Event & Kurser
Elin Ankerblad: “Småtrevlig räcker inte, nu måste vi våga sticka ut”

Elin Ankerblad: “Småtrevlig räcker inte, nu måste vi våga sticka ut”

Elin Ankerblad är CEO och medgrundare av den framstående nordiska innovations- och designstudion EY Doberman. Hon har över 20 års erfarenhet av design och produktinnovation, och har – driven av sin passion – skapat magiska kundupplevelser som lett vägen mot framtiden. Sedan starten har EY Doberman upprepade gånger utsetts till ett av Sveriges mest innovativa företag, den bästa digitala byrån och bästa arbetsplatsen att vara på.

Vad är det viktigaste för företag som vill lyckas 2023? 

Det är svåra tider för många och en stor osäkerhet i världen, men företag behöver ändå våga sticka ut. Inte vara för försiktiga – då når man inte igenom i bruset! De måste fortsätta vara kreativa, testa och lära. Om än på ett smartare och snabbare sätt då omvärlden är osäker och utmanande.  

Företag behöver också börja bjuda in sina kunder till upplevelser som känns! I en tid av oro som vi har just nu och där allt mer faktiskt upplevs likadant, behöver vi bli berörda – känna både tillit och överraskning! De företag som lyckas skapa upplevelser som berör kan förflytta beteenden hos sina kunder, och bygga starka relationer och nöjda kunder som står sig stark även i hård konkurrens.

Om du ser tillbaka tre år i tiden – hade du velat gjort något på annat sätt?

OJ. 3 år. Det är när pandemin började. Jag ångrar generellt väldigt lite…. Jag lägger all min energi på att göra saker i nuet så bra som möjligt! 

Vilken är den värsta fällan att kliva i gällande sitt yrkesliv? 

Att inte våga be om hjälp. Tro att man måste kunna allt själv. I min värld handlar allt i mitt yrkesliv om hur man använder sina egna styrkor bäst, och samarbetar på ett sätt så man får ut det bästa av andra – och tillsammans kan åstadkomma fantastiska saker. Det blir alltid bättre ( och roligare! ) än det som en person klarar själv.

Vad har lärt dig mest? 

Att vara konstant nyfiken och orädd att prova nya saker! Och att jobba tillsammans med andra smarta människor, ha kul och lära sig nytt tillsammans. 

Vilken första mening kommer att inleda din föreläsning?

Det får bli en överraskning 😉

Dina fem bästa tips för en flexibilitet verksamhet:

  1. Lyssna på kunderna och gör snabbt förändringar i erbjudandet efter det. Vad är på riktigt det som ger dem värde av det du levererar? 

  2. Lyssna på de som står närmast kunderna – vad ser de att ni borde göra som ni inte gör idag? Ge dem mandat att börja göra saker på nya sätt och se vad effekterna blir

  3. Var lyhörd kring vart energin i verksamheten finns. Passion och energi hos människor är en urkraft som kan förflytta berg. Bygg vidare på den.

  4. Identifiera vilka som är ambassadörer i att redan börja göra saker på nya , mer flexibla sätt, och som får fart i det. Knyt ihop dem med varandra, sätt ljus på det som redan sker och undersök vad de behöver för att göra mer av det.

  5. Och kanske viktigast: fostra en modig kultur! Uppmuntra de som vågar göra saker på nya sätt, belys vilka effekter det får – och fira lärdomarna också när saker inte går som de ska. 

“Läs mer om Webbdagarna 18-19 april, 2023  »

 

Skribent: Webbdagarnas redaktion. Du når oss på webbdagarna@idg.se.

 

Missa inga nyheter från Webbdagarna-bloggen!

Genom att signa upp dig på nyhetsbrevet godkänner du IDG:s användarvillkor.