skapa det ihop, det blir så mycket roligare då

Ett fungerande team, som verkligen kan skapa värde för kund och användare, är ett som är tryggt och kan fatta egna beslut. Det har kunden i fokus och jobbar nära beställare och andra intressenter. Hör Marwin Brandt, creative lead på Comprend, berätta om sina erfarenheter och slutsater och vilka strategier han ser är de vinnande för att få alla att prestera på topp.

Henrik Hallenius

5. Henrik Hallenius: Från siffror till nytta – så följer Konsumentverket upp digitala kampanjer

Självklart omfattar den digitala strategin även verktyg och metoder för att följa upp, utvärdera resultat i förhållande till mål och därefter dra slutsatser inför nästa digitala satsning. Men hur gör man det på bästa sätt när slutmålet inte är att öka försäljning och skapa tillväxt, utan snarare att informera och sprida kunskap?

Konsumentverket har under det senaste året arbetat just med att förbättra uppföljningen av sina digitala kampanjer. Webbanalytiker Henrik Hallenius berättar om hur de har tänkt och gått tillväga samt vad resultatet har blivit. Ett riktigt konkret case, med handfasta, användbara tips.

Här hittar du ännu fler föreläsningar för dig som vill höra mer om digitala strategier.

Vi ses på Webbdagarna Stockholm 19–20 mars!

Skribent: Katarina Strömberg, programmakare & moderator för Webbdagarna och kursledare för Att skriva för digitala plattformar. Du når henne på katarina.stromberg@idg.se.

Missa inga nyheter från Webbdagarna-bloggen!

Genom att signa upp dig på nyhetsbrevet godkänner du IDG:s användarvillkor.