Patricia Miodek och Lia Merkel är kreatörsduon bakom det lustfyllda Guldäggsvinnande caset där en statlig myndighet lyckades skapa dialog med en ung generation. Med Mönstringslinsen och spännande AR-teknik blev Rekryteringsmyndigheten den första myndigheten i Europa med samhällsinformation på Snapchat. De utmanade bilden av traditionell myndighetskommunikation och för första gången i historien provade hundratusentals unga att mönstra i augmented reality.
Hej Patricia och Lia! Ge oss era bästa take aways för att kommunicera lika bra som ni med den unga generationen?
Detta är en väldigt digitalt präglad målgrupp. Försök att kommunicera på den plattform där unga redan befinner sig. Att skapa något nytt som målgruppen ska hitta till är svårt. Det är bättre att försöka skapa kreativa och innovativa lösningar på deras befintliga plattformar. Testa gärna din kommunikation på några ungdomar innan den ska gå live. Vi använde oss exempelvis av fokusgrupper i mitten av processen vilket hjälpte oss att förbättra linsen samt kampanjen innan den skulle ut. Det har vi gjort i andra fall med, och vi har hamnat i situationer där en sägning – eller till och med en idé som varit självklar för oss – inte alls varit självklar för målgruppen. Slutligen; hitta, hitta inte på. Unga idag ser igenom mycket. Om du kan, försök att hitta lösningar på ett befintligt problem som unga har idag. Paketera det gärna i något kul och nyskapande om det går. Det gillar alla!
Tre saker att tänka på när du använder Snapchat som plattform.
1. Med Snapchat finns många möjligheter samtidigt som de har några hårda begränsningar. Att skala ner behöver inte alltid vara negativt men fundera verkligen på vad kärnan i idén är och att just den kommer fram. Så var flexibel under processens gång, allt annat är bara ett härligt plus.
2. Med många digitala plattformar så finns det en godkännandeprocess. Detta är viktigt att ta med i sin egna tidsplan. Så var ute i god tid. Det är svårt, vi vet, men varenda uppdatering du gör ska godkännas. Detta kan ta upp till 10 dagar.
3. Tänk på hur du sprider din lins eller ditt filter. Räckvidd är viktigt och nästan alltid behöver du hjälpa till med att sprida din kampanj i olika mediaköp. Om det är att köpa en målgruppslins, sprida en Snapchatkod på en sticker, göra Snapchat Ads eller PR-bearbetning spelar ingen roll. Att hjälpa målgruppen att hitta till din kampanj är ett måste.
Vad har lärt er mest – i karriär eller livet i stort?
I våra karriärer har vi lärt oss otroligt mycket genom att jobba med de komplexa kunder och briefer vi har på Familjen. Att få invånare i Stockholm att följa Corona-restriktioner, få fler att matavfallssortera eller motivera unga till att gå och mönstra är inte de lättaste projekten. Men det handlar mycket om beteendeförändring vilket är jättekul och lärorikt. Älskar också att vi som kreatörer ofta får djupdyka i så många olika och ibland otippade ämnen. Kan vara allt från en rötningsprocess till att bygga Världens orättvisaste restaurang. Det är det som gör jobbet så roligt!
Berätta om en wow-upplevelse i ert jobb?
När telefonen ringde för ca ett år sedan och vi satt med vårt team i Mats Erikssons trädgård och kollade på Guldäggsgalan. Vi hade vunnit ett guldägg och silverägg för Mönstringslinsen! En av de finaste priserna en kan få i reklamsverige. Det var en riktigt wow-upplevelse och milstolpe för oss personligen.
Skribent: Alexandra Appelqvist, IDG Sverige. Du når mig på alexandra.appelqvist@idg.se.
Genom att signa upp dig på nyhetsbrevet godkänner du IDG:s användarvillkor.